درخواست اجازه اروپائی ها برای تجارت با ایران

کدخبر: ۳۵۹۲۵۵
اقتصادنیوز:وزیر خارجه روسیه درخواست کشورهای اروپایی برای معاف شدن از تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا و داشتن اجازه تجارت با ایران را ذلیلانه توصیف کرده است.
درخواست اجازه اروپائی ها برای تجارت با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه درخواست کشورهای اروپایی برای معاف شدن از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا و داشتن اجازه تجارت با ایران را اقدامی «ذلیلانه» توصیف کرده است.

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود برای دانشجویان و اساتید «بنیاد دولتی روابط بین‌الملل مسکو» وابسته به وزارت خارجه این کشور که روز گذشته برگزار شد گفت: «آمریکا نه تنها تحریم‌های یکجانبه‌اش علیه ایران را احیا کرده بلکه دیگران را هم از تجارت با ایران منع کرده است.»

او اضافه کرد: «گاهی اوقات، متحدان آمریکا حتی ذلیلانه از آمریکا درخواست می‌کردند آنها را از این ممنوعیت‌ها معاف کند تا بتوانند علی‌رغم وجود تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا هنوز بتوانند با ایران تجارت کنند.»

لاوروف در بخش دیگری از این سخنرانی ساز و کار مو سوم به «اینستکس» که کشورهای اروپایی مدعی هستند برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده‌اند را برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران ناکافی دانست.

او گفت: «آنها (اروپایی‌ها) وعده ایجاد ساز و کاری را دادند که به دلار وابسته نخواهد بود و امکان مراودات تجاری کشورهایی که خواستار تجارت با ایران هستند را فراهم خواهد آورد. این مکانیسم، اینستکس خوانده شد.»

لاوروف در ادامه گفت: «این ساز و کار به سرعتی که وعده داده شده بود راه‌اندازی نشد ولی تازه در اواخر سال گذشته عملیاتی شد. تا به حال از آن فقط برای انجام یک تراکنش استفاده شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید