7 دشمن سلامتی پوست را بشناسید

کدخبر: ۳۶۲۶۰۹
اقتصادنیوز : افرادی که به میزان زیاد غذاهای چرب مصرف می کنند می توانند عوارض مختلفی از بروز آکنه تا درماتیت سبورئیک یا حتی ضخیم شدن لایه های خارجی پوست را تجربه کنند.
7 دشمن سلامتی پوست را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصر ایران ، شاید کم و بیش با عوامل خارجی که به سلامت پوست آسیب می رسانند آشنا بوده و نسبت به آنها حساس باشید، اما همواره امکان مراقبت از خود و پیشگیری از مشکلات بلند و کوتاه مدت با مراقبت درست وجود دارد.

هفت دشمن جدی برای سلامت پوست

به طور کلی، عواملی که به طور مستقیم می توانند موجب تخریب و پیری پوست می شوند، در ادامه ارائه شده اند.

خورشید

خورشید، ستاره ای که سیاره ما به دور آن می چرخد و به ادامه حیات ما کمک می کند، پرتوهای فرابنفش قدرتمند خود را نیز به سوی ما می فرستد که اتسمفر زمین قادر به جذب آنها نبوده و در تماس با پوست می توانند موجب آسیب دیدگی آن شوند. پرتوهای خورشیدی یکی از بدترین دشمنان سلامت پوست انسان در نظر گرفته می شوند.

افردای که به برنزه کردن پوست بدن خود اعتیاد دارند می توانند آسیب های جبران ناپذیری را به این اندام وارد کنند. خطر از آنجایی ناشی می شود که کم آبی مداوم پوست به تدریج لایه درم که لایه میانی و اصلی‌ترین لایه پوست است را از بین می برد. با این وجود، پیری ناشی از نور خورشید بدترین بخش قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید نیست. کراتوز یک مشکل پوستی است که در آن ضایعات تیره و رشد غیرعادی سلولی رخ می دهد. با برخورداری از پوست حساس‌تر، خطر آسیب دیدگی نیز بیشتر می شود.

تنباکو   

بی تردید، تنباکو یکی از جدی‌ترین دشمنان سلامت پوست انسان است. پزشکان می توانند افراد سیگاری که مدت زمان طولانی این عادت مضر را دنبال کرده اند را از روی چین و چرک عمیق‌تر پوست، پوست نازک‌تر و رنگ خاکستری و کدر آن تشخیص دهند.

در زنان سیگاری، پوست با سرعت بیشتری تضعیف می شود. دلیل کاهش مقاومت لایه درم این است که سیگار کشیدن موجب کندی گردش خون شده و اکسیژن و مواد مغذی کافی به بافت ها نمی رسند.

الکل

مصرف الکل به گردش خون انسان آسیب وارد کند. الکل می تواند شرایطی مشابه با استفاده از تنباکو را ایجاد کرده و به سلامت پوست آسیب برساند. افزون بر پیری زودرس پوست، افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند به طور معمول پوستی رنگ پریده فاقد شادابی و درخشش داشته و حلقه های تیره اطراف چشم های آن شکل می گیرند.

غذاهای چرب

به طور کلی غذاهایی که در دسته غذاهای کم ارزش (Junk Food) قرار می گیرند را می توان در این زمینه مد نظر قرار داد. چربی های اشباع کالری های اضافه را روانه بدن می کنند که سوزانده نمی شوند. در این شرایط، متابولیسم لیپید دچار تغییری اجتناب ناپذیر می شود.

افرادی که به میزان زیاد غذاهای چرب مصرف می کنند می توانند عوارض مختلفی از بروز آکنه تا درماتیت سبورئیک یا حتی ضخیم شدن لایه های خارجی پوست را تجربه کنند. افزون بر این، افراد چاق به طور معمول یک سری از عوارض سلامت پوستی مانند بروز زخم، ورم، و کراتوز را تجربه می کنند.

استرس

استرس می تواند زمینه ابتلا به بیماری های جسمانی مختلف را فراهم کند، از این رو، فراگیری چگونگی کاهش آن و کسب آرامش از طریق فعالیت هایی مانند شنا، یوگا یا مدیتیشن اهمیت دارد.

پوست شما محافظی در برابر عناصر مهاجم واقعی است. زمانی که استرس دارید، این می تواند خود را از طریق بروز آلرژی ها، درماتیت یا حتی روزاسه و سوریازیس نشان دهد.

آلودگی

آلودگی محیط یکی دیگر از دشمنان اصلی سلامت پوست و یکی از مواردی است که به طور معمول کمتر مورد توجه قرار می گیرد. البته این تنها به مناطق صنعتی محدود نشده و گرد و غبار، محصولاتی که برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده می شوند و به طور کلی ناخالصی های موجود در هوا می توانند موجب مسدود شدن منافذ پوست شوند. یکی از شایع‌ترین عوارض این شرایط بروز اکنه است، اما امکان مواجهه با عوارض شدیدتر نیز وجود دارد.

تغییرات ناگهانی وزن

زمانی که وزن اضافه می کنید، فیبرهای کشسان پوست کشیده می شوند. اگر پوست بیش از حد سریع کشیده شود، فیبرها می توانند دچار شکستگی شوند. زمانی که روند طبیعی پیری پوست نیز در کنار این شرایط مد نظر قرار بگیرد، پوست می تواند برای همیشه شل و وارفته باقی بماند. حصول اطمینان از این که تغییرات وزن به تدریج و به روشی سالم انجام می شوند، اهمیت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید