آمریکا سازوکار بازگشت تحریم ها علیه ایران را فعال می کند؟

کدخبر: ۳۵۹۰۷۶
اقتصاد نیوز: سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه‌ای مدعی شد که برخی کشورهای اروپایی خطر ایران را درک نمی‌کنند و آمریکا این حق را دارد که سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را فعال کند.
آمریکا سازوکار بازگشت تحریم ها علیه ایران را فعال می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: ‌«ساموئل وربیرگ» سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران شکست خورده است.

وی که با شبکه سعودی «العربیه» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که آمریکا این حق را دارد که سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل فعال کند.

این مقام آمریکایی گفت که موضع واشنگتن درباره عدم دستیابی ایران به سلاح کاملا آشکار است و تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است.

وربیرگ در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شد که ایران حامی نخست تروریسم در جهان بوده و برخی از کشورهای اروپایی خطر ایران را درک نمی‌کنند.

دولت آمریکا بعد از آنکه روز ۲۵ مردادماه پیش‌نویس قطعنامه‌‌اش برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد، اعلام کرده در تلاش است با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند.

در همین راستا، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

این اقدام آمریکا در حالی است که کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرده‌اند که آمریکا روز 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شده و دیگر عضو این توافق به شمار نمی‌آید و نمی‌تواند تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید