پول بده، پزشک شو !

کدخبر: ۳۶۳۲۳۴
اقتصادنیوز: آرمان در گزارشی به نوع آموزش پزشکی کشور انتقاداتی وارد کرد.
پول بده، پزشک شو !

 به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: یکی از کارشناسان بخش مالی دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید که فقط اتباع خارجی هستند که باید با حساب نرخ ارز شهریه بپردازند و دانشجویان ایرانی از همان شهریه‌های مصوب وزارت بهداشت تبعیت می‌کنند.

دانشگاه قم امسال برای اولین‌بار می‌خواهد دستیار تخصصی جذب کند و بنا بر تصویب هیات امنا شهریه این دوره 78‌میلیون تعیین شده است. برای بررسی این موضوع سیدهاشم صدر، سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم به «آرمان ملی» می‌گوید: طبق قانون هیات امنای دانشگاه‌ها حق دارند تا 90‌میلیون تومان برای یکسال شهریه تعیین کنند و دانشگاه ما با توجه به شرایط کرونایی کشور، 10‌درصد برای دانشجویان تخفیف در نظر گرفته که مبالغ پرداختی آنها حدود 70‌میلیون است. صدر در ادامه خاطرنشان می‌کند: دانشجویانی که از دانشگاه‌های خارج از کشور آمده‌اند، تبدیل شهریه آنها باید به دلار نیمایی و آزاد و بر مبنای افزایش نرخ ارز محاسبه می‌شود و شهریه آنها خیلی بالاتر رفته است. آنها به دلار به دانشگاه‌های خارج از کشور پول می‌دادند و بابت تحصیل این دانشجویان وزارت بهداشت هیچ‌کمکی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌کند و تمام هزینه تجهیزات و تدریس اساتید و اعضای هیات علمی، برعهده دانشگاه است و باید از شهریه‌هایی که دریافت می‌کند، تامین شود. چون تعداد این دانشجویان زیاد نیست و یک استاد باید تدریس دو تا سه نفر آنها را قبول کند. دانشجویانی که در بخش بالینی مشغول تدریس و دستیاری هستند، هزینه 90‌میلیون تومانی آنها با تخفیف به 78‌میلیون تومان می‌رسد و چون کار بالینی می‌کنند مبلغ 24‌میلیون تومان نیز کارانه خود را می‌توانند به این امر اختصاص دهند و در نهایت حدود 45‌میلیون شهریه آنها می‌شود.

دانشجویان می‌توانند شکایت کنند

در این شرایط به‌نظر می‌رسد تصمیم بر‌عهده وزارت بهداشت باشد و چه بر‌عهده هیات امنای دانشگاه‌ها، دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف هستند که باید مابه‌التفاوت این بازی با اعداد و قوانین مربوط به انتقال از خارج کشور را از جیب‌شان بپردازند. در این رابطه یک منبع آگاه در وزارت بهداشت درباره مبالغ شهریه‌ها به «آرمان ملی» می‌گوید: هزینه مصوب را وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌کند، ولی چون دانشگاه‌های علوم پزشکی هیات امنایی اداره می‌شوند، این مصوبه‌ها در جلسات آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و افزایش قیمت شهریه‌ها به دست آنهاست و وزارت بهداشت دخالتی در آنها ندارد. او معتقد است که قانون دست هیات امناها را برای تعیین شهریه‌های سالانه باز گذاشته و قانون بودجه این اجازه را به آنها می‌دهد که افزایش قیمت داشته باشند، این فرد در ادامه خاطر نشان می‌کند: هیات امناها بر اساس خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌دهند، این مبالغ را تعیین می‌کنند و حتی وزیر نیز نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند و بگوید چرا این مبلغ را می‌گیرید. دانش آموزی که از خارج به ایران می‌آید، جز دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید و به‌این خاطر هزینه‌های آنها بالا می‌رود. اگر دانشجویی به این موضوع اعتراض دارد می‌تواند از هیات امناهای دانشگاه‌ها شکایت کند، ولی اداره و تامین هزینه‌های دانشگاه‌ها بر اساس این مبلغ است. ما وضعیت اقتصادی دانشجویان در مقاطع دستیاری و تخصص را درک می‌کنیم، ولی در برخی موارد خود وزارت بهداشت هم زورشان به دانشگاه‌ها نمی‌رسد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید