ترامپ عمدا کرونا را کم اهمیت نشان می‌دهد

کدخبر: ۳۶۰۶۱۸
فایل های صوتی از رئیس جمهوری آمریکا که در گفت و گویی خصوصی اذعان می کند او تهدید ویروس کرونا را برای این کشور کم اهمیت نشان داد، کاخ سفید را در موضعی دفاعی قرار داد و بار دیگر این پاندمی را به مساله اصلی در رقابت ریاست جمهوری که هشت هفته به آن مانده است، تبدیل کرد.
ترامپ عمدا کرونا را کم اهمیت نشان می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خیری هیل نوشت، اظهارات ترامپ در صحبت با باب وودوارد، روزنامه نگار افشاگر واترگیت در یک سری از مصاحبه ها برای کتابی تحت عنوان "خشم" نشان می دهد که رئیس جمهوری آمریکا در خفا چطور درباره شدت کرونا اظهارنظر می کند؛ حتی با اینکه او در سخنانی در ژانویه و فوریه آن را رد کرد.

ترامپ در فایلی که این روزنامه نگار سابق واشنگتن پست منتشر کرد، گفته است: من همیشه میخواستم که این را کم اهمیت نشان دهم. هنوز هم می خواهم چون نمی خواهم ترس و وحشت ایجاد کنم.

این اظهارات درباره پاندمی کرونا که زندگی آمریکایی ها را در ۲۰۲۰ تحت تاثیر قرار داده و اقتصاد آن را ویران کرده است، تنها بخشی از صحبت هایی است که وودوارد فاش کرد.

بخش هایی از "خشم" که توسط واشنگتن پست به نمایش درآمده است، همچنین ترامپ را جدا از چالش های سیاهپوستان به تصویر کشیده، از میزان شیفتگی او به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خبر می دهد و در ادامه می گوید که او از اهمیت بیش از حدی که مقام های دولتش روی اتحادها می گذارند، خشمگین است. اما بیشترین جنجال را سخنان او درباره ویروس کرونا ایجاد کرد.

براساس فایلی که وودوارد در اختیار شبکه خبری سی ان ان قرار داد، ترامپ در تاریخ هفتم فوریه درباره کووید-۱۹ می گوید: در هوا هست. این همیشه سخت تر از لمس کردن است. لازم نیست چیزی را لمس کنید. خب؟ اما هوا، شما فقط هوا را تنفس می کنید و اینگونه عبور می کند و این یک مورد بسیار مشکل است. این یک مورد بسیار زیرکانه است. این مساله خیلی پیچیده ای است. همچنین کشنده تر از حتی بیماری سرماخوردگی شدید است.

این در حالیست که ترامپ هفته ها مدعی بود که این ویروس در آوریل با گرم شدن هوا از بین می رود و آن را با سرماخوردگی عادی مقایسه می کرد. ترامپ شامگاه سه شنبه که برای اظهارنظر درباره فایل های وودوارد تحت فشار قرار گرفت، تلاش اندکی برای به چالش کشیدن این ایده کرد که او به شکلی عامدانه شدت این ویروس را در ملاء عام کم کرده است.

ترامپ گفت: ما نمی خواهیم وحشت نشان دهیم و این دقیقا همان کاری است که ما انجام دادیم. من خیلی گشاده رو بودم، چه برای وودوارد و چه برای دیگران. این هم یک جنجال سیاسی دیگر است اما چه وودوارد باشد یا شخص دیگری، نمی توان حس وحشت را نشان داد یا در غیر اینصورت شما با حجم بالاتر از چیزی که پیشتر داشتید، مواجه می شوید.

او عصر چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا را کم اهمیت نشان داده یا افکار عمومی را گمراه ساخته تا از وحشت جلوگیری کند، گفت: اگر شما می گویید برای کاهش از وحشت، شاید این طور است. واقعیت این است که من یک تشویق کننده برای این کشور هستم. من کشورم را دوست دارم . من نمی خواهم مردم ترسیده باشند. من نمی خواهم وحشت ایجاد کنم، همانطور که شما می گویید و مطمئناً من نمی خواهم این کشور یا جهان را به یک دیوانگی سوق دهم. ما می خواهیم اعتماد به نفس نشان دهیم. ما می خواهیم قدرت نشان دهیم. ما می خواهیم در چارچوب یک ملت قدرت را نشان دهیم.

میلیون ها آمریکایی از زمان بیان آن سخنان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. حدود ۱۹۰ هزار آمریکایی از این ویروس جان داده اند و اقتصاد در حال بالا رفتن از رکودی که ناشی از این پاندمی بود. مردم به شدت بابت اظهاراتی که ویروس کرونا را کم اهمیت نشان می دهد، ناراضی هستند و نظرسنجی ها نشان می دهند که اکثر آمریکایی ها به آنچه ترامپ درباره این پاندمی می گوید، اعتمادی ندارند.  

با این حال کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید با دفاع از اظهارات ترامپ گفت: رئیس جمهوری آمریکا هرگز درباره کووید به مردم آمریکا دروغ نگفت. رئیس جمهور خواستار آرامش بود و رفتارهای او بازتاب آن است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنان ترامپ گفت: کلمات خود رئیس جمهوری حقیقت ویرانگری را روشن می کند؛ اینکه او کاملا از ماهیت فاجعه بار ویروس کرونا مطلع بوده اما حقایق را پنهان کرد و نخواست که این تهدید را جدی بگیرد و بعد کل کشورمان را در معرض خطر و بدون آمادگی قرار داد.

جو بایدن، نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری آمریکا هم عصر چهارشنبه ترامپ را به ناکامی در رهبری به بهای جان و شغل آمریکایی ها متهم کرد و آن را "قصور از وظیفه" توصیف کرد. بایدن گفت: او می دانست و عمدا اوضاع را کم اهمیت نشان داد. بدتر اینکه او به مردم آمریکا دروغ گفت. او با علم و خود خواسته درباره تهدیدی که ماه هاست کشورمان را در بر گرفته، دروغ گفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید