عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: همه کشور قرمز است / نه واکسن داریم نه دارو و درمان اختصاصی

کدخبر: ۳۶۳۵۲۵
اقتصادنیوز :عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر کووید-۱۹ در کشور به اوج خود در موج سوم رسیده و تقریبا همه جای کشور قرمز است، گفت: در کنترل بیماری رفتار اجتماعی مردم به میزان زیادی موثر است. زیرا نه واکسن داریم و نه دارو و درمان اختصاصی. :
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: همه کشور قرمز است / نه واکسن داریم نه دارو و درمان اختصاصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،مینو محرز  با اشاره به وضعیت موج سوم کرونا در کشور، گفت: متاسفانه میزان بیمار بسیار زیاده شده است و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع بیماری حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است. در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا خیلی بیشتر شده است و به همین دلیل تعداد بیماران هم افزایش یافته است. تجمعات و عدم رعایت ها، باعث شده که تعداد بسیار زیادی بیمار مراجعه کنند که تعداد زیادی از آنها هم نیازمند بستری هستند.

وی افزود: با این شرایط اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را رعایت کنند، از ابتلا به سایر ویروس‌های تنفسی شایع در فصل سرما مانند آنفلوآنزا نیز پیشگیری می‌شود، اما اگر وضع به همین منوال پیش رود، ویروس‌های فصلی دیگر هم به بیماری کووید-۱۹ اضافه می‌شوند.

محرز با بیان اینکه تاکنون مورد ثابت شده‌ای از آنفلوآنزا نداشته‌ایم، اما معمولا از مهر به بعد شاهد بروز موارد تک‌گیر آن هستیم، اظهار کرد: به جز آنفلوآنزا ویروس‌های تنفسی دیگری هم هستند. انواع آنفلوآنزا، آدِنوویروس‌ها (ویروس‌های شایعی هستند که دامنه‌ای از بیماری‌ها ایجاد می‌کنند)  و... هستند که می‌توانند خفیف باشند و یا اینکه حتی ضایعات تنفسی ایجاد کنند. وقتی هوا سرد می‌شود با ویروس‌های زیادی مواجهیم.

وی تاکید کرد: مردم باید رعایت کنند. می‌بینیم که استفاده از ماسک کاهش یافته است. استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله‌گذاری فیزیکی سه راهی هستند که بهترین راه پیشگیری برای بیماری‌های تنفسی است. در نیم‌کره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشته‌اند، به دلیل رعایت مسائل بهداشتی آنفلوآنزا بسیار کم شده بود. اگر رعایت نکنیم ممکن است همزمانی این ویروس‌ها را داشته باشیم که می‌توانند بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و شدت بیماری‌زایی‌شان بیشتر شود. کرونا و آنفلوآنزا می توانند بر روی یکدیگر اثر تشدید کننده داشته باشند.

محرز با بیان اینکه از زمان جهش کرونا و افزایش قدرت سرایت آن شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی بودیم، گفت: به همین دلیل هم میزان ابتلای افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای به کرونا بیشتر شد که اگر این افراد بستری شوند، میزان مرگ و میر هم بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کووید-۱۹ در کشور به اوج خود رسیده و تقریبا همه جای کشور قرمز است و به اوج موج سوم بیماری در کشور رسیده‌ایم. در کنترل بیماری رفتار اجتماعی مردم به میزان زیادی موثر است. زیرا نه واکسن داریم و نه دارو و درمان اختصاصی. بنابراین مردم باید رعایت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید