راهکاری ساده برای عدم ابتلا به کرونای شدید

کدخبر: ۳۶۳۰۶۵
دانشمندان اعلام کردند با یک اقدام ساده می‌توان خطر ابتلا به کرونای شدید در فرد را کاهش داد.
راهکاری ساده برای عدم ابتلا به کرونای شدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا مرگبارترین همه گیری جهان را در قرن ۲۱ میلادی رقم زده است. محققان به طور گسترده در حال مطالعه بر روی این ویروس و تلاش برای کشف عواملی هستند که فرد را مستعد ابتلا به کرونای شدید می‌کند.

متخصصان تاکید دارند افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و به طور همزمان به چند بیماری مختلف مبتلا هستند به طور طبیعی در برابر کووید ۱۹ آسیب پذیری بیشتری دارند و مستعد ابتلا به کرونای شدید هستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است چاقی یکی از مواردی است که می‌تواند فرد را در برابر کرونا آسیب پذیر کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند ۳ برابر دیگران احتمال دارد پس از ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل وخامت شرایطشان در بیمارستان بستری شوند.

دانشمندان می‌گویند خبر مسرت بخش برای افراد چاق این است که کاهش وزن در آن‌ها نه تنها باعث کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید می‌شود، بلکه خطر بیماری‌های خطرناکی همچون بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را نیز در آن‌ها کاهش می‌دهد. از همین رو، متخصصان تاکید دارند افراد برای کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید باید سبک زندگی خود را تغییر دهند.

متاسفانه با صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی افراد به سمت کم تحرکی (کاهش مصرف انرژی) و در عین حال مصرف غذا‌های پر کالری (دریافت انرژی زیاد) حرکت کرده و همین امر منجر به چاقی گسترده در جامعه شده است. با تغییر سبک زندگی می‌توان به راحتی علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری ها، از اندامی زیبا و متناسب برخوردار بود.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مورد درباره سبک زندگی و تلاش برای کاهش وزن، موادی است که فرد در رژیم غذایی خود قرار می‌دهد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن حذف شکر و کربوهیدرات‌های زود هضم (مانند برنج سفید، آرد سفید و ...) از رژیم غذایی است. بهتر است به جای این مواد، پروتئین کافی را جایگزین آن کنید.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف رژیم غذایی سرشار از شکر با ابتلا به افسردگی در افراد ارتباط مستقیم دارد. دانشمندان می‌گویند شکر برای سلامت دهان و دندان مضر است. همچنین مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب، مقاومت بدن به انسولین، ابتلا به سرطان، افزایش چاقی، اعتیاد ذهنی و بیماری‌های قلبی و عروقی در انسان‌ها شود. می‌توانید به جای شکر از عسل، استویا و یا شیره طبیعی میوه‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

همچنین افزایش تحرک فرد از دیگر راهکار‌های موثر برای کاهش وزن و در نهایت کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید است.

متخصصان سه توصیه ذیل را برای کاهش وزن توصیه می کنند: 

۱- توجه به هرم غذایی

دانشمندان علوم تغذیه برای آنکه مردم درک صحیح و شفافی از آنچه به صورت روزانه مصرف می‌کنند داشته باشند یک هرم غذایی طراحی کرده‌اند. متاسفانه دلیل اصلی چاقی در میان مردم، عدم توجه به هرم غذایی است. این هرم مشخص می‌کند که یک فرد به چه نسبت باید در سبد غذایی خود از محصولات مختلف استفاده کند.

چاقی و ۴ توصیه پزشکی برای مقابله با آن

راس این هرم مربوط به چربی و شیرینی‌هاست. متخصصان تغذیه اکیداً توصیه می‌کنند مردم باید به صورت حداقلی از چربی‌ها و شیرینی‌ها در طول روز استفاده کنند. این محصولات غذایی بسیار پرکالری و سرشار از اسید‌های چرب هستند، به همین دلیل سلامت بدن را به مخاطره می‌اندازند. از این رو باید کمترین مقدار ممکن از این محصولات را مصرف کرد.

در یک پله پایین‌تر، گروه پروتئین‌ها و لبنیات قرار دارد. پروتئین برای کارکرد طبیعی بدن ضروری است. بخصوص کودکان که در مرحله رشد قرار دارند باید مقدار مناسبی از پروتئین را به صورت روزانه دریافت کنند. کمبود پروتئین را به صورت مستقیم می‌توان در شادابی پوست، مو و ناخن مشاهده کرد. همچنین مصرف پروتئین ناکافی می‌تواند باعث افزایش اشتها و در نهایت چاقی شود. بخصوص ورزشکاران که نیازمند حفظ توده عضلانی خود هستند باید مصرف کافی از پروتئین‌ها داشته باشند. مصرف لبنیات نیز به دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین‌ها برای سلامت جسمی و حفظ توده استخوان (جلوگیری از پوکی استخوان) اهمیت بالایی دارد.

در رده بعدی این هرم گروه سبزیجات و میوه‌ها قرار دارد. میوه و سبزیجات به دلیل داشتن چربی کم و بخصوص به دلیل دارا بودن فیبر، بر عملکرد مناسب دستگاه گوارش تاثیر شگرفی دارند. توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه مصرف شود. مصرف کافی میوه (به جز موز) و سبزیجات به دلیل کالری کمی که دارند می‌توانند در کاهش وزن بدن تاثیرگذار باشند.

در پایین این هرم نیز نان، غلات و ماکارانی قرار دارد. کربوهیدرات بخش اعظم انرژی بدن را تامین می‌کند. همچنین با مصرف نان کامل که سرشار از فیبر است، کارکرد مناسب دستگاه گوارش تضمین می‌شود. همچنین فیبر موجود در نان کامل با کاهش دادن چربی خون، باعث کم شدن خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

انسان‌ها باید در مصرف غذای روزانه خود هرم غذایی را لحاظ و بشقاب غذایی خود را با کمترین چربی و شیرینی و بیشترین بخش غلات و نان کامل تکمیل کنند. این امر بر سلامت جسمی و جلوگیری از چاقی تاثیرگذار است. یک زن در طول روز به ۲ هزار کالری و یک مرد به ۲ هزار و ۵۰۰ کالری نیاز دارد. البته میزان فعالیت روزانه و سن در نیاز بدن به مصرف کالری تاثیرگذار است. علی‌رغم تاکید بر هرم غذایی، نباید فراموش کرد پرخوری حتی در صورتی که هرم غذایی رعایت شود نیز منجر به چاقی خواهد شد. تعادل در مصرف روزانه مواد غذایی و رعایت هرم غذایی می‌تواند به تناسب اندام منجر شود.

۲- داشتن تحرک کافی

ورزش کردن و داشتن تحرک به اندازه مراعات غذایی در داشتن اندامی مناسب و جلوگیری از چاقی اهمیت دارد. یک مرد در طول روز به ۲ هزار و ۵۰۰ کالری انرژی نیاز دارد. در صورت مصرف بیش از این مقدار، فرد باید با تحرک و ورزش آن را مصرف کند، در غیر این صورت کالری اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود.

چاقی و ۴ توصیه پزشکی برای مقابله با آن

با این وجود، فرد می‌تواند در صورت داشتن تحرک کافی و ورزش مستمر، کالری اضافی را بسوزاند. برای مثال مایکل فلپس، شناگر افسانه‌ای آمریکا در المپیک، به صورت روزانه ۱۲ هزار کالری انرژی دریافت می‌کرد. این رقم تقریباً معادل ۵ برابر یک انسان معمولی است. از این رو، دانشمندان علوم تغذیه در کنار مراعات غذایی تاکید دارند افراد باید به میزان کافی تحرک روزانه داشته باشند.

۳- سبک زندگی

یکی از موارد تاثیرگذار در چاقی افراد، سبک زندگی است. شاید خیلی از مردم ندانند که تند غذا خوردن یکی از دلایل رایج چاقی است. در واقع فرد با تند غذا خوردن حجم بیشتری از مواد غذایی را وارد معده خود می‌کند. حجم بیشتر غذا در معده به معنای کالری بیشتر و در صورت عدم تحرک کافی به معنای ذخیره چربی در بدن است.

از همین رو، دانشمندان علوم تغذیه تاکید دارند افراد با تغییر سبک زندگی می‌توانند از اضافه وزن و چاقی خود جلوگیری کنند. آرام غذا خوردن و جویدن کافی لقمه علاوه بر آنکه باعث گوارش بهتر غذا می‌شود، به معده اجازه می‌دهد که فرمان توقف غذا خوردن را به مغز صادر کند.

از سوی دیگر، سبک زندگی در سبد غذایی افراد نیز تاثیرگذار است. برای مثال رژیم غذایی که به رژیم مدیترانه‌ای شهرت دارد، سرشار از سبزیجات، زیتون، غذا‌های دریایی و حبوبات است. این رژیم غذایی در سبک زندگی مردم ایتالیا و یونان بسیار پرطرفدار است. در مقابل سبک زندگی صنعتی در کشور‌های پیشرفته بیشتر مروج مصرف فست‌فود و غذا‌های آماده است که سرشار از کالری و چربی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید