امارات اتحادیه عرب را برای سازش با اسرائیل ترغیب می‌کند

کدخبر: ۳۶۰۲۹۰
یک مقام فلسطینی گفت که دولت امارات نه تنها مانع طرح محکومیت خود در اتحادیه عرب می‌شود، بلکه طرحی را پیشنهاد کرده است که به موجب آن کشورهای عربی از سازش ابوظبی با رژیم اسرائیل استقبال می‌کنند.
امارات اتحادیه عرب را برای سازش با اسرائیل ترغیب می‌کند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس: در حالی که قرار است نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه فردا (چهارشنبه) برگزار شود، ابوظبی تمامی تلاش خود را از چندی پیش برای عدم بررسی مسأله سازش و محکومیت امارات در دستور کار نشست فردا به کار گرفته است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، پیش از این درخواست سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برای برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی عادی‌سازی روابط امارات و رژیم اسرائیل با بی توجهی اتحادیه عرب مواجه شده و خشم مقامات فلسطینی را موجب شده بود. در آن زمان اتحادیه عرب اعلام کرد که نشست فوق‌العاده‌ای در کار نخواهد بود و نشست‌های این اتحادیه طبق روال عادی برگزار خواهد شد. حال نشست دوره‌ای اتحادیه عرب از روز دوشنبه با حضور نمایندگان کشورهای عربی آغاز شده و قرار است فردا در سطح وزرای خارجه از طریق ویدئو کنفرانس ادامه کار دهد، اما باز هم کشورهای امارات و بحرین کارزار فشار خود را برای اینکه نامی از امارات برده نشود، آغاز کرده‌اند.

یک مقام فلسطینی به این وبگاه گفت که فلسطین طرح خود را روز دوشنبه به دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرده بود تا در نشست نمایندگان بررسی شود، اما بررسی نشد. او همچنین گفت که طرح فلسطین امروز (سه شنبه) نیز خارج از نشست‌های رسمی میان اعضا بررسی شد.

به گفته وی امارات نیز طرحی را به اتحادیه عرب داده است که کاملا ضد طرح فلسطینی‌هاست. طرحی که طبق آن کشورهای عربی باید از سازش این کشور با اسرائیل استقبال کنند و اینکه گفته شود کشورهای عربی در جریان این توافق بوده‌اند.

او افزود: «فلسطین خواستار اضافه شدن بندی در جدول کاری اتحادیه عرب شده بود تا در خصوص مسأله سازش بحث و بررسی شود، اما امارات و بحرین با گنجانده شدن چنین بحثی مخالفت کرده و هیچ کشور عربی دیگر نیز از این طرح حمایت نکرده‌اند بلکه دو کشور مغرب و موریتانی جانب بحرین و امارات را گرفته‌اند.»

فلسطینی‌ها همچنین تصمیم دارند موضوع توقف کمک‌های ماهیانه کشورهای عربی را مطرح کنند، کمک‌هایی که از زمان تاسیس تشکیلات خودگردان ارائه شده اما این کشورهای عربی از ابتدای سال جاری میلادی دیگر به تعهدات خود در این زمینه وفادار نبودند و تشکیلات خودگردان هم تاکید دارد که عرب‌ها به درخواست مستقیم آمریکا حمایت مالی از فلسطینی‌ها را متوقف کردند.

به گفته وی برخی کشورهای عربی به فلسطینی‌ها اعتراض کرده‌اند که نباید موجب بروز اختلاف در اتحادیه عرب شوند و مسأله فلسطین نباید عامل اختلاف در این اتحادیه همچون لیبی و یمن شود. دبیرخانه اتحادیه عرب نیز به فلسطینی‌ها گفته است که قصد ندارد قطعنامه‌ای علیه سازش صادر کند چرا که باعث چند دستگی در اتحادیه عرب می‌شود.

این مقام فلسطینی سپس گفت که شاید هیأت فلسطینی در نشست روز چهارشنبه شرکت نکند و امارات نیز خواسته است در صورتی که مسأله فلسطین آن‌طور که می‌خواهد در نشست فردا مطرح نشود، تمامی نشست به روز دیگر موکول شود.

جنبش فتح پیش از این انفعال اتحادیه عرب در خصوص سازش امارات با رژیم صهیونیستی را «خجالت‌آور» خوانده بود.

امارات و رژیم صهیونیستی در ۲۳ مرداد طی بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم به عادی‌سازی روابط بین خود گرفته‌اند و به زودی این توافق در کاخ سفید به امضای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید