کنایه روحانی به رای نیاوردن FATF/ دیگر حرف غلط نگاه دولت به بیرون است را تکرار نکنید

کدخبر: ۳۶۴۴۷۷
رئیس‌جمهور گفت: وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که در خط مقدم شرایط مبارزه با تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد.
کنایه روحانی به رای نیاوردن FATF/  دیگر حرف غلط نگاه دولت به بیرون است را تکرار نکنید

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به انتخاب وزیر صمت در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، گفت: از امروز وزیر صمت که در مسئولیت سنگینی مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است. وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که در خط مقدم شرایط مبارزه با تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد؛ البته وزارت کشاورزی هم در بخش مربوط به خودش نیز مسئولیت تولید دارد.

وی افزود: ۴ مسئله که از مسئولیت‌های اصلی امروز در وزارت صمت است و در حکمی که من دیروز صادر کردم سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند را به پیوست ابلاغ کردم. اولی در بخش جهش تولید است که همه مسئولیت داریم و باید این شعار را محقق کنیم و حرکت ما در زمینه تولید هم باید بهتر باشد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛ 

* علی رغم مسئله کرونا و مشکلاتی که کرونا برای ما به وجود آورده است، نسبت به تولید در سال گذشته در بسیاری از بخش‌های صنعتی شاهد رشد هستیم؛ از کالاهای مهم تولیدی مثل فولاد و پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو رشد داشتیم و امسال تولیدش نسبت به ۵ ماهه اول پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.

* مردم بدانند علی رغم تحریم و سختی‌ها بخش تولیدی در بخش کشاورزی و هم صنعت و بخش‌هایی از خدمات در سه بخش بحمدلله رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم و این جهش تولید و رونق تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

* نکته دوم صادرات کالاست، با توجه به شرایط تحریمی بار اصلی تأمین ارز در سال‌های قبل و گذشته مسئله نفت و میعات و گاز بود ولی الان با مشکلاتی توأم هستیم. برخی می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و قبلاً می‌گفتید قبل از این گفتید مشکلات به خاطر تحریم نیست ولی الان چه می‌گوئید؟ باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال اتفاق افتاده، آنچه در گذشته بوده تحریم بوده نه جنگ.

*{ در پاسخ به این انتقاد}:‌جنگ اقتصادی در این سه سال اتفاق افتاده است. آنچه در گذشته بوده،کم یا زیاد تحریم بوده، نه جنگ. ما در روزهای سخت، حداقل یکمیلیون بشکه  نفت صادر می‌کردیم آن هم با قیمت هر بشکه ۱۲۰ دلار. اوایل سال ۹۲ قیمت نفت به ۱۰۴ دلار رسیده بود. در هر صورت قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بوده و صادرات نفت حدود یکمیلیون بشکه بوده است. بانک‌های ما در شرایطی که امروز هستند، نبوده‌اند و شرایط بهتری را داشته‌اند.

* البته در دولت دوازدهم شرایط بهتری پیش آمد و از لیست سیاه FATF هم خارج شدیم اما متأسفانه باز مشکلاتی پیش آمد به خاطر اینکه لوایح چهارگانه‌ای که دولت به دنبال آن بود، رأی نیاورد که هم مورد تأکید دولت بود هم مورد تأکید جلسه سران قوا.

روحانی

* نباید واقعیات را تحریف کنیم، ما امروز در شرایط جنگ هستیم و قبل از 92 صرفاً تحریم وجود داشت نه جنگ.

* عده‌ای می‌گویند اشکال دولت این است که نگاهش به بیرون است،  پاسخ این حرف در پنجشنبه‌ها است که ما هر هفته افتتاح داریم. این حرف غلط که نگاه دولت به بیرون است را دیگر تکرار نکنید.

حالا که امروز در بخش‌های امثال صادرات نفت با مشکلات بزرگتری مواجه هستیم، صادرات کالاهای دیگر باید جبران بکند و این صادرات خب یک بخش بزرگ آن مربوط به صنعت است. حالا اگر پتروشیمی و فولاد را به‌عنوان دو بخش اصلی روی آن‌ها حساب کنیم، البته امثال مس و موارد دیگر هم در کنار آن داریم،‌ امروز بخش تأمین ارز مورد نیاز کشور عمدتاً بر دوش صادرات غیر نفتی است، و این صادرات غیر نفتی البته کشاورزی و خدمات هم هست و ممکن است برق هم صادر کنیم، ولی بار اصلی در بخش صادرات بر دوش صنعت است.

* مسئولیت سوم وزارت صمت، تهیّه کالاهای ضروری برای کشور است،  وزارتخانه صمت دستگاهی است که به‌طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار وجود دارد، چه کالایی کم است چه کالایی باید وارد شود و چه کالایی باید خریداری شود و اولویت دارد. علی‌رغم کرونا و تحریم، در کالاهای اساسی دچار مشکل نبوده‌ایم و کالا به‌موقع وارد بازار شده،‌ حالا در قیمت‌های ممکن است اشکالاتی پیش آمده باشد.

* تهیه کالاهای اساسی و ضروری برای ما بسیار مهم است و ما بحمدلله در شرایط سخت کرونا حرکت ما در تهیه کالاهای بهداشتی که مورد نیاز مردم بوده و دارو، حرکت درستی بوده حالا البته همه دستگاه‌های ما نیازمندی‌شان با آنچه امروز در ارز برای آن‌ها تأمین می‌شود، فاصله دارد. شرایط ما شرایطی است که این فاصله را باعث شده است. این همانی است که من می‌گویم در بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم باید آدرس درست بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

* همیشه ممکن است مشکلات ساختاریِ قدیمی و مدیریتی وجود داشته باشد، امّا درصدشان چقدر است در این شرایط جنگ؟ باز نروند مقایسه کنند با شرایط تحریم. امروز در شرایط جنگ هستیم و این جنگ از ۹۷ شروع شده است. تحریف نکینم در واقعیت‌های جامعه. همانطور که رهبری فرمود در دفاع هشت ساله نباید واقعیت‌ها تحریف شود، امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود.

*ه ما واقعیت‌ها را به‌ همان صورتی که هست باید برای مردم تبیین کنیم و بگوییم مبداءشان کجاست و مقدارش چقدر است، مثل این است که کسی در باره جنگ هشت ساله ما با عراق بگوید خب ما قبلاً هم با عراق جنگ داشته‌ایم در سال‌های ۵۱ و ۵۲. این در حالی است که آنوقت یک درگیری‌های کوچک در برخی نقاط مروزی بوده و تعدادی هم کشته و اسیر شده‌اند. این درگیری کوچک را با جنگ مقایسه می‌کنید؟ شرایط امروز کشور و قبل از سال ۹۷ هم همان است. بله، تحریم بوده قبلا هم بوده، گاهی بیشتر گاهی کمتر. ولی جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شده.

* آدرس اشتباه ندهیم، تحریف نکنیم، ‌واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته این معنایش این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده‌ایم و عقب‌نشینی کرده‌ایم یا مشکل داریم. امّا شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند.

*نگاه اصلی ما به تولید داخلی است، این افتتاح‌هایی که هر روز دارد انجام می‌گیرد، همین دیروز ۳,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شد. معمولاً در دولت‌های قبل در طول سال برقی که اضافه می‌شد مثلاً ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ مگاوات بوده است. ما در این ۵ ماه ۱۶۱۰ مگاوات برق افتتاح کردیم و همینطور تا پایان سال ادامه دارد. نیروگاه‌های متعددی داریم و ۱۰ واحد نیروگاهی دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود. ما نگاهمان به بیرون است یا نگاهمان به داخل است؟ ما که تولید محصولات کشاورزی مان از ۹۷ میلیون تن رسیده به ۱۳۰ میلیون تن، این یعنی نگاه ما به داخل است یا به خارج؟ ما که در بنزین و گازوئیل و گاز و گندم و حتی در برخی از محصولات نزدیک شدیم به خودکفایی و خودکفا شدیم، نگاه ما به داخل بود یا به خارج؟ ما نگاهمان به داخل است.

*اینکه گاز ما از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد به خاطر این است که نگاه ما به داخل بوده است. اینکه فولاد ما نسبت به سال ۹۲ نزدیک به دو برابر است، اینکه در آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه تولید داریم، در بقیه امور و در پتروشیمی حرکتی که ایجاد شده در جهش دوم و سوم نشان می‌دهد که پس این حرف نادرست، ناصحیح و غلط است و این حرف تحریف کننده را تکرار نکنید. نگویید نگاه دولت به بیرون است.

* بله، نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و ۱۰۰۰ بار دیگر هم این را تکرار می‌کنیم؛ تعامل! ما گفتیم تعامل سازنده، مقام معظم رهبری تصحیح کرد فرمود: «تعامل گسترده سازنده» بله تعامل سازنده، تعامل گسترده، ما باید با دنیا رابطه داشته باشیم. ما واردات داریم، صادرات داریم، جنس وارد و صادر می‌کنیم. اینکه نگاه ما به بیرون است یا به داخل، شما امروز می‌بینید امروز ۳۵۰ شرکت دانش بنیان شرکت شتاب دهنده داریم، در روز اول این دولت یک دانه هم نداشتیم. الان ۳۵۰ شرکت داریم.

* ما ۵۲۰۰ شرکت دانش بنیان داریم، در آغاز دولت ۵۵ تا داشتیم، ۹۵ برابر شده شرکت‌های دانش بنیان، این همه شرکت دانش بنیانی که در داخل درست شده این ها نگاه به داخل است یا به بیرون؟ نگاه به جوان‌ها است، نگاه به دانشگاه و جوانان تحصیلکرده این جامعه است. واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم، مشکلات را بگوییم، اما کارهایی که انجام شده را هم برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که مردم واقعیت‌ها را بدانند که ما در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی این دولت است این حرف اشتباه و غلط و نادرست است. ما همه امروز بار سنگین بر دوش داریم، این بار سنگین را باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم، قوای سه گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز ما.

* ما باید کار را به مردم واگذار کنیم، اینکه ما می‌گوئیم سهام باید بیاد و به مردم واگذار شود، اینکه ما می‌گوئیم شرکت‌ها باید به مردم واگذار شود، اینکه می‌گوئیم کارخانه‌ها باید به مردم واگذار شود، اینکه ما می‌گوئیم سیاست‌های اصل ۴۴ باید اجرا شود، مدیران ما را دلسرد نکنید، حالا اگر یک مورد هم بر فرض در واگذاری اشکال پیدا شده خب بروید اشکالش را رفع کنید. اصل واگذاری را زیر سوال نبریم، کار باید به مردم واگذار شود، بله چیزهایی هست مثلاً امور زیر ساختی است، اینها را باید دولت به عهده بگیرد، کارخانه‌های تولید مهم و مادر هست ممکن است که دولت بر عهده بگیرد، در مناطق محروم باید سرمایه گذاری شود و مردم عادی نمی‌توانند و برای آنها نمی صرفد که سرمایه گذاری کند آنجا را دولت باید سرمایه گذاری کند اما بقیه امور را باید به مردم واگذار کنیم، ما باید تسهیل کنیم که مردم بیایند. یک شرکت واگذار شود آنقدر اما و اگر گفته می‌شود که ۱۰ شرکت دیگر هم که در نوبت هستند دیگر نمی آیند.

* تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد مسائل ما حل نمی‌شود. ما باید رقابت را آزاد کنیم و بگذاریم مردم به صحنه بیایند. ما باید سرمایه ایرانیان را جذب کنیم، سرمایه خارجی را جذب کینم، امنیت بدهیم، ما اگر امنیت بدهیم به ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه زیادی هست در خارج، اینها می‌آید در داخل. به نفع آنهاست به نفع مردم و کشور است. هم باید امنیت شخصی به آنها بدهیم، هم امنیت به سرمایه شأن بدهیم، هم کسی اگر می‌خواهد ارزش را خارج کند باید بتواند به راحتی خارج کند. بنابراین در این زمینه کاملاً نظر دولت بر این است که باید تولید و اقتصاد را جز در امور خاص به مردم واگذار کنیم تا بتوانیم در سال جهش تولید حرکتمان را تسریع کنیم.

* البته الان در شرایطی هستیم که هر روز آمریکایی‌ها دنبال یک توطئه جدید هستند تا آن را انجام دهند. آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شدند، حالا شما دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند و یا امروز در فضای مطبوعاتی و مجازی بخوانند می‌بینید که آنها در چه اوضاعی گرفتار شده اند. از یک طرف بدترین مدیریت را در کرونا داشتند، از یک طرف بدترین بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است، از یک طرف ناآرامی داخلی از شرایط قبل بدتر است. از طرف دیگر در سیاست خارجی اینها هیچ پیروزی ای به دست نیاوردند. در سیاست خارجی همواره ناموفق بودند. نه تنها نسبت به ایران، بلکه نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا هم ناموفق بودند، همه جا ناموفق بودند. یک کشوری که در داخل این همه مشکل دارد طبیعی است که می‌خواهد آنها را به دنیای بیرون منتقل کند. علیه ایران هم توطئه و تلاش می‌کند.

*البته تا ما اسم آمریکا را می بریم و می‌گوئیم آمریکا دارد توطئه و جنایت می‌کند، کانال‌های خارج نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینطور نیست. تا دولت می‌گوید که آدرس واشنگتن دی سی است خیلی عصبانی می‌شوند و عده‌ای هم در کنار و گوشه دنبال آنها را می‌گیرند، چه شما بپسندید، چه نپسندید. امروز خصمانه ترین و جنایت کار ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این ۸۴ میلیون جمعیت به کار گرفته است.

*راه در برابر این مشکلات چیست؟ جز وحدت، جز اتحاد، جز اینکه دست هم را بگیریم، جز اینکه به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته به این تریبون‌ها احترام بگذاریم [راهی نداریم.] سخنی بگوییم به نفع مردم، سخنی بگوییم به نفع اتحاد، سخنی بگوییم در کنار آن وصیت مولای ما امیر المومنین که فرمود مردم اگر می‌خواهید موفق و پیروز شوید در زندگی و جامعه و آخرت و دنیایتان تواصل داشته باشید و به هم نزدیکتر شوید. به هم دیگر کمک کنید و دست یاری به سوی هم دراز کنید، از نقشه کشیدن علیه هم که تقاطع و جدایی است فاصله بگیرید.

*اگر ما در مسیر جدایی باشیم و در مسیر اینکه رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم، به جای اینکه مسائل مردم را مد نظر قرار دهیم، مسلماً ما به آن اهدافی که باید نمی رسیم. دشمنان ما که امروز در این سه سال ناموفق بودند، ان شالله در این ماه‌های آخری هم ناموفق خواهند بود، شرایط اینچنین نخواهد ماند و تغییرات داریم. ما اگر بایستیم محکم و متحد باشیم و صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد از این مشکلات می‌توانیم عبور کنیم. راه هم افزایی و همکاری است و راه وحدت زبانی است و راه وحدت عملی است. ان شالله خدا همه ما را موفق کند تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و آنچه که اهداف ملی ما است آنها را به ثمر برسانیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید