سرعت انتقال این بیماری در کودکان چندین برابر کرونا است

کدخبر: ۳۶۰۴۳۴
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: سرخک یکی از بیماری هایی قابل پیشگیری با واکسن بوده که سرعت انتقال و میزان سرایت پذیری آن چند ده برابر بیشتر از کرونا است و تاکنون پوشش خوب واکسیناسیون موجب محافظت کودکان در برابر این بیماری شده است اما باید توجه داشت که اگر پوشش واکسیناسیون حدود ۹۵ درصد یا کمتر باشد، در آینده خطر ابتلای کودکان ایرانی به سرخک وجود دارد.
سرعت انتقال این بیماری در کودکان چندین برابر کرونا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زهرایی درباره کاهش پوشش واکسیناسیون با شیوع کرونا گفت: جهانگیر شدن بیماری کرونا به همه شئونات زندگی مردم از جمله برنامه‌های بهداشتی مانند واکسیناسیون لطمه وارد کرده و شدت این آسیب در کشور‌های مختلف متفاوت است. در کشور‌هایی مانند افغانستان و پاکستان که ساختار بهداشتی ضعیف و همچنین مخالفت گروه‌های تروریستی با انجام خدمات واکسیناسیون در مناطق زیادی از این دو کشور سبب شده تا تعداد زیادی از کودکان در این دو کشور از دستیابی به واکسیناسیون محروم بمانند.

پوشش واکسیناسیون

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اظهار کرد: از ۲۰ سال پیش تاکنون موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده است و پارسال موفق شدیم تا تاییدیه حذف بیماری سرخک از کشور را از سازمان جهانی بهداشت اخذ کنیم و  این دستاورد بزرگی برای نظام سلامت ماست، ایران در منطقه مدیترانه شرقی در زمره اولین‌ کشورهایی است که توانسته این تاییدیه را اخذ کند، افزون بر این شیوع هپاتیت B در جامعه به یک سوم رسیده است.

زهرایی  بیان کرد: در نتیجه بیماری مانند فلج اطفال هنوز در این دو کشور شایع است و بیماری سرخک شیوع بالایی دارد. شیوع کرونا سبب افت فاحش پوشش واکسیناسیون در این دو کشور شده و لذا خطر طغیان بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و سرخک به شدت افزایش یافته است. بدیهی است که افزایش بیماری در کشور‌های همجوار می‌تواند از طریق سفر و تردد‌های بین کشور‌های همسایه منتشر شود.

همانطور که در کرونا دیدیم، مرزهای جغرافیایی تاثیری در پیشگیری از شیوع بیماری ها ندارند سایر ویروس ها و عوامل بیماری زای عفونی هم می توانند به سرعت از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند، سرخک یکی از بیماری هایی قابل پیشگیری با واکسن بوده که سرعت انتقال و میزان سرایت پذیری آن چند ده برابر بیشتر از کرونا است و تاکنون پوشش خوب واکسیناسیون موجب محافظت کودکان در برابر این بیماری شده است اما باید توجه داشت که اگر پوشش واکسیناسیون حدود ۹۵ درصد یا کمتر  باشد، در آینده خطر ابتلای کودکان ایرانی به سرخک وجود دارد و به همین دلیل نگران طغیان مجدد بیماری سرخک در کشور  هستیم.

سرخک خطرناک تر از کرونا

سرخک بیماری است که با لکه‌های پوستی قرمز و تب و التهاب خودش را نشان می‌دهد و یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که از طریق آب دهان، بینی و به طور کلی مایعات مخاطی بدن و تنفس منتقل می‌ شود و به شدت واگیر دارد، تا جایی که حتی از طریق تنفس منتقل می‌شود. وقتی کودکی که مبتلا به سرخک است در فضایی سرفه یا عطسه کند  یا حتی حرف بزند، ویروس این بیماری در هوا پخش و به دیگران منتقل می‌شود. ویروس سرخک حتی می‌تواند روی میز، صندلی یا پتو بنشیند و با لمس به بدن بقیه افراد منتقل شود و نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان را درگیر کند، سرخک هنوز درمان مشخصی ندارد و بهترین درمان آن پیشگیری با واکسیناسیون است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید