چه دارویی برای زردی نوزاد نباید تجویز شود

کدخبر: ۳۶۱۴۳۷
عضو هیأت مدیره انجمن نوزادان کشور گفت: برای نوزادان تغذیه مکرر شیر مادر توصیه می‌شود ولی متأسفانه برخی از پزشکان داروی فنوباربیتال را تجویز کرده و این دارو ضد تشنج و باعث خواب‌آلودگی در نوزادان می‌شود.
چه دارویی برای زردی نوزاد نباید تجویز شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس: یدالله زاهدپاشا عضو هیأت مدیره انجمن نوزادان کشور و استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل امشب در جمع خبرنگاران  از افزایش بستری و زردی در نوزادان خبر داد و اظهار کرد: همکاران برای درمان زردی از تجویز قرص فنوباربیتال خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه شاهد بستری نوزادان با علائم زردی خیلی شدید و عارضه هستیم، بیان کرد: دوره زردی نوزادان در ۲۸ روز اول اطلاق می‌شود که در این دوره ۶۰ درصد نوزادان رسیده و ۱۰۰ درصد نوزادان نارس دچار زردی می‌شوند.

زاهدپاشا با اشاره به اینکه زردی کم به‌عنوان آنتی‌اکسیدان برای بدن مفید بوده و مانند اکسیژن ۲۱ درصد عمل می‌کند، عنوان کرد: زردی شدید باعث سم در بدن تلقی شده و به‌ویژه سم برای سیستم عصبی مرکزی، آنسفالوپاتی، کری، اختلال ذهنی و حرکتی و در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود.

عضو هیأت مدیره انجمن نوزادان کشور تصریح کرد: برای نوزادان تغذیه مکرر شیر مادر توصیه می‌شود و هیچ درمان دارویی روتین سرپایی برای درمان زردی نوزادان وجود ندارد ولی متأسفانه برخی از پزشکان داروی فنوباربیتال را تجویز کرده و این دارو ضد تشنج و باعث خواب‌آلودگی در نوزادان می‌شود.

این مسؤول در همین راستا بابیان اینکه نوزادی که خواب‌آلوده شود میل به خوردن شیر ندارد و این کم شیر خوردن باعث تشدید زردی می‌شود، بیان کرد: برای والدینی که این دارو را برای نوزاد استفاده می‌کند اطمینان کاذب ایجاد می‌شود و تصور می‌کنند نوزاد خوب شده ولی متأسفانه بعد از چند روز نوزاد بهبود نیافته و دچار خواب‌آلودگی و عارضه زردی شده و والدین مجبورند برای بستری نوزاد اقدام کنند.

وی گفت: برای درمان نوزادان از قرص فنوباربیتال استفاده نکنید و به والدین توصیه می‌کنیم قرص زردی به کودکان ندهید حتی اگر پزشک تجویز کرده باشد.

فوق‌تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که قرنطینه در بحث کرونا نباید عامل مراجعه دیرهنگام برای درمان زردی نوزادان باشد، اضافه کرد: همه نوزادان بهتر است برای بررسی زردی در روز سوم تولد توسط پزشک معالج یا سیستم بهداشتی مورد معاینه قرار بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید