رییس شورای امنیت؛ موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه دیگر بررسی نخواهد شد

کدخبر: ۳۶۴۷۴۲
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری را برعهده دارد، گفت: موضوع بازگشت تحریم‌ها علیه ایران دیگر در سطح شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار نخواهد گرفت.
رییس شورای امنیت؛ موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه دیگر بررسی نخواهد شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم: "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت (که از امروز - اول اکتبر/۱۰ مهر ماه آغاز شده) اعلام کرد که در دوره ریاست این کشور، موضوع بازگشت تحریم‌ها علیه ایران دیگر در سطح شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

این دیپلمات در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری درباره دستور کار روسیه در دوره ریاست دوره‌ای خود در شورای امنیت، تأکید کرد: «آنچه به طور قطع اتفاق نخواهد افتاد، بررسی موضوع به اصطلاح "مکانیزم ماشه" یا همان روش بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران است. نمایندگان دائمی کشورهای عضو شورای امنیت و همچنین ریاست قبلی شورا، به صراحت غیرقانونی بودن هرگونه تماس آمریکایی‌ها در این زمینه را اعلام کرده و با درخواست مقامات واشنگتن در این زمینه مخالفت کرده‌اند و مسلماً این مسئله در شورای امنیت مطرح نخواهد شد.»

نبنزیا در عین حال یادآور شد که با توجه به روند توسعه اوضاع در منطقه خلیج فارس، مباحثات جدی در خصوص سیستم امنیتی در این منطقه صورت خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است، روسیه پس از آنکه ایالات متحده رسماً ابتکارعمل خود در خصوص بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد. درخواست آمریکا بر این اساس بود که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند. انگلستان، آلمان و فرانسه پیشنهاد آمریکا را رد کرده و یادآور شدند که این اقدام با تلاش‌های سه کشور در جهت حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مغایرت دارد.

"جوزپ بورل"، مسئول دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که ایالات متحده نمی تواند مکانیسم از سرگیری تحریم‌های ضد ایرانی (snapback) را اعمال کند، برای اینکه واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده است.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اخیراً تأکید کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، غیرقانونی است، برای اینکه کلیه محدودیت‌های مربوط به فروش تسلیحات نظامی به ایران، بر اساس قطعنامه شورای امنیت درباره برجام، در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) متوقف خواهد شد.

"رابرت اوبرایان" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی گفته بود که دونالد ترامپ فرمانی را درباره تحریم‌های ایالات متحده علیه کسانی که در تأمین سلاح ایران مشارکت دارند، امضا کرده است. صحبت بر سر محدود کردن دسترسی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های هسته‌ای، فناوری‌های تولید موشک‌های بالستیک و حتی سلاح‌های متعارف است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید