بایدن، پوتین را تهدید کرد

کدخبر: ۳۶۳۵۶۰
نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا از رئیس جمهور کشورش به خاطر سکوت در برابر سرکوب اعتراضات دموکراتیک در بلاروس، "کشوری که توسط یک دیکتاتور اداره می‌شود"، به شدت انتقاد کرد.
بایدن، پوتین را تهدید کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از زمانی که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت اعلام پیروزی کرد، بیش از ۱۲ هزار تن بازداشت و صدها تن همچنان در زندان هستند؛ انتخاباتی که اپوزیسیون بلاروس مدعی است در آن تقلب شده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در بیانیه‌ای از ابراز صلح‌آمیز آزادی معترضان بلاروس و درخواست آنها برای برگزاری انتخاباتی جدید حمایت و طرفداری کرد.

بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و رئیس سابق کمیته روابط خارجه سنا که درگیری‌هایی با روسیه بر سر شرق اروپا داشته، همچنین بر آزادی چندین رهبر اپوزیسیون بنام بلاروس که آنها را "زندانیان سیاسی" دانسته، تاکید کرد.

وی گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از انتقاد از اقدامات لوکاشنکو یا ابراز حمایت شخصی‌اش از این جنبش حامی دموکراسی در بلاروس امتناع کرده است.

مراسم تحلیف لوکاشنکو بسیار ناگهانی در روز چهارشنبه برگزار شد؛ مراسمی که بایدن آن را "ساختگی" خطاب کرد. این مراسم درست در همان روزی برگزار شد که اخبار آمریکا عمدتا حول محور امتناع ترامپ از تعهد به یک گذار صلح آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات سه نوامبر بودند.

بایدن در بیانیه‌اش گفت: هنگامی که یک رئیس جمهور از ترس شهروندان خودش پنهان می‌شود و از قبول خواست مردم امتناع می‌کند، بیانگر یک دیکتاتور ضعیف و نامشروع است نه یک رهبر قدرتمند.

این در حالی است که یکی از سخنگویان کمپین انتخاباتی ترامپ اظهارنظر درخصوص این مساله را به کاخ سفید ارجاع داد و کاخ سفید هنوز هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده است.

آمریکا، انگلیس و کانادا قرار است به زودی تحریم‌هایی را علیه مقامات بلاروسی به خاطر "تقلب" در انتخابات و خشونت علیه معترضان صلح‌طلب اعمال کنند.

بایدن در بیانیه‌اش متعهد شد تا از ارزش‌های دموکراتیک آمریکا دفاع کند و در کنار افرادی که این ارزش‌ها را به اشتراک می‌گذارند بایستد اما به سیاست‌هایی که دولتش در برابر بلاروس اتخاذ خواهد کرد، اشاره‌ای نداشت.

بایدن و ترامپ قرار است روز سه‌شنبه نخستین مناظره انتخاباتی را برگزار کنند. سازماندهندگان این مناظره گفتند که موضوعات این مناظره شامل "نژاد و خشونت در شهرهای آمریکا" است.

در همین حال، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حزب دموکرات به گمانه‌زنی‌ها درباره مداخله روسیه در این انتخابات دامن زده و مدعی است که مسکو در تلاش است تا کمپین بایدن را متزلزل سازد.

بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۰ مداخله کند تا به کمپین وی لطمه بزند و آشوب به پا کند، گفت: نقض استقلال و حاکمیت ما پیامدهایی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد داشت.

وی افزود:‌ پیام من به ولادیمیر پوتین این است که اگر من پیروز انتخابات شوم، منتظر عواقب و پیامدهایی باشید. چرا که اقدامات شما نقض حاکمیت و استقلال ماست. من پیش‌تر هم صریحا گفته بودم و بار دیگر می‌گویم که ترامپ خیلی دوست دارد پوتین راهی‌ را که در پیش گرفته ادامه دهد. اما به شما قول می‌دهم که این کار پیامدهایی خواهد داشت. اگر من پیروز انتخابات شوم مداخله شما در استقلال و حاکمیت‌مان عواقب و پیامدهایی خواهد داشت.

این نخستین بار نیست که بایدن رئیس جمهور روسیه را خطاب قرار می‌دهد. وی در جریان کل کمپین انتخاباتی‌اش همواره متعهد شده که در مقابل پوتین می‌ایستد، رئیس جمهور روسیه را یک "قلدر" خطاب کرده و وی را به تلاش برای انتخاب رئیس جمهور آمریکا متهم کرده است.

بایدن همچنین از ترامپ به خاطر ایفای نقش یک فرد "چاپلوس" برای رئیس جمهور روسیه به شدت انتقاد کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید