فاصله بین ترامپ و بایدن در انتخابات کم‌تر شد

کدخبر: ۳۶۳۴۷۶
در نظرسنجی جدید انجام شده در سطح ملی، رئیس‌جمهور آمریکا فاصله خود را با نامزد دموکرات‌ها به نصف کاهش داده تا رقابت‌های انتخاباتی در این کشور فشرده‌تر شود.
فاصله بین ترامپ و بایدن در انتخابات کم‌تر شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، در یک نظرسنجی ملی جدید «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان)، با اختلاف ۵ درصد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را پشت سر گذاشت.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، در نظرسنجی انجام شده توسط «هیل-هریس ایکس» ۴۵ درصد رای‌دهندگان ثبت نام شده در این نظرسنجی که بین ۱۹ تا ۲۱ سپتامبر انجام شد، گفتند اگر امروز انتخابات برگزار شود رای خود را به نفع بایدن به صندوق می‌اندازند، در حالی که تنها ۴۰ درصد گفتند به نفع ترامپ رای خواهند داد. حامیان ترامپ در مقایسه با نظرسنجی قبلی هیل-هریس ایکس که بین ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر انجام شد، یک درصد افزایش داشتند.

در این نظرسنجی ۴ درصد گفتند که به شخص دیگری غیر از این دو نفر رای خواهند داد و ۴ درصد هم گفتند قصد ندارند رای بدهند. ۷ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفتند که همچنان مردد هستند.

این نظرسنجی به صورت آنلاین و با شرکت ۲ هزار و ۸۰۳ رای‌دهنده ثبت‌نام شده انجام شد و حاشیه خطای آن مثبت و منفی ۱.۸۵ درصد بود.

به گزارش نشریه «نیوزویک»، در نظرسنجی انتخاباتی «یاهو/یوگاو» هم نتایج مشابهی به دست آمد و ۴۵ درصد رای‌دهندگان ثبت نام شده از قصد خود برای رای دادن به معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفتند و در مقابل از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه ۴۰ درصد حمایت کردند.

در نظرسنجی مشترک یاهو/یوگاو که اوایل ماه سپتامبر انجام شده بود، بایدن با ۴۹ درصد در مقابل ترامپ با ۳۹ درصد پیش بود که اختلاف ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد و حالا این اختلاف به نصف رسیده است.

نکته قابل توجه دیگر در این نظرسنجی این بود که به تعداد کسانی که تصمیم گرفته‌اند رای ندهند افزوده شده است. در نظرسنجی انجام شده بین ۹ تا ۱۱ سپتامبر تنها ۲ درصد گفته بودند رای نمی‌دهند، در حالی که این رقم در نظرسنجی جدید به ۷ درصد رسیده است. درصد افرادی هم که مردد بودند با کاهش ۲ درصدی به ۷ درصد رسید.

رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا در حالی تنگاتنگ‌تر می‌شود که نگرانی‌ها درباره واکنش ترامپ به شکست احتمالی در انتخابات در پی اظهارنظرهای وی افزایش یافته است.

ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا در صورت شکست در انتخابات قدرت را تحویل رئیس‌جمهور بعدی خواهد داد یا خیر، گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، مقامات ارشد پنتاگون که نخواستند نامشان فاش شود تایید کرده‌اند که در بین خودشان این بحث در جریان است که اگر ترامپ که در صورت شکست در انتخابات، از روز انتخابات سراسری تا روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید همچنان رئیس‌جمهور است، به قانون شورش استناد کند و بخواهد نیروها را به خیابان‌ها بفرستد، آن‌ها باید چه کنند.

ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ کتبی به سوالات قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا که در ماه گذشته منتشر شد، نوشت: من عمیقاً به اصل ارتش دارای شخصیت غیرسیاسی اعتقاد دارم. در صورت اختلاف درباره برخی از جنبه‌های انتخابات، طبق قانون، دادگاه‌ها و کنگره آمریکا باید هر اختلافی را حل کنند و نه ارتش. من هیچ نقشی را برای نیروهای مسلح در این روند پیش‌بینی نمی‌کنم.

با این وجود، همچنان بحث شدید درباره نقشی که ارتش باید در صورت تبدیل یک انتخابات بحث‌برانگیز به ناآرامی‌های داخلی ایفا کند، ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید