روحانی: ترامپ فکر می کرد فرش قرمز در مهرآباد برای او پهن کردیم/ اقتدار آمریکا از بین رفت

کدخبر: ۳۶۳۰۶۳
رئیس جمهور گفت: ۲ سال و نیم آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد؛ این جنگ اقتصادی بر مبنای توهم و محاسبات غلط آنها بود.
روحانی: ترامپ فکر می کرد فرش قرمز در مهرآباد برای او پهن کردیم/ اقتدار آمریکا از بین رفت

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهار شنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شرینی را داشتیم، بعضی از روزها برای مردم غرورآفرین بود و جایگاه ملت و ایستادگی ملت ما را به خوبی نشان می‌داد و تبیین می‌کرد.

وی افزود: روزهایی هم بود که روزهای سختی برای ما بود؛ آن روزی که بعد از ۲۴ ساعت یا کمتر از ۲۴ ساعت از حمله ارتش بعث به مرزهای غربی و جنوبی، یعنی صبح اول مهرماه سال ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و روز اول مهر ماه ۵۹ به عنوان روز نیروی هوایی ثبت شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* مهر ماه سال بعد هم حصر آبادان در عملیات بسیار مهم ثامن الائمه شکسته شد. دشمن فکر می‌کرد آبادان سقوط می‌کند و امام فرموده بود حصر آبادان باید شکسته شود. ارتش و سپاه آن پیروزی بزرگ را در منطقه جنوب آفریدند. سال ۶۱ عملیات بسیار مهم فتح المبین انجام شد و خرداد ۶۱ هم بهترین روز دفاع مقدس بود و خرمشهر آزاد شد.

* سوم خرداد سال ۶۱ وقتی صدا و سیما ساعت دو اعلام کرد خرمشهر آزاد شد سراسر ایران مردم یکپارچه به خیابان ریختند و شادمانی کردند و آن بهترین روز ما در دوران دفاع مقدس بود.

* مردم بی‌دفاع دزفول در دوران دفاع مقدس هر روز از سوی موشک های عراقی بمباران می‌شدند و از روزهای تلخ دفاع مقدس روزی بود که دشمن از سلاح شیمیایی علیه مردم ما در سردشت استفاده کرد؛ روزی بود که دشمن ما از انواع سلاح‌های مخرب علیه رزمندگان ما استفاده کردند؛ آن روزی که هواپیمای مسافربری‌مان توسط جنگنده سرنگون شد و خون همه عزیزان با هم مخلوط شد و از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان اجرایی و مسئولان قوه قضاییه و مسئولان نظامی در کنار هم در آن هواپیما در سال ۶۴ به شهادت رسیدند.

روحانی

* نکته اساسی هم برای دیروز هم برای امروز می‌خواهم عرض کنم که چرا دشمن در ۳۱ شهریور به ایران حمله کرد، عراق به دلیل توهمات و محاسبات غلط محاسبه‌ای کرده بود که ایران نیروی هوایی ندارد، وقتی آمریکا قطع رابطه کرده و تحریم کرده، نیروی هوایی باید به طور مداوم قطعه برسد و قطعات متوقف شده، بنابراین نیروی هوایی ندارد، وضع ارتش آن زمان آمادگی ندارد، سپاه هم آن زمان به صورت یک نیروی انتظامی بود و یک نیروی کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

* کشورهای منطقه هم که قول حمایت دادند و پول جنگ را تأمین می‌کنند، یک سری حوادثی هم از روز اول از کردستان و خوزستان به وجود آورده بود، در داخل کشور هم متأسفانه آن زمان یک انشقاق‌های در سال ۵۹ در داخل بود؛ آنها گفتند داخل اینطوری، نیروی‌های مسلح هم اینطوری، حامی خارجی هم که ندارد، پس با حمله برق آسا انقلاب را سرنگون می‌کنیم. هدف صدام سرنگونی انقلاب و نظام بود و گفت حالا اگر به این هدف نرسیدم بخشی از خاک ایران را تصرف می‌کنم، اگر هم این نشد سومی هم قطعی است که معاهده ایران و عراق جلوی تلویزیون پاره می‌کنم و دیگر بر نمی‌گردد و حاکمیت را بر اروند رود را خواهم گرفت.

* آمدند و رسوا و سرنگون شدند و همه کسانی که از آنها حمایت کردند اظهار پشیمانی کردند، تمام کشورهایی که در منطقه از صدام حمایت کردند اظهار پشیمانی کردند. تک تک گفتند چقدر پول به عراق دادیم و چه کمک‌هایی به صدام کردیم. این محاسبات غلط برای ما دردسر و مشکلات به وجود آورد و کشور خودش هم با مشکلات فراوان مواجه شد.

* امروز دقیقاً این حادثه تکرار شده و ۲ سال و نیم آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد. آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلط بود و این را اظهار کردند و هدفشان این بود که تمام راه‌های اقتصادی را به ایران ببندند. این نکته را تصریح می‌کنم که ما تحریم اقتصادی را از سال ۵۹ داشتیم اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد. امروز بحث تحریم نیست و ما در یک جنگ اقتصادی هستیم.

* آمریکا با همه امکاناتش با دلار، مناسبات بانکی، روابط بانکی، روابطش با شرکت‌های چند ملیتی و... وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است، همانطور که صدام در بغداد مصاحبه کرد و گفت که ادامه مصاحبه را هفته آینده در اهواز انجام می‌دهم، آمریکایی‌ها همین کار را کردند. وقتی این جنگ را به ما تحمیل کردند، گفتند چند ماه دیگر وارد ایران می‌شویم و اینها ۴۰ سالگی انقلاب را نخواهند دید. 

* آنها فکر می‌کردند فرش قرمز در مهرآباد برایشان پهن شده است. ترامپ به رهبران اروپا گفته بود سه ماه صبر کنید، نظام ایران دیگر نیست و سرنگون شده است. این مسئله را دو رهبر اروپایی به خود من گفتند. این هم توهم و محاسبه غلط است. 

* هدف صدام سرنگونی نظام، خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی کشور یا حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود. هدف آمریکا هم سرنگونی نظام، ایجاد بلوا در کشور و از بین بردن یک توافق بود که به هیچ کدام از اهداف‌شان هم نرسیدند. آنها در تمام محاسبات‌شان اشتباه کردند. 

*{ با اشاره به ناکامی آمریکا در اعاده تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران}: همانطور که دو سال پیش گفتند که توافق را بین بردیم، همان توافق در برابر آنها ایستاد و آنها را در شورای امنیت مفتضح کرد.

* در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است که آمریکایی‌ها چند نوبت به شورای امنیت مراجعه کنند، شورای امنیتی که آن را حیاط خلوت خود می‌دانستند و طرحی را مطرح، ماه‌ها مقدمه‌چینی کنند، وزیر خارجه‌شان در منطقه و جهان گدایی کند تا در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کنند.

* آنها می‌خواستند بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و بگویند تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه ادامه می‌یابد،  آمریکا با این همه ادعا فکر نمی‌کرد، فقط دومینیکن به پیشنهاد آنها رای داد، اروپایی که متحد آنهاست، با آنها مخالفت کردند، روسیه و چین روبه‌روی آنها ایستاد، اندونزی با شهامت در مقابل‌شان ایستاد و در مرحله بعد، نیجر در مقابله آنها ایستاد. 

* اقتدار و هیمنه آمریکا از بین رفت، وقتی آمریکا یک نگاه می‌کرد، ۲۰ کشور عقب می‌نشست. تصور نمی‌کردند ۱۳ کشور روبه‌روی آنها بایستند. این پیروزی و موفقیت ملت بزرگ ایران است؛ همانند ایستادگی در ۴۰ سال قبل و هشت سال دفاع مقدس. امروز هم بعد از ۴۰ سال این موفقیت بزرگ حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک را در سازمان ملل به دست آورد. 

*{ با طرح این پرسش که علت پیروزی آن روز و امروز ما چیست}: علت این پیروزی فقط باور و ایستادگی مردم است. در ۴۰ سال پیش مردم باور کردند که به ما تجاوز و ظلم شده و یک کشور خارجی به دستور اربابان خود به کشور ما، تمامیت ارضی و منافع ملی ما حمله کرده است.

* مردم جنگ را با تمام وجود خود لمس کردند و احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه است، نه فقط بر دوش نیروهای مسلح. مردم از روز اول تشخیص دادند که این جنگ بر علیه منافع ملی و تمامیت ارضی و شرف و افتخار ملی است و چون مردم بار جنگ را بر دوش خود حس کردند و نگفتند «ارتش و سپاه بروید بجنگید و ما نشسته‌ایم و نگاه می کنیم اگر اشکال و ایرادی بود در رسانه‌ها اشکالات آنها را اعلام کنیم و اگر اقدامات دیگری انجام می‌دادید بهتر بود.

روحانی

* مردم احساس کردند جنگ تحمیلی برای علیه خود آنها آغاز شده است و همه به میدان آمدند، یک نفر نبود که در میدان جنگ نباشد. یک بار در عملیاتی در جنوب خوشحال شدم و جالب بود دو فرزند رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رییس جمهوری بودند، در جبهه دیدم و همچنین دو فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی که آن زمان رییس مجلس و فرمانده جنگ بود را در جبهه دیدم، در همان عملیات عده‌ای از فرزندان مقامات قضایی را در جبهه دیدم با خود گفتم این جنگ امکان دارد شکست بخورد.

* جنگی که فرزندان روسای قوا و همه مردم در هر سمتی از روستایی و شهری، سنی و شیعه، مسلمان و ارمنی حضور دارند و همه به میدان آمده اند، شکست نمی‌خورد. اگر فقط ارتش و یا سپاه بخواهند بجنگند امکان شکست و پیروزی وجود دارد، اما اگر ملت ایران ایستاد، حتما پیروز است و تردیدی وجود ندارد که یک ملت در برابر یک قدرت حتی اگر همه قدرت‌های بیرونی پشتیبان آنها باشند، شکست نمی‌خورد.

* در زمان جنگ همه امکانات را به ارتش صدام می‌دادند، هر روز هواپیما و بالگرد و توپ جنگی و تانک و نفربر موشک و سلاح شیمایی به آنها می دادند، مظلومیت ما در آنجا بود که یک توپ پدافند هوایی دفاعی برای شهر و روستا ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود که تعمیر لازم داشت که تعدادی از آن را برای تعمیر به آن کشور فرستادیم طبق قرارداد به تعمیر آن متعهد بودند، پس از مدتی پی‌گیری کردیم اعلام کردند «ما نمی‌توانیم آن را تعمیر کنیم شما در حال جنگ هستید» به آنها گفتیم اگر انجام نمی‌دهید تجهیزات را پس بدهید، گفتند « نه نمی‌توانیم پس بدهیم این وسیله نظامی است و شما در جنگ هستید» به آنها گفتیم که این پدافند دفاعی برای دفاع از شهر است.

* اروپا و کشورهای غربی در برابر ملت ما چه کردند، البته آنها به صدام هواپیما دادند تا کشتی‌ها و شهرهای ما را بزند ، از این طرف هم به ما تجهیزات نمی‌دادند، اما آنها طبق قرارداد خود هم عمل نکردند، توپ پدافند را دادیم، تعمیر که نکردند، پس هم نمی‌دادند.

* ما روی پای خود ایستادیم، یک ملت روی پای خود ایستاد و خداوند آن پیروزی‌ها را نصیب ما کرد و با رهبری امام راحل،  فداکاری و حضور همه مردم در صحنه، با همه سختی‌هایی که مردم در هشت سال دفاع مقدس تحمل کردند خداوند آن پیروزی ها را برای ما نازل کرد که آخرین پیروزی بزرگ ما، « عملیات مرصاد » بود.

* اولین پیروزی ما در اول مهر ماه۱۳۵۹ با حمله ۱۴۰ فروند هواپیما بود و آخرین پیروزی ما نیز عملیات مرصاد بود که  آنها را درهم شکستیم عراقی‌ها و مزدوران و انسان‌های کثیفی را که به ظاهر بنام ایرانی بودند و از پشت به ملت ایران خنجر زدند، شکست دادیم؛ کاری که در مرصاد انجام شد باز ارتش و سپاه و نیروهی هوایی و هوانیروز همه به صحنه آمدند و بسیج شدند و آن موفقیت بزرگ را بدست آوردیم.

* آن زمان مردم باور کردند در جنگ هستیم و باور کردند که بار این جنگ بر دوش همه است و خداوند پیروزی را نازل کرد، امروز برخی باور ندارند که در جنگ هستیم و آن را شوخی تلقی می‌کنند، ما ۲.۵ سال است که شبانه روز در جنگ اقتصادی هستیم.

روحانی

* مردم ما بدانند مسئولین اقتصادی کشور و بسیاری از بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی، در این دو سال و نیم فداکاری کردند و امروز هم فداکاری می‌کنند.ممکن است کسی بگوید فلان چیز کم است. ما جنگ هستیم و جنگ این مسائل را دارد. جنگ جنگ است. پیغمبر(ص) هم ممکن است مجروح شود. پیغمبر اسلام هم در جنگ احد مجروح شد و دندان مبارکش شکست. ممکن است امیرالمومنین هم مجروح شود، و فرق مبارکش در جنگ خندق شکافته شود.

* ممکن است عده‌ای هم کشته شوند و حمزه سیدالشهدا نیز ممکن است شهید شود و جنگ خوشی ندارد. ممکن است کسی بگوید این جنگ حق علیه باطل است پس ما نباید صدمه ببینیم و نباید شکست بخوریم. اینچنین نیست. جنگ، هم پیروزی و هم شکست است. امیرالمومنین فرمود یک روز در میدان جنگ ما پیروز می‌شویم و یک وقتی هم دشمن پیروز می‌شود.

* ما امروز اول باید باور کنیم که در جنگ هستیم و دوم اینکه باید باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست. عده‌ای کنار ننشیند و بگویند ما اینجا نشسته‌ایم، شما اگر درآنجا به آنطرف می‌رفتید بهتر بود، اگر اینجوری می‌زدید بهتر بود، اگر اینجا می‌ایستادید بهتر بود. این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و بر دوش همه است. ما در یک جنگ بزرگ وارد شده‌ایم و پیروز هم می‌شویم.

* اگر ملت ما باور کند که در جنگ قرار داریم که باور هم کرده و اگر همه مسئولین به جنگ بیایند و مانند جنگ تحمیلی کمر ببنندند و همه در کنار هم باشیم، پیروز و موفق می‌شویم.

* امروز بحمدالله این شرایط را کم کم‌ می‌بینیم که قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و همه ارکان کشور یکصدا هستند. ما توانستیم در برابر این همه فشاری که کرونا داشت، و الان هم دارد، بایستیم. رهبر انقلاب اسلامی ایستادند و همه مردم آمدند و کنار هم قرار گرفتیم و همه به هم کمک کردیم و در نهایت هم موفق خواهیم شد و موفقیت ما در کرونا قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا است.

* عده‌ای از خارج‌نشین‌ها از اینکه ما هم با کرونا مبارزه می‌کنیم و هم فعالیت اقتصادی و فرهنگی و هم مناسک دینی را انجام دادیم انجام می‌دهیم، خیلی عصبانی و ناراحتند. آنها می‌خواستند کشور تعطیل شود و در فضای کرونا همه چیز خاموش شود و به هم بریزد از عصبانیت آنها پیداست که در چه فکرهایی بودند.

* امروز بحمدالله علیرغم همه فشارها و همه مشکلاتی که داریم، می‌بینیم که کشاورزان ما با نشاط‌تر از هر سال دیگر، خودشان را برای کشت آماده می‌کنیم و البته دولت هم در کنار آنهاست.

* دولت باید در جایی سم، کود، ماشین‌آلات، بذر در اختیار کشاورزان آنها قرار بدهد، زمین را تجهیز کند، آبیاری قطره‌ای را سامان دهد و سدها را برپا کند برای اینکه آب‌ها را تامین کند.آنجایی که دولت باید وارد شود ، وارد شده و تلاش می‌کند کاری که دولت در این چند سال برای احیا و تجهیز زمین‌های کشاورزی و آماده‌سازی آن انجام داده کمتر سابقه دارد.

* ما تا امروز ۴۰۰ هزار هکتار را آماده کرده‌ایم، حدود ۳۰۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام و ۷۷ هزار هکتار در غرب کشور که البته ادامه دارد و ۵۰-۶۰ هزار هکتار دیگر هم به دنبال آن خواهد آمد.علاوه بر برای آماده کردن ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

* ما در شرایط جنگ اقتصادی هم ما طرح‌های توسعه‌ای خودمان را ادامه می‌دهیم و هیچ طرح توسعه‌ای مهم را متوقف نکرده‌ایم و امید مردم هم از بین نرفته است.

* همه خارج‌نشینان و کانال‌های ضدانقلاب بهفمند، امسال متقاقضی برای گرفتن جواز در فعالیت صنعتی ما ۳۳ درصد در این ۶ ماه، از سال گذشته بیشتر شده است. بنابر اینکه مردم میایند و برای فعالیت اقتصادی مجوز می‌گیرند به معنای این است که به‌کار امید دارند.

*{با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده}: در بسیاری از تولیدات صنعتی امروز رشد قابل ملاحظه داریم در فولاد، خودرو،  پتروشیمی اینگونه است. بنابر آمار اعلام شده وزارت صمت در مقایسه با سال گذشته در خودروسازی ۱۸ و نیم درصد در لوازم خانگی ۴۲ و نیم درصد و در شمش آلومینیوم ۵۰ درصد، در  فولاد خام ۸ درصد در سیمان ۱۵ درصد  رشد داشته ایم و این نشان میدهد که علیرغم اینکه  در شرایط کرونا قرار داشتیم و به تبع آمار باید پایین می آمد، رشد داشته‌ایم.

* این آمارها نشان می‌دهد که مردم ما فداکاری می‌کنند و احساس می‌کنند در شرایط کرونا و مشکلات و جنگ با یک قلدر و زورگو هستیم که به حرف هیچ کس گوش نمی‌کند، در حوادث یک ماه اخیر دیدیم که با وجود مخالفت‌های همه دنیا، دشمن باز هم قلدری کرد و خود آنها فهمیدند که موفق نشده اند.

* با وجود این همه پیش نویس  و تبلیغات و رفت و آمدهای متعدد بین نیویورک و واشنگتن در نهایت چند شرکت و شخصیت را تحریم کردند و این نتیجه کار پنج، شش ماهه آنها است.

* ما امروز می توانیم و آماده ایم که در این جنگ به موفقیت برسیم، همیشه گفته ایم که ما در این جنگ آغازگر نبودیم همچنانکه در جنگ تحمیلی آغازگر نبودیم و در آن جنگ ایستادیم و پیروز شدیم و در این جنگ نیز ایستادگی می کنیم و پیروز می‌شویم.‌

* دولت امکانات لازم را در بخش اقتصادی برای حل موانع تولید و تسویه حساب تسهیلات ارزی که شرکت ها گرفته اند فراهم می‌کند. هر شرکتی که تسهیلات ارزی دریافت کرده است اعم از صندوق توسعه و بانک ها می‌تواند به ریال آن را تسویه کند؛رفع مشکلات مردم همواره مد نظر ما بوده و برای آنها راه حل در نظر گرفته ایم.

* امیدواریم خداوند ما را در این جنگ که یک امتحان بزرگ است به پیروزی و موفقیت برساند، امیدواریم ادامه دهنده راه رزمندگان و شهدا باشیم و خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید