آمریکا با یکجانبه‌گرایی درباره ایران به سازمان ملل ضربه می‌زند

کدخبر: ۳۶۲۵۳۸
رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعلام کرد: یکجانبه گرایی امریکا در مورد ایران، به اصول اساسی سازمان ملل ضربه می زند.
آمریکا با یکجانبه‌گرایی درباره ایران به سازمان ملل ضربه می‌زند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «کنستانتین کاساچوف» روز یکشنبه در مطلبی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: طرف آمریکایی با تصمیم یکجانبه خود به دنبال بازگرداندن تحریم هایی است که به گفته آنها از طرف سازمان ملل است که قبلا به اتفاق آرا در شورای امنیت رد شده بود. .

وی افزود: در کنار موضوع ایران، در این تصمیم آمریکا در واقع موضع هری ترومن رئیس جمهوری اسبق آمریکا در ۷۵ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است که گفته بود هیچ ساختار بین المللی نمی تواند به آمریکا دستور بدهد و مقام های آمریکایی به گونه ای اقدام می کنند که برای خود لازم می دانند و به موضع جامعه جهانی توجه نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون خاطرنشان کرد: به همین خاطر در این تصمیم، آمریکا و نه ایران به سازمان ملل ضربه می زند و واشنگتن با ادعاهای جنون آمیز خود برای مدیریت جهان هیچ نیازی برای موجودیت سازمان ملل نمی بیند و بطور پیگیرانه برای نابودی آن اقدام می کند.   

وی در مورد مواضع سودجویانه آمریکا تصریح کرد: هری ترومن رئیس جمهوری اسبق آمریکا با جمله ای در تاریخ مشهور شده است که دو روز پس از حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی در ماه ژوئن سال ۱۹۴۱میلادی بیان کرد که گفته بود اگر ما ببینیم آلمان پیروز می شود باید به روسیه(شوروی) کمک کنیم و اگر روسیه برنده جنگ شود باید به آلمان کمک کنیم و به این ترتیب آنها تا حدامکان بیشتر یکدیگر را می کشند.  

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است. وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم‌ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.

کاساچوف در ادامه مطلب فیس بوکی خود در مورد یکجانبه گرایی آمریکا نوشت: همان طور که در تاریخ آمده است ایده تاسیس سازمان ملل در کنفرانس یالتا در ماه فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی مورد توافق قرار گرفت و منشور سازمان ملل در کنفرانس سان فرانسیسکو در ماههای آوریل-ژوئن سال ۱۹۴۵ تنظیم شد.

وی افزود: بین این دو رویداد موضع آمریکا تغییر اساسی کرد و پس از توافق استالین، روزولت و چرچیل در یالتا، که فلسفه وجودی سازمان ملل در خودداری از رویکردهای یکجانبه گرایانه در حل مسائل جهانی و امنیت به نفع رویکردهای فراملی است ترومن جانشین روزولت شد.  

 مقام روس خاطرنشان کرد: ترومن با شک و تردید فراوان با اتحاد جماهیر شوروی برخورد می کرد و به همین دلیل تلاش کرد تا اصل رای واحد قدرت های بزرگ در شورای امنیت را حذف کند و فقط تلاش های هیات شوروی در سان فرانسیسکو امکان تاسیس سازمان ملل در شکل کنونی را که برمبنای رویکردهای جمعی پایه ریزی شده است فراهم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید