تلفظ برخی کلمات ویروس کرونا را منتقل می کند

کدخبر: ۳۶۱۵۱۶
برخی حروف با قدرت بیشتری ادا می شوند و هوا را به بیرون پرتاب می کنند مانند حرف "پ" ، اما برخی دیگر این گونه نیستند، مثل حرف "م".
تلفظ برخی کلمات ویروس کرونا را منتقل می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا؛ زمانی که بحث انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن به صورتی جدی‌تر در محافل علمی جهان مطرح شده، موضوع نحوه سخن گفتن و ادای کلمات هم در این چارچوب اهمیت یافت. ادای حروف و برخی کلمات در زبان های مختلف در گسترش ویروس تاثیرات متفاوتی دارند چرا که به هنگام تلفظ و ادای هر حرف و کلمه ای ممکن است حجم متفاوتی از ذرات تنفسی به بیرون پرتاب شود و همین  عامل تاثیرگذاری در شیوع ویروس کروناست.

کرونا

یافته‌های جدید درباره باقی ماندن چند دقیقه‌ای ریز قطرات تنفسی ناشی از صحبت کردن در محیط سخن گفته است: به طور مثال صحبت کردن به زبان ترکی (استانبولی) در مقایسه با زبان های انگلیسی و روسی این ویروس را کمتر شیوع می‌دهد.

تعداد حروف و کلماتی وجود دارند که هنگام تلفظ و ادای آنها ذرات تنفسی خارج می شود و بعضی زبان‌ها ویروس کرونا را بیشتر پخش می‌کنند.

در زبان انگلیسی و یا روسی حروفی وجود دارد که ادای آنها باعث شیوع بیشتر قطرات تنفسی در محیط می‌شود.

برای مثال به تلفظ واژه "ب" و "پ" در زبان انگلیسی ویروس را بیشتر در محیط پخش می‌کند.

در زبان اسپانیول‌ها و ایتالیایی‌ها بلند حرف زدن دلیل دیگری بر افزایش شیوع این ویروس است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر شما آلوده و ناقل کرونا باشید و در یک محیط بسته سخن نگویید و یا آرام‌تر صحبت کنید ویروس کمتر پخش می‌شود. اما اگر بلندتر صحبت کنید و یا فریاد بزنید قطرات تنفسی بیشتری از شما در محیط اطراف پخش می‌شود و از این حیث زبان شما و نحوه ادای برخی حروف از نظر شیوع بیشتر کرونا اهمیت دارد.

در واقع این موضوع اشاره به قدرت پرتاب هوا توسط هر حرف است. برخی حروف با قدرت بیشتری ادا می شوند و هوا را به بیرون پرتاب می کنند مانند حرف "پ" ، اما برخی دیگر این گونه نیستند، مثل حرف "م".

نسبت وجود هر کدام از این حرف ها در  هر زبان می تواند در پراکنش قطرات تنفسی موثر باشد.

به علاوه برخی زبان ها نوعاً با صدای بلند ادا می شوند و برخی با صدای پایین. قدرت صوتی ادای حروف در هر زبان و فرهنگی می تواند در پراکنده سازی ویروس های موجود در دهان موثر باشد.

در اوایل شیوع کرونا برای تشویق کودکان به شستن دستها از آنها خواسته می شد زمان این کار دوبار آهنگ تولدت مبارک را بخوانند تا زمان مناسب برای پاک کردن ویروس از دستها طی شود.

اما با تحقیقات جدید در این خصوص این آهنگ که کلمات "ب" و "پ" به دفعات در آن تکرار شده است یکی از دلایل شیوع کرونا محسوب می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید