شروع پیک کرونا در 10 استان کشور

کدخبر: ۳۶۲۷۰۵
اقتصادنیوز :‌بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، روند بروز کووید - ۱۹ در کشور و در هفته منتهی به ۲۸ شهریور ماه صعودی بوده و ۱۰ استان نیز شاهد شروع پیک بیماری هستند.
شروع پیک کرونا در 10 استان کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان تاکنون به ۳۱ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۴۷ نفر رسیده و مرگ ۹۶۵ هزار و ۷۱ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است.

بنابر تازه‌ترین آمارها، ۲۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۶۳ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند.

روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در ایران نیز تا روز گذشته مجموع بیماران کووید۱۹ به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسیده و متاسفانه ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر نیز جان باختند. همچنین خوشبختانه تا کنون ۳۵۹ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، تحلیل وضعیت استانها در زمینه این بیماری در هفته منتهی به ۲۸ شهریور ماه را اعلام کرد.

در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود. همچنین دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود.

 برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید ۱۹ در هفته اخیر، در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.

برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شد:

تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت شده امروز، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل، ضربدر ۱۰۰.

در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

 

تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر خواهد بود.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم‌بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش

استان‌ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آن‌ها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۲۸ شهریورماه

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، روند صعودی دیده می‌شود. در ۱۰ استان لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، قم، البرز، تهران، کرمانشاه، همدان، کرمان و کردستان روند صعود یا شروع پیک مشاهده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۹ استان اصفهان، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مازندران، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان مشاهده شد. همچنین در هفت استان هرمزگان، فارس، قزوین، یزد، خوزستان، بوشهر و اردبیل روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

در عین حال  دو استان کهگیلویه و بویر احمد و گیلان اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته‌اند. در سه استان خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و سمنان نیز ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کنند.

کرونا در جهان

بر اساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا میزان کشندگی کووید-۱۹ در جهان ۳.۱ درصد برآورد می‌شود. در عین حال تعداد موارد جدید روزانه در جهان در ۱۹ شهریور ماه ۲۵۳۲۵۶ نفر، در روز ۲۰ شهریور ماه ۲۹۲۶۷۱ نفر و در روز ۲۱ شهریور ماه ۳۱۵۹۱۹ نفر بوده است.

۱۵ کشور اول از نظر ابتلا به کووید-۱۹ نیز در جدول زیر آمده است. کشورهای آمریکا، هند و برزیل رتبه اول تا سوم را از نظر میزان ابتلا به کرونا به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز در رتبه سیزدهم این جدول قرار دارد.

مرگ‌ومیر بیش از حد انتظار در دوران همه گیری کووید-۱۹

نگرانی‌هایی وجود دارد که مرگ ومیر مستقیم گزارش شده ناشی از ابتلا به کووید -۱۹، تأثیر واقعی این ویروس بر مرگ ومیر در جهان نیست. تعدادی از محققین و مجلات علمی، داده‌هایی را در مورد مرگ‌و میر بیش از حد انتظار (اصطلاحی است که در اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی به کار می‌رود و به تعداد مرگ فراتر از آنچه که انتظار داشتیم در شرایط «عادی» ببینیم، اشاره دارد) در سراسر جهان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده‌اند و دریافته اند که آمار تلفات در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد، بیشتر از حد معمول سال‌های قبل بوده است. این وضعیت، در شهرها و مناطقی که از مرگ مستقیم ناشی از کووید-۱۹ به شدت آسیب دیده‌اند، واضح‌تر است. برآورد مرگ بیش از حد می‌تواند اطلاعاتی راجع به بار مرگ‌ومیر بالقوه‌ مربوط به بیماری کووید-۱۹، از جمله مرگ‌هایی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آن نسبت داده می‌شوند، ارائه دهد. این مرگ‌ها می‌تواند مرگ‌های ناشی از طبقه بندی نادرست علت مرگ در کووید-۱۹ باشد یا می‌تواند مرگ‌هایی باشد که به طور غیرمستقیم با کووید- ۱۹ مرتبط هستند. به عنوان مثال مرگ‌های ناشی از سایر دلایل که با توجه به کمبود مراقبت‌های بهداشتی یا فشار بیش از حد بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی به دلیل همه گیری کووید-۱۹، رخ داده است.

 نمودار زیر تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تمام علل در مقایسه با سال‌های گذشته در برخی از کشورها را نشان می‌دهد. در این نمودار نشان داده می‌شود که چگونه تعداد مرگ هفتگی در سال ۲۰۲۰ (به تفکیک گروه‌های سنی) با میانگین مرگ ومیر در همان هفته نسبت به پنج سال گذشته (۲۰۱۵-۲۰۱۹ ) متفاوت است (به ترتیب). به این معیار نمره P گفته می‌شود. توجه داشته باشید که به دلیل تأخیر در گزارش، ممکن است مرگ‌ومیر در هفته های اخیر کم حساب شده باشد. در این نمودارها مشاهده می‌کنید که در هفته‌های شیوع بالای کووید -۱۹ در کشورها، مرگ بیش از حد انتظار، رشد قابل توجهی تا ۱۵۰ درصد هم داشته است.

 

تجارب کشـورهای جهـان در مواجهـه با کووید-۱۹؛ این قسمت مغولستان

مغولستان کشوری در شمال آسیای میانه، با مساحت ۱.۵۵۳.۵۶۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۳.۲۸۹.۴۰۷ نفر است. موارد کووید-۱۹ در این کشور از تاریخ بیستم اسفندماه ۱۳۹۸ گزارش شد. مغولستان هم اکنون در رتبه صد و هشتاد و سومین کشور جهان از نظر شمار مبتلایان قرار دارد. در این کشور تاکنون ۳۱۱ مورد تأییدشده بیماری از این کشور گزارش شده، اما موردی از مرگ ثبت نشده است.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در کشور مغولستان شامل موارد زیر است:

-‌  بستن مرزها با چین و روسیه از اواخر بهمن ۱۳۹۸ و لغو تعطیلات ملی سال جدید

- اعزام ۸۳۲ مأمور در ۳۳۶ مرکز ایست بازرسی از هفته اول اسفند ۱۳۹۸ جهت نظارت، ردیابی تماس و کمک به مهار شیوع بیماری در سطح کشور

-  قرنطینه شهروندان خارج از کشور در بدو ورود به کشور و قرنطینه بیش از ۲۰۰۰ نفر تا ۵ فروردین ۱۳۹۹

- تعطیلی مدارس و فعالیت‌های اجتماعی از اوایل فروردین تا نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۹

- برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کمک به شرکت‌ها جهت از سرگیری تولید در زمان همه گیری کرونا

- برگزاری انتخابات پارلمانی اواخر تیر ۱۳۹۹ با رعایت احتیاط های بهداشتی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید