درخواست جانسون از کشورها برای غلبه بر اختلافات

کدخبر: ۳۶۳۶۷۸
نخست وزیر انگلیس در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اشاره به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، خواستار غلبه کشورها بر اختلافات گذشته و برنامه‌ریزی برای مقابله با بیماری‌های فراگیر در آینده شد.
درخواست جانسون از کشورها برای غلبه بر اختلافات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» روز شنبه با ایراد سخنانی که به صورت ویدئویی در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، راهکارهای جدیدی را برای خروج از بحران کرونا ارائه کرد. 

او در این طرح که با مشورت دو بنیاد خیریه و با فرض حیوانی بودن منشاء کرونا تنظیم شده است از ایجاد یک شبکه جهانی موسوم به «زونوتیک» سخن گفت تا به این ترتیب عوامل خطرناک بیماری‌زا پیش از انتقال از حیوان به انسان شناسایی شوند.

نخست وزیر انگلیس همچنین بر ضرورت تقویت ظرفیت‌ها برای درمان و ساخت واکسن، بهبود سیستم‌های هشدار دهنده بیماری‌های فراگیر، توافق درباره اصول جهانی بحران سلامت و حذف موانع تجاری تاکید کرد.

او خاطر نشان کرد که از فرصت اجلاس گروه ۷ که قرار است سال آینده در انگلیس برگزار شود، برای تشویق کشورها به اجرای این طرح استفاده خواهد برد.

جانسون سپس گفت: ۹ ماه پس از جنگ با بیماری کووید، تمام ملت‌های جهان دچار فرسایش شده‌اند. ما آگاه هستیم که به این شکل نمی‌توان ادامه داد و تا زمانی که متحد نشویم و سلاح‌هایمان را به سمت دشمن مشترک نشانه‌گیری نکنیم، شکست خواهیم خورد.

نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: اینک زمان آن رسیده که جامعه بشری از مرزها عبور کرده و اختلافات زشت و بدشکل را ترمیم کند.

جانسون با اشاره به «زاد روز “ادوار جنر” انگلیسی که اولین واکسن جهان را تولید کرد» افزود: ما در انگلیس مصمم هستیم تا از هر چه در توانیم داریم برای همکاری با دوستان‌مان در سازمان ملل متحد در راستای ترمیم اختلافات در سطح جهان همکاری کنیم.

پیش از این دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با اشاره به برخی بحران ها و خشونت های جاری در جهان، هشدار داد که جهان در مسیری خطرناک درحال حرکت است.

وی سه‌شنبه گذشته (یکم مهر) با ایراد سخنانی در افتتاحیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آثار و عواقب زیان بار شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و هشدار داد که برای نخستین بار در سه دهه اخیر، فقر در جهان در حال رشد است.  این در حالیست که به گفته «آنتونیو گوترش» گروه های سودجو و خرابکار نیز از این شرایط به نفع خود استفاده کرده و جان انسان ها را به خطر می‌اندازند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت روابط انسانی میان ملت ها، تصریح کرد: «اکنون زمان آن است که هر طور شده صلح را در جهان حکمفرما کنیم و هر طور شده تا پایان امسال که ۱۰۰ روز به آن مانده است، باید در جهان یک صلح سراسری ایجاد کنیم. »

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نطق کوتاه از پیش ضبط شده خود برای مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت از نقش چین در ایجاد این همه گیری انتقاد کرد و حتی آن را «ویروس چینی» نامید. سخنی که بلافاصله مورد اعتراض نماینده دائم چین در سازمان ملل قرار گرفت. 

نشست مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه گذشته گشایش یافت و تا سه‌شنبه‌ آینده ۲۹ سپتامبر(۸ مهر) به استثنای یکشنبه و دوشنبه با سخنرانی رهبران ۱۹۳ کشور عضو این سازمان به صورت مجازی ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید