مروری بر روزنامه‌های 12شهریور 1399

ردپای حسن رعیت در گرانی خودرو/پیدا و پنهان حضور قالیباف در خوزستان/امارات آماده انفجار خشم فروخورده مردم باشد

کدخبر: ۳۵۹۰۹۶
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 12 شهریور 1399 را با نگاهی به عکس‌ها وتیترهای اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
ردپای حسن رعیت در گرانی خودرو/پیدا و پنهان حضور قالیباف در خوزستان/امارات آماده انفجار خشم فروخورده مردم باشد

 به گزارش اقتصادنیوز یکی از موضوعات مشترک بسیاری از صفحات اول امروز روزنامه‌ها به بیانات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام‌معظم رهبری در ارتباط تصویری با مدیران ارشد آموزش وپرورش اختصاص دارد.

درهمین زمینه

صفحه اول روزنامه‌های 12 شهریور 1399

 

افکار به نقل از مقام‌معظم رهبری در صفحه اول خود نوشته است:«وضعیت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست» اطلاعات نیز این بخش از بیانات ایشان را تیتر کرده است: «معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند» رسالت هم از همین عبارت بهره گرفته است.

ایران ارگان دولت نیز با اختصاص عکس اصلی صفحه به این سخنان به  نقل از مقام‌معظم رهبری نوشته است:«آموزش و پرورش  باید از شان معلمان حمایت کند»

بهار هم این تیتر را انتخاب کرده است:« اجازه ورود نیروهای بی‌کیفیت به آموزش وپرورش داده نشود»

جام‌جم ارگان صداو سیما نیز از این تیتر استفاده کرده است:«رفتار ملت، محرم امسال را ماندگار کرد»

جوان دوتیتر اصلی برای این سخنان در نظر گرفته است: نخست «عدالت آموزشی را به مدارس دولتی بازگردانید» و دوم با اشاره به روابط امارت و اسرائیل«امارات خیانت خود را جبران کند»

خراسان نیز در تیتراول خود نوشته است:«انتقاد رهبر انقلاب از سطح کیفی وبی‌عدالتی آموزشی» همشهری نیز بخش انتقاد ایشان از بی‌عدالتی آموزشی را برپیشانی این روزنامه درج کرده است.

سوژه‌های دیگر نیز موردتوجه روزنامه‌ها بوده است از سفر محمدباقر قالیباف به خوزستان تا وضعیت بورس تهران.

آرمان‌ملی اما در تیتر یک خود به احکام جدید زندان برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به علت صدور بیانیه اعتراضی در محکومیت حوادث آبان سال 98 پرداخته و نوشته است:«نامه اصلاح‌طلبان به قاضی‌القضات»

در ادامه مطالب اصلی چندروزنامه مهم امروز را بررسی می‌کنیم.

آفتاب‌یزد؛ پیدا و پنهان حضور قالیباف در خوزستان

آفتاب یزد تیتر اصلی صفحه اول خود را به سفر محمدباقرقالیباف رئیس‌مجلس به خوزستان اختصاص داده ومی‌نویسد: کاربری با «هشتگ» شهید حسن قالیباف می نویسد:«بعد از کربلای 4، خوزستان یه برادر به قالیباف بدهکار و قالیبافم یه آبادانی اساسی به خوزستان بدهکاره، ان شاءالله سفر فردای قالیباف استارت حل مشکلات این استان مظلوم ولی قهرمان باشد.» از همین پیام توئیتری می توان فهمید؛ مردم ایران و خوزستان از این سفر هیچ انتظاری ندارند جز حل بخشی از مشکلات روی هم جمع شده ی خوزستان اما قطعاًهیچ کس انتظار ندارد مجلس اقدام به حل مشکل کند بلکه انتظار این است که مجلس در جایگاه خود و با استفاده از اهرم های قویِ قانونیِ در اختیار مسیری را پیش روی دستگاه های اجرایی قرار دهد که باری از بارهای سنگین محرومیت که مردم این خطه را سال ها آزار داده است، برداشته شود اما محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نظر دیگری را در یک توئیت منتشر می کند:«آقای قالیباف در آستانه ۱۰۰ روزگی ریاست بر مجلس یازدهم، قرار است برای افتتاح پروژه آبرسانی غیزانیه به خوزستان برود. او می خواهد با این سفر، ناکارآمدی مجلسی را بپوشاند که در عمر سه ماهه‌اش فقط ۲ قانون گذرانده و هر دو هم به در بسته شورای نگهبان خورده است!

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:به هر تقدیر محمد باقر قالیباف برای یک سفر 4 روزه، راهی خوزستان شده است. او حتی هدایت هواپیمایی که با آن به خوزستان سفر کرده را خود بر عهده گرفته ـ آن طور که همشهری آنلاین نوشته ـ گفته می‌شود هدف او از این سفر، تنها امور اداری است و دیدار مردمی نخواهد داشت. او در بدو ورود به خبرنگاران گفته که برای حل مشکلات مردم به خوزستان آمده است. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران سفر او را نه در راستای فقط رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان که فعالیت‌های انتخاباتی برای کرسی ریاست جمهوری نیز ارزیابی کرده اند .

AftabYazd

ایران؛چگونه می‌توان از دولت دوازدهم به نیکی یاد کرد؟

ایران تیتر اصلی صفحه اول خود را به علی‌ربیعی اختصاص داده و نوشته است:«سخنگوی دولت ویژگی‌های برنامه اقتصادی دولت در سال آخر را تشریح کرد؛ نقشه راه اقتصاد ایران 1400»

هادی حق‌شناس تحلیل‌گر اقتصادی نیز در سرمقاله این روزنامه با عنوان« چگونه می‌توان از دولت دوازدهم به نیکی یاد کرد؟» می‌نویسد:«دولت روحانی در 7 سال فعالیت خود دستاوردهای بسیار خوب و مهمی را در بخش صنعت نفت، پتروشیمی، برق، آموزش عالی و بهداشت و درمان به دست آورده است که باید رسانه‌ای شود و همه مردم بدانند که دولت با وجود سیل، زلزله، کرونا و تحریم توانسته در بخش‌های مختلف اقتصاد پیشرفت کند. دولت روحانی 5 سال با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو شده و با وجود رفتارهای مغرضانه برخی کشورها و محدودیت‌هایی که امریکا گذاشته بود، در صنایع مختلف به پیشرفت دست یافت؛ دستاوردهای دولت در قیاس با سایر دولت‌ها که شرایط بهتری داشتند به خصوص از نظر منابع مالی، بی‌سابقه بوده است. همان‌گونه که عنوان شد اصلی‌ترین مشکل دولت، نبود منابع مالی است، اگر دولت بتواند به منابع مالی دست پیدا کند، پروژه‌های عمرانی به سرانجام می‌رسد و این امر برای دولت‌های بعدی به یادگار خواهد ماند.

حق‌شناس در ادامه می‌نویسد: چهار توصیه جدی و مهم برای دولت دارم تا به منابع مالی دست پیدا کند و از بحران‌ها بگذرد.

اولین نکته این است که دولت دارایی‌های خود را بفروشد؛ این امر به منزله فروش دارایی‌ها از طریق سهام نیست، دولت از طریق مذاکره هم می‌تواند دارایی‌ها خود را به فروش برساند.

دومین نکته این است که دولت بر اتمام پروژه‌های عمرانی که به مراحل پایانی رسیده است، تمرکز کند. پروژه‌هایی که تا یک‌سال و نیم دیگر تمام می‌شود را می‌توان در اولویت قرار داد.

سومین مورد این است که دولت به سمت افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ تورم برود. مردم ایران بسیار هوشمند هستند و می‌دانند که حرکت دولت به سمت اتمام پروژه‌های عمرانی به منزله ایجاد اشتغال است. در این میان کاهش تورم در کنار رشد اشتغال به اقتصاد ایران کمک شایانی می‌کند که نباید از آن غفلت کرد.

چهارمین نکته که ذکر آن ضروری است، انضباط مالی است.

Iran

دنیای اقتصاد؛چند راهکار برای گشایش اقتصادی

دنیای اقتصاد تیترنخست خود را به گزارش مرکز آمار درباره اقتصاد ایران درایام کرونااختصاص داده است.  این روزنامه می‌نویسد: نبض اقتصاد ایران در بهار کرونایی گرفته شد. مرکز آمار ایران اولین تصویر کامل پس از شیوع کرونا را منتشر کرد: رشد اقتصادی در بهار ۹۹ به منفی ۵/ ۳ درصد رسید. همچنین بخش غیرنفتی اقتصاد نیز به میزان ۷/ ۱ درصد کوچک شد. این در حالی بود که رشد بخش غیرنفتی در زمستان گذشته معادل منفی ۴/ ۲ درصد گزارش شده بود؛ درنتیجه با وجود کرونا، عملکرد بخش غیرنفتی بدتر از فصل قبل نبود. اما ضربه اصلی کرونا به بخش خدمات بوده است؛ حجم این بخش به میزان ۵/ ۳ درصد منقبض شد. این منفی‌ترین رشد خدمات در دهه ۹۰ محسوب می‌شود. با این حال، همچنان بخش نفت مهم‌ترین اثر را بر رشد منفی داشته است. رشد اقتصادی این بخش منفی ۳/ ۱۴ درصد گزارش شده؛ البته کرونا نیز بر ارزش صادرات نفت خام ایران اثرگذار بوده است. اگر مزاحمت کرونا وجود نداشت، احتمالا اقتصاد ایران از شوک تحریم عبور می‌کرد؛ چراکه با وجود اثر کرونا بر قیمت نفت، این بخش، بهترین عملکرد را در فصول تحریم به جا گذاشته است. در بخش دیگر این گزارش آمده است: در فصل گذشته گروه کشاورزی رشد مثبت ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرده که این رشد متاثر از رشد قابل توجه فعالیت‌های ماهیگیری در بهار امسال بوده است. نکته امیدوارکننده دیگر اینکه، گروه صنایع و معادن بدون نفت، رشد مثبت یک درصدی را ثبت کرده است. در این رشد، نقش اصلی را باید به فعالیت‌های «سایر معادن» و «تامین آب، برق و گاز طبیعی» داد؛ چراکه رشد بخش «صنعت» معادل منفی ۴/ ۰ درصد و رشد بخش ساختمان معادل منفی ۲ درصد بوده است. بخش صنعت در زمستان گذشته به رشد مثبت ۷/ ۲ درصدی رسیده بود اما بخش ساختمان با ثبت ۲ رشد منفی در زمستان گذشته و بهار امسال، بار دیگر وارد رکود شد.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «چند راهکار برای گشایش اقتصادی» به قلم غلامرضا سلامی  به بحث گشایش اقتصادی پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: انتشار اوراق بدهی با حفظ قدرت خرید در ایران دارای مزایایی به‌شرح زیر است:

۱- هزینه بهره آن تا حد هزینه فرصت (مثلا ۴ در صد در ایران) قابل تقلیل است بنابراین انتشار اوراق خزانه میان‌مدت و حتی بلندمدت برای دولت‌ها با هزینه پایین امکان‌پذیر است‌.

۲- ‌استقبال نکردن مردم و سرمایه‌گذاران نهادی از اوراق بدهی عادی در ایران ناشی از نبود اطمینان به آینده اقتصاد کشور براساس تجربیات گذشته است، به‌همین دلیل حتی چنانچه دولت امروز اوراق بدهی ۱۰ ساله با نرخ جذاب ۳۰ درصد نیز انتشار دهد، احتمال اینکه در سطح وسیعی که انتظار می‌رود مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد، بسیار اندک است، زیرا خریداران بالقوه نگران کاهش ‌ارزش سرمایه خود خیلی بیشتر از سودی که دریافت خواهند کرد، هستند.

۳- دولت نیز با انتشار اوراق خزانه میان‌مدت و بلندمدت به پشتوانه ذخایر معدنی و نفتی که همواره ارزش آنها براساس ارزهای پرقدرت تعیین می‌شود عملا ریسک کمتری را متوجه دولت‌های بعدی می‌کند.

با آنکه از عمر دولت دوازدهم کمتر از یک‌سال باقی مانده ولی به‌نظر می‌رسد در همین مدت اندک نیز در صورت همراهی مجلس و پشتیبانی صاحب‌نظران و نیروهای حکومتی، بتواند با استفاده از راهکارهای زیر گشایش اقتصادی مورد نظر در کشور را به‌وجود آورد.

۱- طبق آخرین اطلاعات منتشره میزان دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی ۱۲۶۰ هزار میلیارد تومان است. به‌طور قطع در حال حاضر دسترسی به این میزان دارایی خارجی برای بانک‌مرکزی امکان‌پذیر نیست، به عبارت دیگر بخش مهمی از این رقم استقراض قانونی دولت از بانک‌مرکزی است که عملا تفاوتی با چاپ پول به‌منظور تامین کسری مداوم بودجه دولت و ایجاد تورم نداشته است.

در چنین شرایطی اگر بانک‌مرکزی با پشتوانه این دارایی خارجی اقدام به انتشار اوراق بدهی با حفظ قدرت خرید کند، رقم قابل توجهی از نقدینگی سرگردان را جذب و از بازارها خارج خواهد کرد. روشن است که جهت دادن این نقدینگی به بازار کم‌عمق و بی‌پشتوانه کافی سرمایه نمی‌تواند یک راهکار بلندمدت تلقی شود و هر آن امکان دارد این نقدینگی انباشته در بورس از آن خارج ‌شود و چون سیل ویرانگری به بازارهای دیگر از جمله ارز و مسکن حمله برد. بنابراین راهکار پیشنهادی می‌تواند تا زمانی که لازم باشد بر این قسمت از نقدینگی مهار زند.

۲- استقراض دولت از بانک‌مرکزی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مضرترین شیوه تامین‌مالی دولت‌ها محسوب می‌شود زیرا بلافاصله با اعمال ضریب فزاینده تبدیل به نقدینگی شده و متعاقب آن به افزایش نرخ تورم منجر می‌شود. به هر میزان که نرخ بهره بانکی منفی باشد مقدار نقدینگی سرگردان در اقتصاد بیشتر و در نتیجه تورم‌زایی آن بیشتر می‌شود. درمقابل بدهی دولت به مردم و نهادهای بازار سرمایه بهترین شیوه تامین مالی دولت‌هاست، زیرا کمترین اثر تورمی را بر اقتصاد کشور دارد و حتی به‌عنوان مولفه اصلی عملیات بازار باز بانک مرکزی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در تعیین نرخ بهره در اقتصاد و اعمال سیاست‌های پولی کارآمد داشته باشد.

در حال حاضر بدهی دولت به سیستم بانکی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و دولت و شرکت‌های دولتی هزاران میلیارد تومان به فعالان اقتصادی (پیمانکاران، مهندسان مشاور و...) بدهکارند، علاوه‌بر آن ارزش ویژه منفی بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و تعهدات باقی‌مانده طرح‌های زیربنایی کشور بار سنگینی بر دوش دولت گذاشته است، ضمن آنکه بهره‌وری این بانک‌ها و شرکت‌ها و طرح‌ها را به شدت مختل کرده است. فشار این مطالبات و تعهدات کوتاه‌مدت به دولت‌ها عملا موتور محرکه اقتصادی کشور را از کار انداخته است.

امروزه عملا ۲۵ درصد منابع اعتباری بانک‌ها در دست دولت به‌طور مستقیم (و غیر‌مستقیم از طریق قفل شدن تسهیلات بانکی نزد فعالان اقتصادی طلبکار دولت) بلوکه شده و به‌همین میزان از قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش اقتصادی کاسته شده است. حال در چنین شرایطی در صورتی که دولت اقدام به انتشار و فروش اوراق بدهی با حفظ قدرت خرید کند می‌توان تمام این بدهی‌ها به بانک‌مرکزی، سیستم بانکی و فعالان اقتصادی را تسویه کرد و ضمن برطرف کردن تنگنای اعتباری از طریق افزایش میزان عرضه تسهیلات بانکی، موجبات کاهش غیر‌دستوری نرخ بهره را نیز فراهم ساخت.

یکی از شیوه‌های قابل اجرا برای دولت این است که کل سهام شرکت‌های (نه هلدینگ) شستا و صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری را با توجه به استقبالی که درحال حاضر از این سهام در بورس اوراق بهادار شده است، به مردم واگذار کند و وجوه حاصله را که به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود به بانک‌ها و فعالان اقتصادی طلبکار، شرکت‌های دولتی بابت جبران سرمایه و طرح‌های نیمه‌تمام زیربنایی تزریق کند و در مقابل به همین میزان اوراق بدهی بلندمدت در اختیار این هلدینگ‌ها قرار دهد تا تعهدات فعلی و آتی سازمان‌های متبوع خود را مدیریت کنند.

با این اقدام متهورانه، دولت ضمن بهینه‌سازی بدهی‌های کوتاه‌مدت و پرفشار خود، می‌تواند دست به یک خصوصی‌سازی واقعی و عمیق نیز بزند و خود را از شر (برای خیلی‌ها خیر) این همه تشکیلات عریض و طویل غیر‌بهره‌ور، رانت‌زا و بعضا موجد فساد رها سازد.

DonyayeEghtesad

شرق؛ ردپای حسن رعیت در گرانی خودرو

روزنامه شرق، در تیتر نخست خود بخشی از گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم را واکاوی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: گویا حسن رعیت، دوست و همراه بابک زنجانی، در پرونده اختلالات صنعت خودرو نیز نقش داشته است. گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو نشان می‌دهد گروه عظام به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی قطعات ایران‌خودرو، به‌جای تعمیق ساخت داخل قطعات مورد نیاز این شرکت‌ها، آنها را از طریق شرکت‌های واسطه‌ای وارد کرده و بین 38 تا 50 میلیون یورو پول اضافه صرفا برای بسته‌بندی این قطعات در شرکت‌های واسطه‌ای به صنعت خودرو تحمیل کرده که برخی از این شرکت‌های واسطه‌ای متعلق به حسن رعیت هستند؛ متهم خبرسازی که پس از دستگیری، تا مدت‌ها بحث بر سر باغ‌وحش خانگی‌اش و شناسایی 17 قلاده ببر در باغ‌وحش متعلق به او، ادامه داشت. آن‌طورکه در گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم آمده است، قطعات وارداتی 15 تا 20 درصد گران‌تر به ایران‌خودرو فروخته می‌شدند و حتی در برخی موارد، قیمت‌ها در بازار آزاد پایین‌تر از بهایی بوده که شرکت‌های واسطه‌ای به‌ظاهر تولیدکننده از این خودروساز دریافت می‌کردند‌.

در گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم به هزینه‌های بسته‌بندی مجدد قطعات وارداتی اشاره شده است. بر‌اساس این گزارش، در ایران‌‌خودرو خریدهای انجام‌شده از سوی معاونت این شرکت از سال 93 تا‌کنون، از طریق شرکت‌های واسطه انجام می‌شد. این شرکت‌ها شامل دلتا، میکس، شانگ‌های برلیانس و گلدن‌ارث و به‌ویژه شرکت سازه‌پویش، معرفی‌شده از سوی گروه عظام بودند. ایران‌خودرو به‌جای خرید از شرکت‌های اصلی خارجی، ال‌سی برای شرکت‌های واسطه باز می‌کرد و قطعات سازه‌پویش برای عملیات بسته‌بندی، لیبلینگ و ارسال مجدد کالا به ایران‌خودرو ارسال می‌شد. بررسی‌های این هیئت نشان‌دهنده آن است که کالاها از شرکت‌های واسطه‌ای 15 تا 20 درصد گران‌تر خریداری شده است و با وجود فلسفه تشکیل واحدهای PCP در معاونت خرید ایران‌خودرو، برنامه خاصی برای افزایش عمق ساخت داخل قطعات از سوی گروه عظام در پنج سال گذشته صورت نگرفته است. عمده قطعات وارداتی در این قالب عبارت است از بلبرینگ‌ها، قطعات سیستم ترمز AB، قطعات EMS، فرمان خودرو، کویل، لنت ترمز، سنسورها، دینام، استارت و‌... . با توجه به خریدی در حدود 250 میلیون یورو در واحد PCP در بازه زمانی 95 تا نیمه 98، رقمی بین 38 تا 50 میلیون یورو مازاد پرداختی، عاید شرکت‌های واسطه معرفی‌شده از سوی گروه عظام شده است.علاوه بر موارد فوق، با توجه به اینکه فرایند تولیدی روی این قطعات صورت نمی‌‎پذیرد، بنابراین موضوع واگذاری لیبلینگ و بسته‌بندی به شرکت‌های سازه‌پویش توجیه اقتصادی نداشته است؛ البته در گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس به این نکته نیز اشاره شده که با وجود پیگیری و مکاتبات متعدد، پرونده مربوط به واردات این قطعات در اختیار هیئت مربوطه قرار نگرفته است.

در شرکت ایران‌خودرو برای ساخت سانروف هم مشکلاتی پیش می‌آید. براساس گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم درباره تأمین و خرید مجموعه سانروف از شرکت دنیای فلز کاسپین دعوت به همکاری می‌شود. ایران‌خودرو در سال 94 سانروف را به‌عنوان آپشن جدید خودروی دنا معرفی می‌کند. ابتدا شرکت آذین‌خودرو اعلام آمادگی می‌کند تا یک شرکت تایوانی با قیمت 167.79 یورو با در‌نظر‌گرفتن همه هزینه‌های ساخت قالب و تکوین و‌...، نیازهای این مجموعه را تأمین کند. در ابتدای سال 95 مدیریت ارشد ایران‌خودرو تصمیم می‌گیرد شرکت دنیای فلز کاسپین نیز در این زمینه فعال شود و با یک شریک کره‌ای پیشنهاد قیمت خود را به قیمت 192 یورو، برای هر مجموعه به‌اضافه هزینه‌های ساخت قالب به میزان 712 هزار یورو به میزان خرید 30 هزار قطعه اعلام می‌کند. براساس اسناد موجود، در دو مرحله 650 هزار یورو به شرکت دنیای فلز پرداخت شده که شرکت مذکور ضمن تحویل‌ندادن قالب به ایران‌خودرو، از تأمین حتی یک مجموعه سانروف عاجز بوده است. در نهایت شرکت ایران‌خودرو مجبور به حذف آپشن و پرداخت مابه‌التفاوت به مشتریان می‌شود. براساس این گزارش، نحوه ورود شرکت دنیای فلز کاسپین به این بخش از فرایند تأمین مشخص نیست؛ آن‌هم با اختلاف قیمت 30 یورو بالاتر از شرکت رقیب و پرداخت هزینه‌های ساخت قالب و‌... . بررسی‌‎های این هیئت نشان می‌دهد خرید انجام‌شده در مجموع بین 15 تا 20 درصد از بهای منصفانه این کالا گران‌تر بوده است. لازم به ذکر است براساس اطلاعات مندرج در سایت‌های خبری، شرکت دنیای فلز کاسپین نیز مانند شرکت تجارت پویای آبنوس، متعلق به آقای حسن میرکاظمی (رعیت) از مهتمان به اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

شرق امروز گفت‌وگویی با بهزادنبوی، سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیرصنایع سنگین دولت میرحسین موسوی انجام داده است. در بخشی از این گفت ‎وگو آمده است:  یادم می‌آید یک بار در جلسه‌ای بحث جنگ شد و کمبودهای آن. شهید رجایی یک صحبت شعارگونه کرد. آن‌موقع وضعیت اسلحه و مهمات ما خوب نبود و ایشان نقل به مضمون گفتند جنگ ما وقتی شروع می‌شود که مهمات و سلاحمان تمام شود. این سخن در جلسه‌ای بیان شد که تعدادی از اعضای دولت ازجمله مرحوم مهدوی‌کنی در آن شرکت داشتند. پس از سخنان شهید رجایی، آن مرحوم برآشفت و با لحنی تند به شهید رجایی گفت مرد حسابی چه می‌گویی، مگر بدون اسلحه و مهمات می‌شود جنگید... . اگرچه به نظر من اصل حرف ایشان صحیح بود، ولی خیلی برخورد تندی با شهید رجایی کرد؛ درحالی‌که او وزیر کشور و شهید رجایی رئیس‌الوزرا بود. شهید رجایی رنگش پرید و معلوم بود خیلی عصبانی شده، ولی غیظ و خشم خود را فرو‌خورد و بلافاصله گفت از این مسئله عبور کنیم و به مسائل دیگر بپردازیم. من آن سعه صدر فروتنانه را در دل تحسین کردم.

نبوی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: در جریان مذاکره برای آزادی گروگان‌ها، دو، سه بار امام (ره) ما را خواست و احساس می‌شد که امام دلش می‌خواست ماجرای گروگان‌ها حل شود؛ اما نگران بود که ما یعنی شهید رجایی و من تمایلی به حل مسئله نداشته باشیم. به ما دو بار در ملاقات‌های متفاوت اشاره کرد که مرحوم دکتر یدالله سحابی، همان‌جا دم در (اشاره به در اتاق) ایستاد و زارزار گریه می‌کرد و از من می‌خواست که شما اختیار حل مسئله گروگان‌ها را به رجایی و نبوی ندهید. آنها نمی‌خواهند این مسئله حل شود (نقل به مضمون). من احساس کردم که امام (ره) خودش هم به ما شک دارد و مردد است که شاید ما نمی‌خواهیم این ماجرا حل شود. پس از ملاقات دوم به شهید رجایی گفتم ما که خودمان هم مخالف آزاد‌کردن گروگان‌ها به این شیوه هستیم، بیا کنار بکشیم و هر‌کسی را که می‌خواهند، مسئول آزادی گروگان‌ها کنند. شهید رجایی در پاسخ گفت اینجاست که ما باید از آبروی خودمان مایه بگذاریم. اگر ما هم طرفدار این روش بودیم که هنری نکرده بودیم. اینجا که مخالفیم، باید از آبروی خودمان مایه بگذاریم و سعی کنیم ماجرای گروگان‌ها را طبق خواست نظام حل کنیم؛ حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشیم و همه به ما مشکوک باشند و صحبت‌های این‌چنینی امام هم تکرار شود. ما باید کاری را که برعهده گرفته‌ایم تا آخر انجام دهیم (نقل به مضمون). نتیجه‌ای که می‌خواهم از این صحبت‌ها بگیرم، این است که رجایی واقعا عقلش بیشتر از علمش بود

نبوی درادامه تصریح می‌کند: بحران سیاست‌گذاری امروز ما ربطی به شهادت رجایی ندارد، بعد از شهادت ایشان بحران سیاست‌گذاری به این مفهوم که شما می‌گویید نداشتیم و شاید بحران سیاست‌گذاری ما عمدتا از دوره آقای احمدی‌نژاد آغاز شد. آقای مهندس موسوی و دولتش، مرحوم هاشمی و دولتش و آقای خاتمی و دولتش مشکلات چندانی در سیاست‌گذاری‌ها نداشتند. بحران سیاست‌گذاری عمدتا از زمان آقای احمدی‌نژاد شروع شد که ترکش‌های آن به دولت آقای روحانی هم رسید و به نظر من بسیاری از مشکلات دولت امروز آقای روحانی معلول اثرات تداوم آن سیاست‌گذاری‌هاست. راه خروج از این بحران‌ها، همان‌طور که بارها در مصاحبه‌های مفصل در این مورد گفته‌ام، به‌کاربردن عقل و تدبیر است و بس.

شرق هم چنین در گزارشی دیگر به احتمال حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در انتخابات 1400 پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است:« هرچند او مدیر اقتصادی ضعیفی نبوده است، توانایی او در هدایت قوه مجریه همچنان با تردید مواجه است. البته از پیشنهاد او برای ایجاد صندوق ذخیره ارزی در دوران ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی به‌عنوان تصمیمی بسیار خوب و تأثیرگذار یاد می‌شود؛ اما در مسئله کنترل قیمت ارز و تلاش برای حفظ ارزش پول کشور ضعیف عمل کرده است و التهابات اقتصادی که تأثیر منفی بر زندگی طبقه متوسط و محروم جامعه گذاشته است، به تصمیمات او نیز باز‌می‌گردد و همین امر یکی از موانع مهم پیش‌روی همتی خواهد بود؛ زیرا مردم با دلار ۲۳ هزار‌تومانی قادر به گذران امور یومیه خود نیستند و دولت و مدیرانش را مسئول شرایط سخت این روزهای خود می‌دانند. همتی با وجود آنکه وعده حفظ ارزش پول ملی را داد، در دوره او هم این اتفاق نیفتاد و نرخ ارز جهش پیدا کرد. او همچنین وعده رساندن نرخ تورم به 20 درصد را داد؛ اما با روند رشد قیمت‌های کلیدی در بازار، به نظر نمی‌رسد این وعده هم محقق شود؛ بنابراین همتی شاید شانس بالایی برای ۱۴۰۰ نداشته باشد و حتی ممکن است در دقیقه 90 تصمیم بگیرد وارد کارزار انتخابات نشود؛ زیرا هر چقدر هم مردم فراموش‌کار باشند، تا چند ماه دیگر مشکلات اقتصادی چند سال اخیر را فراموش نخواهند کرد.»

Shargh

جمهوری‌اسلامی؛ امارات آماده انفجار خشم فروخورده مردم باشد

این روزنامه تیترنخست خود را به بیانات آیت‌الله خامنه‌ای اختصاص داده و نوشته است: «رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مسئولان آموزش و پرورش مطرح کردند؛عدالت آموزشی، با ارتقاء کیفیت مدارس دولت»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نیز به سازش امارات واسرائیل پرداخته  و می‌نویسد: این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که معامله کثیف امارات و رژیم صهیونیستی، بازنده بزرگی داشت، بازنده‌ای که نه بخشی از موجودی‌های خود بلکه موجودیت خود را بر سر این قمار گذاشت. شیوخ امارات، با اعلام برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، علاوه بر نفرتی که در میان ملت فلسطین، ملت‌های عرب و مسلمان و مردم آزاده جهان برای خود خریده‌اند، بزرگ‌ترین زیانی که کرده‌اند اینست که ملت خود را بر سر این قمار از دست داده‌اند

این روزنامه در پایان نوشت: اکنون شیوخ امارات بر سر دوراهی تاریخی مهمی قرار دارند؛ یا باید از راهی که در پیش گرفته‌اند برگردند و بر روابط با رژیم صهیونیستی خط بطلان بکشند و یا آماده انفجار خشم فروخفته مردم امارات و فرو ریختن کاخ‌های شیشه‌ای خود باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید