جزئیات پیام روشن ایران به واشنگتن | آمریکا پیام روشنی برای مذاکره داده است؟

کدخبر: ۳۶۴۹۰۳
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا از ابتدای انقلاب کارهای زیادی خواسته علیه دولت و ملت ایران انجام دهد اما موفقیتی نداشته است. سوء برداشت‌ها و اشتباهات محاسباتی نتایج خطرناکی به همراه دارد و ما به آمریکایی‌ها هشدار داده‌ایم که سوءبرداشت در مورد ایران، مادر باتلاق‌هاست.
جزئیات پیام روشن ایران به واشنگتن | آمریکا پیام روشنی برای مذاکره داده است؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری آنلاین: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا از ابتدای انقلاب کارهای زیادی خواسته علیه دولت و ملت ایران انجام دهد اما موفقیتی نداشته است به ایرنا گفت: سوء برداشت‌ها و اشتباهات محاسباتی نتایج خطرناکی به همراه دارد و ما به آمریکایی‌ها هشدار داده‌ایم که سوءبرداشت در مورد ایران، مادر باتلاق‌هاست.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه اگر آمریکا می‌توانست اقدامی علیه ایران انجام دهد، آن را مدت‌ها قبل انجام می‌داد، افزود: در مورد حق دفاع مشروع، این موضوع در منشور ملل متحد به صراحت آمده و حق طبیعی هر کشوری است که در برابر تجاوزات به حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع ملی‌اش از خود دفاع کند و پاسخ ایران به هر گونه تجاوز هم بدون لحظه‌ای تردید خواهد بود.  

وی با بیان اینکه ایران نشان داده قدرت مسئولی است، تصریح کرد: آمریکا دشمن ماست، معلم ما نیست و ما مسیر خود را مستقلانه و براساس منافع ملی خود خود انتخاب می‌کنیم. خطاهای بزرگ آمریکا موجب شده آنها در منطقه در نقطه شکست و اخراج قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تلاش‌های لابی‌های صهیونیستی - عربی علیه ایران هم گفت: در منطقه ما محوری اصیل و ضدسلطه به نام محور مقاومت ایجاد شده که ایالات متحده و اذناب منطقه‌ای‌اش عمیقا به دنبال مشوه کردن این چهره مقاومت و از بین بردن آن هستند. البته نه تنها تاکنون موفق نشده‌اند بلکه هر اقدامی تاکنون به تقویت آن محور انجامیده است چراکه روح مقاومت همان روح آزادگی و سلطه‌ستیزی است که هر روز بیدارتر می‌شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در آمریکا فارغ از آنکه چه کسی رئیس‌جمهور است، لابی‌هایی به عنوان دولت پنهان فعالیت می‌کنند که با جمهوری اسلامی تضاد ماهوی دارند، یادآور شد: آنها این تضاد و دشمنی را از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز نشان داده و اکنون هم ادامه می‌دهند اما به مدد الطاف الهی و مقاومت و هوشمندی ملت ایران هر روز بیش از قبل شکست خورده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه لابی‌ اسرائیل هر اقدامی که توانسته علیه ایران انجام داده گفت: رژیم اشغالگر قدس در اوج حضیض خود قرار دارد. همه مولفه‌ها حاکی از شرایط وخیم صهیونیست‌ها است. نخست‌وزیرشان غرق در فساد است، فشارهای اقتصادی و اجتماعی شدید و عمیقی وجود دارد و مانند ۷۰ سال گذشته دیگر نمی‌تواند جامعه بین‌المللی را صرفا با دروغ و نیرنگ فریب دهد.

خطیب‌زاده با تشریح سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: سیاست آمریکا در خاورمیانه دو پایه دارد؛ یکی ایران‌ستیزی و دومی حمایت از اسرائیل. این دو پایه در دولت ترامپ به شکل بی‌مانندی به اوج خود رسید. آنها در مورد ایران به یک وسواس روان‌پریشانه رسیده‌اند و در مورد اسرائیل هم آنها به حمایت بی چون و چرا از این رژیم اشغالگر پرداختند.  

سخنگوی دستگاه خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پیام روشنی برای مذاکره به ایران مخابره کرده‌اند گفت: دولت آمریکا روزی نبوده که به دنبال عکس گرفتن با مقامات ایران و طراحی یک نمایش نبوده باشد. آمریکایی‌ها آنقدر در اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران مستاصل هستند که هر روز بیشتر تلاش می‌کنند مسیری را به خیال خود باز کنند تا در آن، نمایشی بدهند.

وی با تاکید بر اینکه ما فرصت نمایش به هیچ کسی را نمی‌دهیم، یادآور شد: چارچوب عمل ما روشن است. برجام تعهدات طرفین را مشخص کرده و نیازی به دادن پیغام یا مذاکره مجدد نیست. نباید وقت همدیگر را تلف کنیم. پیام ما به واشنگتن روشن بوده است. پذیرفتن مسئولیت اقدامات مخربی که بر علیه ملت ایران صورت پذیرفته، توقف تروریسم اقتصادی، احترام به حقوق ایران و جبران مسئولانه خسارت‌های وارده.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا بنا بر ادعایش درباره اسنپ بک می‌تواند اقدامی انجام دهد، عنوان کرد: تمامی اعضای شورای امنیت به جز یک کشور، «نه» بزرگی به آمریکا گفتنند و هضم این «نه»، برای آمریکا به آسانی فراهم نیست. دبیرکل سازمان ملل هم به صورت رسمی اعلام کرد که هیچ اقدامی برای نظارت بر تحریم‌ها انجام نمی‌دهد چراکه آمریکا اهلیت این کار را ندارد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه تاکید و اصرار آمریکا برای اجرای تحریم‌های لغو شده علیه ایران ناشی از استیصال این کشور است، گفت: آمریکا «نه» بزرگی دریافت کرده و بیشتر از قبل منزوی شده است. ترامپ در انجام تعهداتش به کمپین انتخاباتی‌اش شکست خورده ولی می‌خواهد خود را پیروز جلوه دهد. البته آمریکا حداقل طی ۷۰ سال اخیر مسیر مبتنی بر قلدری را طی کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم با خود همراه کند. این اعتیادی است که دیر یا زود واشنگتن می‌باید ترک کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک