میانجی‌گری کویت برای رفع تنش ایران و کشورهای عربی

کدخبر: ۳۶۳۵۸۱
نخست وزیر کویت طی سخنانی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد ، خواستار آغاز گفت‌وگو میان تهران و کشورهای عربی خلیج فارس برای رفع تنش و کاهش درگیری‌ها در منطقه شد.
میانجی‌گری کویت برای رفع تنش ایران و کشورهای عربی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر کویت که در غیاب امیر این کشور و به صورت اینترنتی سخن می گفت ، خواستار انجام اقدامات جدی برای ایجاد اطمینان بین کشورهای خلیج فارس و همکاری برای رفع تنش در منطقه شد . 

وی اظهار داشت: کویت بار دیگر خواستار انجام اقدامات جدی تهران برای ایجاد اعتماد متقابل به منظور شروع گفت وگو مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است .

  اظهارات نخست وزیر کویت برای دعوت ایران به گفت و گو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتخاذ اقدامات جدی برای جلب اعتماد این کشورها در حالی انجام می‌شود که پیش از این و در مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل، دکتر روحانی  رئیس جمهور ایران اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز»  (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم. 

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آن‌ها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد. 

روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد:  «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌ و گو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد.  

 «عباس موسوی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان نیز آذر سال گذشته طی سخنانی گفت که ایران همه کشورهای منطقه را به پیوستن به ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کند. 

وی ۱۱ آبان ماه نیز گفته بود که این طرح،  نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است. 

ائتلافی که ایران از آن سخن می‌گوید ۸ کشور منطقه‌ای از جمله ۶ کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و ۲ کشور ایران و عراق را در بر می‌گیرد. 

بنابر اعلام منابع خبری، کویت همراه  با قطر و عمان از طرح " ابتکار صلح هرمز " که توسط ایران ارائه شده بود استقبال و  موافقت ضمنی خود را با این ابتکار جمهوری اسلامی برای ایجاد صلح و ثبات در خلیج فارس اعلام کرده بودند.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید