واکسن آنفلوانزای ایرانی وارد بازار می‌شود؟

کدخبر: ۳۶۴۳۷۷
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه طی سه سال گذشته در تولید واکسن اتفاقات بزرگی در کشور رخ داده است گفت که تا پایان امسال برای اولین بار واکسن آنفلوانزای ایرانی وارد بازار خواهد شد.
واکسن آنفلوانزای ایرانی وارد بازار می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در نشست با خبرنگاران استان زنجان با بیان اینکه به زودی در حضور رییس جمهوری چند واکسن رونمایی خواهد شد افزود: در حوزه انسانی شرکت‌هایی تولید واکسن های انسانی را مد نظر قرار داده اند که واکسن آنفلوانزای ایرانی نیز به تعداد قابل توجهی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان که به تازگی به این حوزه ورود پیدا کرده است، وارد بازار خواهد شد.

وی در خصوص نقش موثر شرکت های دانش بنیان در تولید واکسن کرونا افزود: در زمان حاضر حداقل هفت مجموعه در این حوزه فعال هستند که نتایج آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.

ستاری همچنین در ارتباط با وضعیت بازگشت نخبگان به کشور گفت: طی سه سال گذشته بیش از یک‌هزارو ۸۰۰ نفر از نخبگان از ۱۱ دانشگاه برتر به کشور بازگشته اند و این روند نسبت به قبل از شیوع کرونا روند بهتری یافته بطوری که این تعداد مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲ برابر شده است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: اغلب این نخبگان در شرکت های دانش بنیان موفق، مشغول به کار و یک سوم آنها نیز به عنوان اعضای هیات علمی در حال تدریس در دانشگاههای کشور هستند.

ستاری با بیان اینکه طی ۲ ماه گذشته سالنامه مهاجرت در قالب کتاب منتشر شد، افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر مهاجرت نخبگان از کشور کاهش یافته است و در حالی  که سالانه وضعیت ۷۰هزار نخبه را در کشور چک می کنیم و فرار مغزها انکار نمی شود، اما آمار و ارقامی ارایه شده در این خصوص بزرگ نمایی می شود.

وی مقصد بیشتر نخبگان مهاجر از کشور را آمریکای شمالی و برخی را نیز آسیای جنوب شرقی عنوان کرد و افزود: نوع مهاجرت ها متفاوت است و در مجموع می توان گفت از حدود هفت سال گذشته مهاجرت نخبگان با توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.

ستاری در ارتباط با داروهای کرونا نیز اظهار داشت: در زمان حاضر دارویی برای درمان بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد تمامی داروهای موثر برای این بیماری در داخل تولید می شود حتی نمونه های ایرانی داروهای مکمل نیز وارد بازار شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در خصوص آسیب دیدگی شرکت های دانش بنیان از شیوع کرونا گفت: در این خصوص تسهیلاتی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی برای شرکت های دانش بنیان آسیب دیده اعطا شد و این درحالی است که کرونا به رشد چندین برابری برخی شرکت های دانش بنیان در حوزه های آموزش و فروش اینترنتی موجب شد اما حوزه های گردشگری دچار خسارت شدند و با کارهای انجام گرفته اوضاع آنها به تدریج رو به بهبودی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت ایجاد زیرساختهای پارک فناوری و سرمایه گذاری لازم است، افزود: در زمان حاضر بیش از  پنج هزارو ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور  فعالیت می کنند که ۱۲۰ هزار  میلیارد تومان فروش سال گذشته این شرکت ها بودو  در زمان حدود ۴۱ شرکت به ارزش بالای ۲۵۰ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده اند و شرکت های دیگری نیز در حال پیوستن است.

ستاری، با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اتفاقات بزرگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور رخ داده است، افزود: در گذشته و در بسیاری از حوزه‌ها، از جمله دستگاه تولید ماسک، کیت تشخیص بیماری کووید - ۱۹ و تولید داروهای موثر بر این بیماری، شرکتی با توانایی بالا در این زمینه‌ها نداشتیم ولی اکنون این اقلام در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود تولید داروهای موثر بر کرونا در کشور، وارداتی در این حوزه از کشورهای دیگر نداریم، افزود: امروز بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل مانند تجهیزات بی‌هوشی به همت شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و برخی از دستگاه‌ها نیز مانند سی. ‌تی. ‌اسکن را به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها صادر می‌کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه انواع کیت‌های تشخیص بیماری کووید - ۱۹ مانند سرولوژی و PCR در کشور تولید می‌شود و از فروردین‌ماه واردات خاصی در این حوزه نداشتیم، خاطر نشان کرد: با اکوسیستم فعال در کشور توانستیم با وجود تحریم‌ها و مشکلات، نیازهای کشور به دستگاه تولید ماسک و کیت تشخیص کرونا را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید