کدام اقدام اخیر ایران، برنامه‌ ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه را بامانع بزرگ مواجه کرد؟

کدخبر: ۳۵۹۰۹۴
اقتصادنیوز: عضو دوره‌ای اندیشکده شورای روابط خارجی‎ ‎آمریکا گفت: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، تیر آمریکا را برای بهره‌برداری از اختلاف آژانس و مشروعیت‌بخشی به فشارهای آن در شورای امنیت سازمان ملل به سنگ زد.
کدام اقدام اخیر ایران، برنامه‌ ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه را بامانع بزرگ مواجه کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز "کلسی داونپرت" روز چهارشنبه در گفت‌وگوبا ایرنا افزود: سکوت دولت ترامپ درباره توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پر معنا و گویاست.

وی ادامه داد: ایالات متحده می‌خواست از موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران برای بی اعتبار کردن برجام و توجیه سیاست فشار حداکثری خود ابزاری بسازد.

مدیر "سیاستگذاری منع گسترش ‌جنگ‌افزار هسته‌ای انجمن کنترل سلاح" ‌واشنگتن، خاطرنشان کرد: به طور فزاینده‌ای مشخص است که هدف ترامپ از بین بردن برجام است تا اینکه توافقی  برای بازگشت در دوران رئیس جمهوری بعدی در میان نباشد.

داونپرت اضافه کرد: اما اگر برجام زنده بماند و رئیس جمهوری جدیدی روی کار آید، توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مانع سیاسی را برای بازگشت کامل به برجام توسط ایالات متحده  برطرف کرد.

وی در پاسخ سوالی درباره تاثیر توافق تازه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فشار غیرقانونی آمریکا برای فعال کردن سازوکار ماشه گفت: توافق بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای دسترسی به مراکز مورد نظر، از منظر بازرسی مهم است و شانس تداوم برجام را افزایش می دهد، اما بعید است که تاثیری در نتیجه تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل داشته باشد.

این تحلیلگر آمریکایی اظهار کرد: ایالات متحده ادعا می‌کند که بلافاصله تحریم‌های سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۰ سپتامبر مجددا اعمال می شود. البته این ادعایی است که از سوی طرف‌های باقی‌مانده در برجام و دیگر اعضای شورای امنیت زیر سوال برده شده است.

داونپرت با بیان اینکه آمریکا به اعمال فشارها برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل ادامه خواهد داد، افزود: اما از سوی دیگر کاملا واضح است که دولت ترامپ با مقاومت قابل توجهی روبرو خواهد شد، از جمله متحدان ایالات متحده در برابر آن می ایستند.

وی تصریح کرد: پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود احتمالا به تلاش دولت‌ها برای مقاومت در برابر فشارهای ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل کمک می‌کند. با این حال این رویکرد ایران، تاثیری بر دولت ترامپ نخواهد گذاشت.

عضو اندیشکده شورای روابط خارجی در پاسخ به اینکه موضع انگلیس، آلمان و فرانسه را در این مرحله و پس از توافق ایران و آژانس چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: سه کشور اروپایی به درستی خواستار همکاری ایران با تحقیقات آژانس و دسترسی به مراکز مورد نظر شدند. ایران با انجام تعهدات پادمانی خود به طور اساسی تلاش‌های تروئیکای اروپایی را برای حفظ برجام تقویت می‌کند.

داونپرت افزود: این کار همچنین کمکی به تلاش‌های جاری آنها در برابر دولت ترامپ برای سوء استفاده از شورای امنیت و بازگرداندن سریع تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

وی ادامه داد: اما حتی قبل از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، تروئیکای اروپایی در مخالفت خود با دولت ترامپ در موضوع سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، ایستاده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید