قیمت واقعی گندم اعلام شد

کدخبر: ۳۵۹۲۶۶
اقتصادنیوز: رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه قیمت واقعی گندم ۵,۲۰۰ تومان است، گفت: قانون خرید تضمینی گندم رعایت نمی‌شود و باید قبل از آغاز کشت قیمت گندم مشخص شود.
قیمت واقعی گندم اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر: عطاالله هاشمی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری خود در تبریز با بیان اینکه قیمت خرید گندم به صورت تضمینی پایین است، افزود: یا باید گندم به قیمت واقعی آن یعنی ۵,۲۰۰ تومان خریداری شود و یا ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ جهانی. به صورتی که قیمت جهانی گندم در حدود ۵۵۰۰ تا ۷,۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه پیاز و برخی دیگر از محصولات کشاورزی اجازه صادرات دارند، افزود: ولی این در حالی است که گندم اجازه صادرات ندارد. باید به این محصول استراتژیک نیز اجازه صادرات داده شود چراکه قیمت نهاده، کود شیمیایی و بذر رشد چند برابری نسبت به سال گذشته داشتند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران اظهار داشت: امسال قیمت کود اوره و فسفات نسبت به پارسال ۴۰۰ درصد افزایش داشته و این باعث می‌شود که کشاورزان به سوی کاشت گندم نروند و پیش بینی می‌کنیم میزان تولید گندم در سال آینده نسبت به امسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

هاشمی با تاکید بر اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: اعتبارات وزارت صمت برای خرید گندم از خارج از کشور باید در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد. ما این اطمینان را به آنها می‌دهیم که بعداز اتمام زمان برداشت گندم نیاز مورد نیاز داخل را با قیمت پایین از نرخ واردات از داخل کشور تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ پایین خرید تضمینی گندم باعث رشد قاچاق می‌شود، افزود: برخی از کارخانجات با فرار مالیاتی و ارزش افزوده گندم را از کشاورز خریداری می‌کنند و بعد از تبدیل آن به آرد محصولات دیگری تولید کرده و به خارج از کشور صادر می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با اشاره به اینکه بر اساس قانون خرید تضمینی، قیمت خرید باید به موقع اعلام شود، گفت: کشت گندم در استان‌های شمال غرب آغاز شده ولی گندمکار نمی‌داند محصولش با چه قیمتی از سوی دولت خریداری خواهد شد. متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی نقشی در تعیین قیمت گندم ندارد و این باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید