خبر ریابکوف از پاسخ شرکت کنندگان نشست وین به درخواست ضدایرانی ترامپ

کدخبر: ۳۵۹۰۸۵
اقتصادنیوز: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که شرکت کنندگان در نشست برجام در وین، پیشنهاد امریکا برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران را رد کردند.
خبر ریابکوف از پاسخ شرکت کنندگان نشست وین به درخواست ضدایرانی ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری دولتی تاس، سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه که از طرف این کشور در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین شرکت کرده بود، شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما شاهد روند مهم انسجام شرکت کنندگان در برجام درباره برنامه هسته ای ایران در مورد رد پیشنهاد آمریکا (برای تحریم ایران) هستیم.

 وی افزود: ما اطمینان داریم که نتیجه نشست امروز به ادامه کار در راستای لازم شرکای ما در نیویورک کمک می کند. 

 ریابکوف به این نکته اشاره کرد که همه شرکت کنندگان در نشست بار دیگر بر حفظ برجام تاکید کردند.

به گفته وی، طرف های شرکت کننده در نشست وین ارزیابی خود را از روند جاری اجرای معامله هسته ای اعلام و در مورد گام ها برای افزایش شانس حفظ برجام گفت و گو کردند. 

اعضای باقی‌مانده در برجام ظهر روز سه شنبه در وین گردهم‌آمدند تا در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود. این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست مشترک «عباس عراقچی» و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

ریابکوف در ادامه سخنان خود به بی ارزش بودن تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران و تحمیل تفسیر یکجانبه خود از وضعیت بر جامعه جهانی برغم همه استدلال های موجود اشاره کرد. 

وی گفت: ما اطمینان داریم که اگر جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت همچنان در رویکرد خود بر اصول تکیه کنند و ما برای این منظور تلاش می کنیم، در آن صورت وضعیتی پیش می آید که آمریکا تنها کشوری در شورای امنیت خواهد بود که از این دیدگاه متناقض پیروی می کند.

 معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ازنظر ما بروز چنین وضعیت بی نظیری کاملا امکان دارد. به این ترتیب آمریکا ممکن است در صورتی که در موضع غیرموجه خود تجدیدنظر نکند و واقعیت های عینی را درنظر نگیرد، بطور جدی بازنده شود.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که گفت وگو درباره پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس امنیت خلیج فارس در نشست وین نشان داد که این پیشنهاد دورنمای خوبی برای پیشبرد دارد. 

 ریابکوف گفت: بدیهی است که ما در تماس با شرکای خود، پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس وبیناری خلیج فارس برای تحقق این ابتکار را در اولویت قرار دادیم.

 وی افزود: بدیهی است هیات روسی از فرصت استفاده کرد و نه فقط اجزای پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس وبیناری خلیج فارس را تشریح کرد بلکه تلاش کرد تا شرکا درک درستی از طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس داشته باشند که سال گذشته ارائه شد. 

ریابکوف گفت: گفت وگو درباره مجموعه مسائل در این مورد با مشارکت ایران و سایر طرف ها نشان داد که در همراهی کردن این پیشنهاد با سایر طرح هایی که مدنظر شرکای ما است،دورنمای معینی برای حرکت رو به جلو وجود دارد.

مقام روس در همین حال خاطرنشان کرد که طرف روسی واکنش مشکوکانه شرکا در مورد این پیشنهاد را می پذیرد و به تلاش برای تشریح رویکرد مسکو در این مساله ادامه می دهد. 

ولادیمیر پوتین روز 24 مرداد ماه با اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان شد.

پوتین گفت:خلیج فارس نباید محلی برای شانتاژ و دیکته کردن باشد.

وی با بیان اینکه روسیه به طور کامل به برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) پایبند است، اظهار داشت: روسیه از تعامل با همه طرف‌های علاقه مند به آرام کردن اوضاع در خلیج فارس استقبال می کند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: روسیه پیشنهاد می کند در نشست فوق العاده سران شورای امنیت، با مشارکت آلمان و ایران درباره پارامترهای تشکیل مکانیزم امنیت در منطقه خلیج فارس توافق بدست آید.

پوتین هدف از درخواست خود را مشخص کردن و تشریح گام ها و اقدامات در راستای جلوگیری از تقابل و وخیم شدن اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل خواند و اضافه کرد: حمایت جمعی از اجرای بی وقفه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که پایه حقوقی بین المللی برای تحقق برجام بود، بسیار مهم است.

اما ترامپ به اظهارات پوتین اینگونه پاسخ داد که واشنگتن به احتمال فراوان تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در هیچ نشست مجازی درباره ایران شرکت نخواهد کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید