مشکل واردات واکسن آنفلوآنزا؟

کدخبر: ۳۶۳۴۸۱
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس شایعه‌ها و شنیده‌ها ارز واکسن آنفلوآنزا با تاخیر تخصیص پیدا کرده و به ترکیه برده شده، ولی هنوز واکسن وارد نشده است، اما مطلع شدم مشکلی که در خارج از کشور برای واردات این بخش از واکسن عارض شده، ناشی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده و هم پیمانان آنها بوده و قصوری متوجه شرکتی خاص نیست.
مشکل واردات واکسن آنفلوآنزا؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا:حجت‌الاسلام علی رضا سلیمی همچنین درباره عدم اعطای سهم وزارت بهداشت از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی بیان کرد: همان گونه که قبلاً هم عرض کردم با موافقت مقام معظم رهبری در دوران شیوع کرونا و برای جبران هزینه‌های وزارت بهداشت مقرر شد یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشته شود و  وقتی از صندوق توسعه ملی برداشتی صورت می‌گیرد قاعدتا باید به ریال تبدیل شود، البته این یک میلیارد یورو ممکن است اثرات تورمی به همراه داشته باشد، لکن زمانی که قرار است دود این تورم به چشم مردم برود، بهتر است حداقل این برداشت از صندوق توسعه ملی هزینه درمان و سلامت جامعه شود.

سلیمی افزود: ‌نیاز و تقاضای ما در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزاست که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده، ولی این انتقاد به دولت وارد است که چرا تخصیص ارز لازم برای واردات واکسن آنفلوآنزا به این تعداد با تاخیر صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: امیدواریم مابقی محموله‌های واکسن خریداری شده به زودی وارد کشور شده و عادلانه در دسترس مردم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو درباره واکسن آنفلوآنزا امروز (جمعه) گفت: تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و از فردا این واکسن برای گروه‌های پرخطر در مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت تزریق می‌شود. سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی داده شد که امسال این عدد دو برابر شده و قرار است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس پروتکل تعریف شده، گروه‌هایی که باید این واکسن را تزریق کنند، واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان تزریق خواهند کرد.

شانه ساز بیان کرد: بخشی از افراد بالای ۶۵ سال از همین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند و بخش دیگری از این افراد می‌توانند پس از توزیع واکسن در داروخانه‌ها، با ارائه کد و کارت ملی، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. کد یکتا واکسن آنفلوآنزا با کد ملی افراد ثبت می‌شود. این اقدام به این جهت انجام می‌شود که افرادی که نیاز به این واکسن دارند، واکسن را دریافت کرده و همچنین از خروج واکسن از کشور جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته گذشته در مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت آغاز شده و از فردا تزریق این واکسن برای گروه‌های پرخطر آغاز خواهد شد. این گروه‌ها باید به مراکز بهداشتی یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: هنوز توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های خصوصی شروع نشده است. در یک تا دو هفته آینده با تامین واکسن آنفلوآنزا و واردات آن، توزیع واکسن در داروخانه‌های خصوصی نیز آغاز می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: اگر افراد بخواهند از داروخانه‌های خصوصی واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، ثبت واکسن در سامانه تیتک توسط داروخانه انجام می‌شود. تزریق واکسن برای آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر نیز در سامانه سیب ثبت می‌شود.

شانه ساز اظهار کرد: پس از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، هر فرد می‌تواند با سه کارت ملی و برای سه نفر واکسن را از داروخانه تهیه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید