افتتاح گذر گردشگری در قلب پایتخت/ دعوت ناسا برای رصد ماه از تهران

کدخبر: ۳۶۴۵۰۹
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد از افتتاح گذر گردشگری در این مجموعه خبر داد و گفت: سعی برآن است تا یک پوسته گردشگری در این مجموعه احیا شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، در هفته تهران بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و گردشگری پایتخت سعی دارند با معرفی جاذبه‌های تهران، عموم جامعه را به حضور مستمر و فعال البته بیشتر در فضای باز دعوت کنند و رونقی دوباره به بخش‌های خاموش مانده تهران بدهند. در این هفته برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود و مناطق فرهنگی و گردشگری تهران درصدد معرفی خود و جاذبه‌هایشان برمی‌آیند. در این میان به جرات می‌توان گفت از میان سه زوم گردشگری و فرهنگی تهران که از آنها می‌توان به عنوان تنفس‌گاه‌های کلان شهر نیز یاد کرد که شامل منطقه لویزان، اراضی عباس آباد و چیتگر می‌شوند، اراضی عباس آباد که از آن به عنوان نگین سبز پایتخت یاد می‌شود، توانسته تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری و فرهنگی تهران شود. 

افتتاح گذر گردشگری در قلب پایتخت/ دعوت ناسا برای رصد ماه از تهران/ فروشندگان صنایع‌دستیِ پاساژ پروانه به تپه‌های عباس آباد آورده می‌شوند

هرچند این مجموعه از سال ۱۳۵۳ با کاربری‌های خاص تعریف شده بود اما عملا در طول دهه‌های گذشته نتوانست به اهداف خود دست یابد. سیدمحمدحسین حجازی (مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد) تاکید دارد: حدود ۲ تا ۳ سال است که این مجموعه به حوزه گردشگری توجه ویژه نشان داده و از آنجا که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را دارد، سعی دارد با کنار گذاشتن اختلاف سلیقه بین معماران و فعالان حوزه فرهنگ، این مجموعه را تبدیل به مکانی دلنشین برای گردشگران و تهرانگردان کند. البته باتوجه به آنکه این مجموعه به تازگی به محوریت گردشگری پیوسته، هنوز پوسته گردشگری را به خود ندیده است. 

او با اشاره به آنکه از طرح جامع اراضی عباس آباد حدود ۱۵ درصد باقی مانده و مابقی طرح به نتیجه رسیده‌است، گفت: مجموعه‌ گردشگری تپه‌های عباس آباد از بخش‌های مختلفی همچون گنبد مینا، بوستان آب و آتش، بوستان نوروز، پل طبیعت، بوستان توسعه و... شکل گرفته و به زودی شاهد انتقال موزه جواهرات بانک مرکزی به ساختمانی خواهیم بود که در تپه‌های عباس‌آباد جانمایی شده است. البته باغ نمایش و باغ موسیقی نیز در دست ساخت هستند که بیش از ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان نیاز دارند و برای ساخت آن نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم. 

حجازی همچنین از برگزاری جلساتی با آژانس‌داران، تورگردانان و راهنمایان تور خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدی که برای احیای پوسته گردشگر در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد داریم، قصد داریم مردم و  تورها را به فضای باز منطقه جذب کنیم. البته شیوع کرونا، کارها را کندتر کرده است. در این میان شورای گردشگری و کمیته گردشگری راه‌اندازی شده‌اند و کمیته گردشگری مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد موفق شده مجمع شهرداران آسیا را برعهده بگیرد. همچین به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده‌ایم.

افتتاح گذر گردشگری

او با اعلام خبر افتتاح گذر گردشگری در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، گفت: روز شنبه ساعت ۱۷ این گذر در بوستان آب و آتش افتتاح خواهد شد و شاهد حضور استارت‌آپ‌ها و صنایع خلاق در این مجموعه خواهیم بود. 

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد درخصوص چرایی عدم تطابق چینش مبلمان مجموعه و قرارگیری فودکورت‌ها و رستوران‌ها با حضور گردشگران و استفاده بهینه مخاطب از امکانات موجود که تبدیل به نوعی شلختگی در مجموعه شده است نیز گفت: اراضی عباس آباد دارای طرح جامع مصوب شورای معماری و شهرسازی است که در سال ۸۴ یا ۸۵ ابلاغ شد و طرح دوم آن نیز در سال ۹۵ ابلاغ شد. بخش‌هایی از این مصوبه نیازمند اصلاح و بازنگری است چراکه گویا معماران پرداختن به فضاهای گردشگری را نمی‌پسندند این درحالی است که نگاه امروز ما به سمت جذب گردشگر است. از این رو سعی داریم اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم و به قولی این شلختگی مجموعه را رفع کنیم. کارهای اصلاحی با حضور مشاوران برای ایجاد شرایطی مناسب برای حضور گردشگران در دست اجراست.

رصد ماه

حجازی همچنین به مجموعه گنبد مینا و امکاناتی که در اختیار مخاطبان می‌گذارد اشاره کرد و گفت: با تأیید همه استانداردهای فعالیت‌های آسمان نمای گنبد مینا در رصد جهانی سال گذشته، این مرکز علمی و گردشگری امسال هم به ‌دعوت رسمی سازمان هوافضای ناسا در باشگاه رصدکنندگان آنلاین ماه قرار گرفته و یکی از مراکز علمی استاندارد برای رصد آنلاین خواهد بود. این‌رویداد جهانی از ۲۶ سپتامبر تا ۳ اکتبر (۵ تا ۱۲ مهر ۹۹) برگزار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید