آخرین وضعیت متروی پرند

کدخبر: ۳۶۳۸۸۰
​اقتصادنیوز :‌رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بررسی تفاهم نامه وزارت مسکن و شهرسازی با شهرداری تهران درباره توسعه خط مترو فرودگاه امام تا شهر پرند در جلسه امروز این کمیسیون با حضور شهردار پایتخت خبر داد.
آخرین وضعیت متروی پرند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پانا ،محمد علیخانی درباره تکمیل خطوط متروی تهران اظهار کرد: «پیشرفت پروژه‌های مترو هم مانند سایر پروژه‌های کلان شهری، به خاطر محدودیت منابع مالی با کندی مواجه شده است. البته قول داده شده تا پایان سال حدود ۱۲ ایستگاه به صورت قطعی به بهره‌برداری برسد و تلاش می‌شود که این تعداد به ۱۷ ایستگاه هم برسد و برای مثال در توسعه جنوبی خط ۶ از ایستگاه دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری ۶ کیلومتر است که ۸۰۰ متر آن در دوره مدیریت شهری گذشته حفاری شده و تا امروز ۳۲۰۰ متر در این دوره مدیریت شهری حفاری شده است که طبق قول‌هایی که داده‌اند ان شاءالله تا پایان سال دو هزار متر دیگر نیز به پایان خواهد رسید.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به کلنگ‌زنی خط 10 متروی تهران که اخیرا انجام شده است، گفت:« برخی دستگاه‌های تی بی ام در این سه سال غیرفعال بود، حتی آقای هاشمی، رئیس شورای شهر همیشه تاکید می‌کرد که حداقل دستگاه‌های تی بی ام فعال باشند و تونل‌ها احداث شود، چون هر دستگاه‌ تی بی ام روزانه می‌تواند بین ۱۲ تا ۱۵ متر حفاری کند. بنابراین کلنگ‌زنی خط 10 را به فال نیک می‌گیریم چون تا کاری شروع نشود، انجام نخواهد شد و باید از یک جایی آغاز کرد حتی اگر محدودیت هایی وجود دارد، اما وقتی شروع می‌شود، مجریان مجبور می‌شوند با جدیت کار را دنبال و منابع مالی را نیز با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری تامین کنند تا پروژه جلو برود.»

وی تاکید کرد: «پروژه خط 10 متروی تهران، پروژه بزرگی است و سال‌ها زمان می‌برد تا تکمیل شود اما آغاز کلنگ‌زنی آن اتفاق خوبی است چون جزو کارهای زیربنایی برای شهر محسوب می‌شود.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه درباره توسعه خط مترو به شهر پرند نیز گفت: «در مورد پرند تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن و شهرسازی در دستور کار است چون پرند خارج از شهر تهران است، طبق قانون شهرداری تهران نمی‌تواند برای خارج از شهر تهران هزینه کند. بنابراین هزینه خط را دولت و وزارت مسکن و شهرسازی باید پرداخت کند. درباره پرند نیز تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده بود که پیش‌نویس آن به شورای شهر تهران ارسال شد و در بررسی اجمالی تفاهم‌نامه که با حضور رئیس شورا انجام شد، ایراداتی به آن وارد شد که قرار است امروز یکشنبه در جلسه کمیسیون با حضور شهردار تهران مطرح و بررسی شود تا اشکالاتی که در تفاهم‌نامه وجود دارد برطرف شود.»

علیخانی با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه متروی پرند باید قابلیت اجرا داشته باشد، گفت: «طرفین در تفاهم‌نامه باید به تعهدات خود عمل کنند یعنی نباید اینگونه باشد که گفته شود؛ دولت که هزینه احداث را پرداخت می‌کند و پس از آن دولت به تعهد خود عمل نکند و پروژه رها شود و این طور نباشد که در آینده مردم پرند با شهرداری تهران طرف شوند. مردم پرند باید بدانند که هزینه پروژه مترو بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی و دولت است نه شهرداری تهران.»

وی خاطرنشان کرد: «البته در اجرای این پروژه علاوه بر ایجاد خط، نکته مهم تامین تجهیزات خط است چون اگر خط راه افتاد، مثلا قطارهای آن هم باید تامین شود. اکنون یکی از مشکلات مترو فرودگاه امام و هشتگرد، کمبود قطار است. مترو هشتگرد با دو قطار و در ساعات محدود فعال است و باعث شده تا روزانه هر قطار حدود ۳۰ نفر مسافر داشته باشد و ساعاتی که پیک است، مردم نتوانند از مترو استفاده کنند. بنابراین دولت باید از الان تکلیف واگن‌ها را هم مشخص کند و این مساله باید در تفاهم‌نامه روشن باشد.»

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: «اکنون وزارت مسکن و شهرسازی برای خط مترو پرند باید با واگن سازی قرارداد ببندد و هر تعداد واگنی که مورد نیاز است را سفارش دهد تا مثل فرودگاه امام و مسیر هشتگرد نشود. فرودگاه امام هر ۹۰ دقیقه یک قطار دارد. کدام مسافر ۹۰ دقیقه در انتظار قطار می‌ایستد؟.»

وی گفت: «بنابراین متروی فرودگاه امام توجیه اقتصادی ندارد، هر چند که مترو ‌پرند راه‌اندازی شود کمی توجیه پیدا می‌کند چون مردم تردد خواهند داشت و این مساله به نفع شهر تهران هم خواهد بود چون اصولاً متروهای اقماری می‌توانند سفر با خودروی شخصی به تهران را کاهش دهند، همچنین نقش دولت و وزارت مسکن در این زمینه نیز بسیار مهم است و باید در این تفاهم‌نامه همه شرایط برای آینده و بهره‌برداری صحیح از این پروژه پیش‌بینی شود و هدف فقط احداث خط نباشد.»

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید