تاکید اردوغان بر پایان درگیری میان ارمنستان و آذربایجان

کدخبر: ۳۶۴۰۸۳
رئیس جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) گفت، ارمنستان باید از مناطق جمهوری آذربایجان که اشغال کرده، خارج شود و حالا زمان پایان بحران در ناگورنو-قره باغ فرا رسیده است.
تاکید اردوغان بر پایان درگیری میان ارمنستان و آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی در استانبول گفت: نیروهای ارتش ارمنستان باید از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان خارج شوند. زمان پایان دادن به بحران ناگورنو-قره باغ رسیده است.

اردوغان تصریح کرد: با ترک سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح در منطقه برقرار خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه طی این سخنان اظهار کرد: بار دیگر حمله روز گذشته ارمنستان به آذربایجان را محکوم می‌کنم. ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند. باید بحران در منطقه که با اشغال قره‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریعتر پایان یابد.

وی افزود: با ترک فوری سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجددا در منطقه برقرار خواهد شد. تحولات اخیر فرصتی را برای همه کشورهای صاحب نفوذ در منطقه فراهم کرده است تا روش‌های حل و فصل واقع‌گرایانه و منصفانه در پیش بگیرند. جمهوری آذربایجان با بیان این‌که وقت حساب پس دادن رسیده، خواسته و ناخواسته کارش را خود حل می‌کند. سیاست جهانی طی چند ماه اخیر، حول محور تحولات در مدیترانه شرقی شکل گرفته‌ است.

اردوغان اضافه کرد: ترکیه یک کشور مدیترانه‌ای است. در طول تاریخ اینجا میزبان بودیم، نه مهمان. تمام فعالیت‌ها و اقدامات در مدیترانه تاثیر مستقیمی روی امنیت٬ حق و منافع‌ کشورمان دارد. در معادلاتی که ترکیه و جمهوری قبرس شمالی (ترک‌نشین) عادلانه در آن نباشند، صلحی در مدیترانه حاصل نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: امروز جایگاه صلح در دوره عثمانی را نظام وحشی که انسانیت را برای نفت، گاز و منافع از بین برده،  پر کرده است. ترکیه قصد ایجاد تنش در دریای مدیترانه را ندارد بلکه خواستار صلح، احقاق حقوق، همکاری و عدالت است. می‌توانیم مشکلات موجود در مدیترانه را با کنار گذاشتن یکدیگر حل و فصل کنیم، بلکه با مذاکره و گفتمان تمام طرف‌ها در منطقه می‌توان به راه‌حل پایدار دست یافت.

در جریان دومین روز درگیری‌های شدید بین نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مذکور که امروز در گرفت، دست کم ۲۱ تن کشته شدند.

این حملات هوایی، موشکی و زرهی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید