مقام آمریکایی وضعیت داعش و القاعده را تشریح کرد

۲۰ شاخه داعش در جهان

کدخبر: ۳۶۲۰۹۹
اقتصادنیوز؛ «کریستوفر میلر» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا در جلسه استماع روز گذشته (پنجشنبه) در مقابل اعضای کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص ادامه‌دار بودن خطرات گروههای تروریستی همچون داعش و القاعده پرداخت.
۲۰ شاخه داعش در جهان

به گزارش اقتصادنیوز به  نقل از فارس؛ به نوشته وبگاه العربی الجدید، او گفت که گروههای تروریستی پیش از این بارها نشان داده‌اند که پس از ضربات سنگینی که متحمل می‌شوند، قدرت این را دارند که دوباره سر پای خود بایستند و با تکیه بر کادر متخصصی که در میان فرماندهان رده متوسط خود دارند و همچنین شبکه‌های سری فراگیر دوباره می‌توانند خود را بازیابند.

میلر همچنین گفت که داعش در عراق و سوریه دست به ترور و حملات از طریق پرتاب خمپاره و کاشت مین و پرتاب بمب‌های دست‌ساز می‌زند، به طوریکه در طول ماه مِی گذشته دهها تن از سربازان عراقی طی این حملات کشته و زخمی شده‌اند.

تروریست‌ها همچنین با فیلمبرداری از عملیات‌های خود برای مقاصد تبلیغاتی سعی دارند تا چنین الغا کنند که آن‌ها هنوز سازمان‌یافته و فعال عمل می‌کنند، هرچند دیگر خبری از خلافت ادعایی آن‌ها در عراق و سوریه نیست.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت که داعش در حال حاضر بر آزادی هزاران تن از عناصر خود به همراه خانواده‌هایشان از زندان‌های واقع در شمال شرق سوریه متمرکز شده است و این در حالی است که هیچ ساز و کار جهانی برای تعیین سرنوشت این زندانیان تروریست وجود ندارد.

مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا سپس مدعی شد که شبکه جهانی داعش در خارج از سوریه و عراق شامل بر ۲۰ گروه می‌شود. به گفته وی عملیات‌های این شاخه‌ها تا کنون نتایج مختلفی در پی داشته، اما در آفریقا قدرتمند ظاهر شده است و اخیرا نیز در نیجریه شاهد حملات سنگین تروریست‌های وابسته به داعش هستیم.

میلر تأکید کرد که داعش تلاش دارد اهدافی را برای حمله در کشورهای غربی تعیین کند اما به ادعای وی اقدامات ضد تروریسم آمریکا تا کنون مانع از عملی شدن این حملات شده است.

او در ادامه به سازمان تروریستی القاعده پرداخت و گفت که با ترور رهبران القاعده، این گروهک ضعیف شده اما همچنان فعال است.

به ادعای میلر، القاعده نیز همچنان مصمم به انجام حملات تروریستی در آمریکا و اروپاست و این القاعده بود که با «محمد سعید الشمرانی»، دانشجوی هوانوردی عربستانی در پایگاه نظامی «پنساکولا» در ایالت فلوریدا هماهنگ بود و به وی دستور شلیک به نظامیان آمریکایی را در دسامبر ۲۰۱۹ داد. در آن حمله سه آمریکایی کشته شدند.

علاوه بر این تروریست‌های القاعده در یمن و آفریقا همچنان فعال و قادر به انجام حملات خونین هستند، اما قدرت تشکیلاتی القاعده در هند و پاکستان به مراتب کاهش یافته است.

به گفته این مقام آمریکایی در افغانستان نیز حضور القاعده به زیر ۱۰۰ تروریست کاهش پیدا کرده و در حال حاضر تمرکز آن‌ها بر این است که زنده بمانند. طبق توافق میان طالبان و آمریکا در فوریه گذشته، طالبان موافقت کرد که مانع از استفاده عناصر القاعده از خاک افغانستان شود.

با این وجود وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه اعلام کرد که تروریست‌های داعش همچنان روابط مستحکمی با طالبان در افغانستان دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید