پاشنه آشیل مناظره ترامپ و بایدن چه خواهد بود؟

کدخبر: ۳۶۴۲۲۶
اولین مناظره انتخاباتی آمریکا میان دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه امروز سه شنبه به وقت محلی برگزاری می شود این در حالی است که رسانه ها دراینباره می گویند که بی سابقه ترین انتخابات ایالات متحده را پیش رو خواهند داشت.
پاشنه آشیل مناظره ترامپ و بایدن چه خواهد بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وب سایت روزنامه اشپیگل با عنوان«این مناظره‌ها مهم‌ترین در تاریخ دوئل‌های تلویزیونی خواهند بود» به اولین مناظره تلوزیونی دو نامزد انتخاباتی آمریکا پرداخت و نوشت:

دو روز قبل از رویداد بزرگ رسانه ای، دونالد ترامپ به توصیه کارشناسان مبنی بر آماده سازی برای اولین دور از سه مناظره تلویزیونی با جو بایدن وقعی ننهاده و به تفریحات خود مشغول است. این در حالی است که رئیس جمهور فعلی در نظرسنجی ها عقب بوده و برخلاف بایدن، مجبور نبوده در مبارزات مقدماتی جنجالی با مناظره های بی شمار شرکت کند.

ده ها میلیون آمریکایی مناظره این دو نفر را روز سه شنبه در کلیولند، اوهایو تماشا خواهند کرد. فیلیپ هارولد، استاد علوم سیاسی دانشگاه رابرت موریس در پیتسبورگ، می گوید: "مناظره های تلویزیونی در هر مبارزات انتخاباتی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و می توانند تعیین کننده نتیجه نهایی باشند. مناظره های امسال به احتمال زیاد مهم ترین مناظرات در تاریخ دوئل های تلویزیونی خواهند بود."

علت این امر، شیوه برگزاری مبارزات انتخاباتی در دوران پاندمی است: بایدن فقط در چند برنامه کنترل شده حضور یافت و به ندرت مصاحبه می کند. در همین حال، ترامپ تجمع های خود را مانند سال 2016 برگزار کرده است.

مناظره سه شنبه (ساعت 9 شب به وقت محلی) بسیار آرامتر از آنچه که آمریکایی ها در گذشته بدان عادت داشتند، خواهد بود. فقط تعداد کمی از بینندگان مجاز به تماشای مناظره 90 دقیقه ای توسط کریس والاس مجری برنامه "فاکس نیوز در یکشنبه"به صورت زنده هستند.

در این مناظره، طی شش دوره 15 دقیقه ای به شش موضوع پرداخته خواهد شد: دادگاه عالی و به ویژه جانشینی قاضی لیبرال روت بادر گینسبورگ، کووید 19، اقتصاد، نژادپرستی و خشونت در شهرها، سوابق سیاسی ترامپ و بایدن و همچنین صداقت و صحت انتخابات. والاس سوالات را خواهد پرسید و داوطلبان دو دقیقه فرصت پاسخ دادن داشته و سپس می توانند به یکدیگر هم پاسخ دهند. صحت سخنان آنها در حین پخش توسط ناظر بررسی نمی شود.

با توجه به این که آمریکایی ها تقریبا هر روز رئیس جمهور خود را می بینند، تمرکز اصلی و بیشتر فشارها بر رقیب وی خواهد بود. ترامپ همچنین بار دیگر دست به حملات شخصی علیه بایدن زد. بایدن پیشتر اعلام کرده بود آماده چنین حملاتی است. وی روز شنبه در مصاحبه ای با شبکه MSNBC گفت رئیس جمهور نمی داند چگونه در مورد واقعیت ها بحث کند. "او از سیاست خارجی و سیاست داخلی چیز زیادی نمی داند. از این رو، عمدتا به طرح حملات شخصی و دروغ خواهد پرداخت.

پاشنه آشیل این مناظره چیست؟

کانال پایش آمریکا در اینباره نوشت: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین دونالد ترامپ و جو بایدن، نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات قرار است سه شنبه شب در شهر کلیولند در ایالت اوهایو برگزار شود. موضوعاتی که در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای مطرح می‌شود سوابق دو نامزد، همه‌گیری ویروس کرونا، آینده دیوان عالی آمریکا، تنش‌های نژادی و خشونت در شهرهای این کشور، مسائل اقتصادی و سلامت انتخابات خواهد بود.

رویکرد تخریبی ترامپ علیه بایدن

ایرنا نیز دراینباره نوشته است:  ترامپ که پیش از این بایدن را به خماری و خواب آلودگی متهم کرده و از به کار بردن الفاظ توهین آمیز علیه رقیب دموکراتش هیچ ابایی ندارد، قصد دارد از این روش در آستانه مناظره ها که قرار است از فردا (سه شنبه) آغاز شود، جنگی روانی علیه نامزد دموکرات ها به راه اندازد.

ترامپ از بایدن خواسته است قبل یا بعد از اولین جلسه مناظره انتخاباتی، تست اعتیاد به مواد مخدر دهد.

براساس گزارش رسانه های آمریکایی، تیم انتخاباتی ترامپ شرایط مناظره را آماده کردند که از سوی «کریس والاس» گزارشگر شبکه خبری فاکس نیوز مدیریت می شود.

مناظره فردا قرار است با حضور شمار اندکی از حضار برای جلوگیری از شیوع کرونا برگزار شود.

در همین حال، شرایط انجام آزمایش اعتیاد به مواد مخدر اعلام نشده است.

هر دو رقیب (ترامپ و بایدن) که هفتاد سالگی را گذرانده اند، مستعد اشتباه لپی و گاف در جریان مناظره هستند.

اما ترامپ ۷۴ ساله ماه ها صرف تخریب وضعیت روانی بایدن ۷۷ ساله کرده و در هفته های اخیر به دفعات بدون ارائه مدرک و سند گفته است که معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا احتمالا از داروهای نامشخصی برای تقویت عملکرد خود استفاده کرده است.

در اکثر موارد، بایدن این اتهام ها را رد کرده و از رای دهندگان آمریکایی خواسته است هر دو رقیب را با هم زیر نظر داشته باشند.

بایدن همچنین پیش بینی کرده که در جریان جلسه مناظره با حملات شخصی و دروغگویی از جانب ترامپ روبه رو شود، ضمن اینکه ترامپ را به «یوزف گوبلس» وزیر تبلیغات نازی ها تشبیه کرده است.

پاول یوزف گوبلس سیاست‌مدار ناسیونال سوسیالیست آلمانی که از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ وزیر پروپاگاندای رایش سوم بود. او از نزدیک‌ترین دوستان و همکاران آدولف هیتلر بود و شهرت او تا حد زیاد ناشی از خطابه‌های پرشور و تبحر وی در سخن‌وری بود.  

مناظره روز سه شنبه در اوهایو، اولین مناظره از سری مناظرات ۹۰ دقیقه ای است که به رای دهندگان فرصت سبک سنگین کردن نامزدها را می دهد.

پس از مناظره اول، کامالا هریس معاون بایدن با مایک پنس معاون ترامپ در ایالت یوتا در روز ۱۶ مهر ماه به مناظره می پردازند.

دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری ۲۴ مهر ماه برگزار می شود که این بار ایالت فلوریدا میزبان آنهاست، ایالتی که فرمانداری جمهوریخواه دارد، اما هنوز ترکیب آرای الکترال آن در هاله‌ای از ابهام است.

یکم آبان ماه هم سومین و آخرین مناظره انتخاباتی بین بایدن ۷۸ ساله و ترامپ ۷۴ ساله در ایالت تنسی برگزار می‌شود.

حملات ترامپ به بایدن پس از افشاگری روزنامه نیویورک تایمز در مورد وضعیت مالیاتی رئیس جمهوری شدت یافت. بدین ترتیب ترامپ، بایدن را هدف آماجی از اتهام های اثبات نشده قرار داد.

نیویورک تایمز در تحقیقات افشاگرانه ای که ممکن است بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر گذارد، خبر داد که ترامپ تنها ۷۵۰ دلار در قالب مالیات بر درآمد فدرال در سالی که وی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، پرداخته است.

در مجموع، این روزنامه فاش کرد که ترامپ ۱۱ سال هیچ گونه مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرده و بسیاری از مشاغل وی از جمله زمین های گلفش گزارشی درمورد زیان های مالی قابل توجه منتشر کرده اند، امری که به وی کمک کرده است رقم مالیات های خود را کاهش دهد.

حال ترامپ بر سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، انگشت اتهام به سمت بایدن گرفته و وی را به استفاده از داروهای توان بخشی متهم کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین «هانتر» پسر جو بایدن را به فساد مالی متهم و گمانه زنی هایی درمورد سیاست های دموکرات ها درمورد مرزهای باز و بدون نظارت را مطرح کرده است.

در کنار این مسائل، ترامپ انتقادهای وارده به خود برای انتخاب «امی کانی بارت» به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا را محکوم کرده است.

  «روث بیدرگینزبرگ» قاضی دیوان عالی به تازگی درگذشت و از آن زمان به بعد، بحث و جدالی بر سر تعیین جانشین وی میان جمهوریخواهان و دموکرات ها به راه افتاده است.

اما مناظره روز سه شنبه در حالی قرار است برگزار شود که شنیده ها حاکی است ترامپ اقدامات اندکی برای آمادگی رسمی برای رویارویی با بایدن انجام داده، اگرچه گفته است که «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و «کریس کریستی» رقیب هم حزبی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا برای کمک به رئیس جمهوری در این مناظره فراخوانده شده اند.

اما بایدن ماه ها صرف اصلاح و تکمیل خط حمله خود و آمادگی برای دفع حملات ترامپ علیه خود کرده است.

براساس اعلام یک منبع مطلع، ستاد انتخاباتی بایدن جلسات مناظره شبیه سازی شده ای را برگزار کرده که در جریان آن، «باب بوئر» مشاور ارشد بایدن و مشاور سابق کاخ سفید نقش ترامپ را بازی کرده است.

اولین مناظره بسیار تاثیرگذار خواهد بود و آنچه شامگاه سه شنبه در ایالت اوهایو روی می دهد، می تواند در تعیین شانس ترامپ برای جبران عقب افتادن از بایدن در نظرسنجی ها، حیاتی باشد.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ سه‌شنبه شب در ایالت اوهایو بدون دست دادن و همچنین پوشیدن ماسک برگزار می‌شود. ترامپ در سمت راست صحنه مناظره و بایدن در سمت چپ خواهد ایستاد و کریس والاس مجری مشهور فاکس نیوز اجرای برنامه را بر عهده خواهد داشت. مناظره در ساعت ۹ شب به وقت محلی (۴:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) به میزبانی دانشگاه کلیولند در ایالت اوهایو آغاز خواهد شد و ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد. برای هر مناظره ۷۰ تا ۸۰ مخاطب با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در سالن محل مناظره حضور خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید