ناامیدی سفیر آمریکا در سازمان ملل از همراهی نکردن اروپایی‌ها در تحریم ایران

کدخبر: ۳۶۳۵۱۴
سفیر آمریکا در سازمان ملل از همراهی نکردن سه کشور اروپایی طرف برجام در اقدامات غیرقانونی واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز ناامیدی کرد.
ناامیدی سفیر آمریکا در سازمان ملل از همراهی نکردن اروپایی‌ها در تحریم ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «کلی کرفت» سفیر آمریکا در سازمان ملل بامداد شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس در پاسخ به اینکه واشنگتن پس از ناکامی در کسب حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، چه اقدامی خواهد کرد، از عدم همراهی سه کشور اروپایی طرف برجام ابراز ناامیدی کرد.

کرفت با این ادعا که در چند ماه گذشته تنها محور تمرکز آمریکا، صلح جهانی بوده است، گفت: [تمرکز ما] اطمینان از امنیت خاورمیانه بوده است، امن نگه داشتن اسرائیل و اکنون می‌خواهیم امنیت شهروندان اروپایی حفظ کنیم، به خاطر اقدام ناکافی از سوی سه کشور اروپایی [طرف برجام] که باعث ناامیدی من شده است.

دیپلمات بلندپایه آمریکایی با طعنه به آلمان، افزود: ما می‌دانیم روسیه و چین در کجا ایستاده‌اند. اما سه کشور اروپایی، آلمان را ببینید، در میان همه کشورهای جهان آن‌ها بیشتر از همه باید بدانند که محافظت از اسرائیل چقدر اهمیت دارد. ما ناراحت نیستیم که تنها مانده‌ایم.

سفیر آمریکا از سازمان ملل که نتوانسته ناراحتی خود را از عدم همراهی جامعه بین‌المللی با اقدامات غیرقانونی کشورش مخفی کند، همچنین مدعی شد هر کشوری که قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد.

ادعای کرفت در حالی است که آمریکا خود برای اولین بار با خروج از برجام و سپس با بازگردندان تحریم‌ها علیه ایران، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد؛ چراکه این قطعنامه همه کشورهای جهان را (فارغ از اینکه عضو برجام باشند یا خیر) به همکاری در راستای اجرای این توافق ملزم کرده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج کشورش را از برجام اعلام کرده و به رغم قوانین بین‌المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

دولت ترامپ پس از ناامیدی از تسلیم کردن ایران با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها و همچنین کمپین فشار حداکثری، از مردادماه گذشته تلاشی را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی که قرار است ۲۷ مهرماه منقضی شود، آغاز کرد.

قطعنامه پیشنهادی دولت ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای مخالفت و تنها یک رای موافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست خورد. پس از این شکست، دولت ترامپ تلاشی دیگری را آغاز کرد تا تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران بازگرداند.

تلاش ترامپ برای سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز شکست خورد و جامعه بین‌المللی اعلام کرد که آمریکا حق فعال کردن این مکانیسم را ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید