پلوسی برای تصویب تفاهم تجاری آمریکا و بریتانیا در کنگره آمریکا شرط گذاشت

کدخبر: ۳۶۰۶۷۷
اقتصادنیوز :رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه‌ای منتشر و در آن بر اهمیت پیمان جمعه نیک ایرلند شمالی تأکید کرد و گفت: بریگزیت نمی‌تواند این پیمان را به خطر بیندازد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،پیمان "جمعه نیک" در آوریل ۱۹۹۸ به امضا رسید و دوره‌ای در تاریخ ایرلند شمالی که با نام "دردسرها" شناخته می‌شود را به پایان رساند. درگیری ۳۰ ساله بین جمهوری‌خواهان طرفدار ایرلند و وفاداران بریتانیایی، جان ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را گرفته است.

نانسی پلوسی در این بیانیه اظهار کرد: اگر بریتانیا این پیمان بین‌المللی را نقض کند و بریگزیت پیمان جمعه نیک را تضعیف کند، مسلماً شانسی برای اینکه تفاهم تجاری آمریکا و بریتانیا در کنگره تصویب شود، وجود نخواهد داشت. پیمان جمعه نیک، در نزد مردم آمریکا ارزش والایی دارد و در کنگره آمریکا با افتخار از آن دفاع خواهد شد.

وی در همین رابطه، تأکید کرد که بریتانیا باید به پروتکل ایرلند شمالی آن‌طور که با اتحادیه اروپا به امضا رسیده، احترام بگذارد تا جریان آزاد کالاها در امتداد مرز را تضمین کند.

این اظهارات پلوسی بعد از آن مطرح می‌شود که بریتانیا از لایحه بازار داخلی جدیدی پرده برداشت که به خاطر نقض احتمالی قانون بین‌المللی، به ویژه تفاهم‌نامه خروج بریگزیت، با انتقاد شدیدی روبه‌رو شده است. دولت ولز نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا را به "ربودن قدرت" از دولت ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی متهم کرد.

این لایحه جدید توصیف می‌کند که قدرت‌های تجاری که در حال حاضر در دست اتحادیه اروپا است، از ۱ ژانویه ۲۰۲۱ به اشتراک گذاشته می‌شود. منتقدان ابراز نگرانی کرده‌اند که این قانون ممکن است به طور خاص به ایجاد مرز سخت- چیزی که در مطابقت با پیمان جمعه نیک نیست، منجر شود.

تحت تفاهم فعلی با بروکسل، موافقت شد که ایرلند شمالی تحت موافقت‌های گمرکی و قوانین بازار واحد باشد.

"برندن لوئیس"، وزیر ایرلند شمالی کابینه بریتانیا، پیشتر اعلام کرده بود که تفسیر مجدد از تفاهم‌های بریگزیت "قانون بین‌المللی را به شیوه خاص و محدودی زیر پا می‌گذارد" و با این حال، ادعا کرد که موضع بریتانیا ناشی از نیاز به "در نظر گرفتن الزامات بین‌المللی همگام با تغییر شرایط" است. بریتانیا به طور رسمی ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما تا پایان دوره گذار که تا ۱ ژانویه ۲۰۲۱ است، جزو بازار واحد خواهد ماند.

بعد از اینکه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد، شروع به مذاکرات تجاری با چندین کشور از جمله آمریکا کرد. مذاکرات تفاهم تجارت آزاد آینده بین دو کشور در جریان است و دور چهارم آن‌ها اوایل سپتامبر آغاز شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید