اگر ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟

کدخبر: ۳۶۴۹۶۲
در ایالات متحده، دستورالعمل‌های خاصی هم در قانون اساسی و هم در قوانین فدرال وجود دارد که تعیین می‌کند اگر ترامپ نتواند کار خود را انجام دهد، چه کسی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد.
اگر ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، هنگامی که در سال جاری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد، تأکید کرد که هیچ رویه رسمی جانشینی در انگلیس وجود ندارد و این مساله سوالات جدی در مورد اینکه چه کسی کشور را رهبری می کند، ایجاد کرد. جانسون از وزیر امور خارجه خود خواست تا در صورت ناتوانی کامل وی، اجرای وظایف نخست وزیر را به عهده بگیرد.

در ایالات متحده، دستورالعمل های خاصی هم در قانون اساسی و هم در قوانین فدرال وجود دارد که تعیین می کند اگر ترامپ نتواند کار خود را انجام دهد، چه کسی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد، اما اولین قدم تعیین عدم توانایی رئیس جمهور است که در این مورد قوانین چندان واضح نیست.


بیشتر بخوانید:

>>>هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید دلار پس از ابتلای ترامپ به کرونا

>>>دعای پادشاه عربستان برای ترامپ

>>>یک پیش گویی جدید از «سیمپسون‌ها»؛ ابتلای ترامپ به کرونا


طبق متمم ۲۵ قانون اساسی، رییس جمهور شخصا می تواند این تصمیم را بگیرد و با نامه ای به مجلس سنا به طور رسمی اختیار خود را به مایک پنس معاون رئیس جمهور بسپارد، به این ترتیب تا زمانی که ترامپ به سنا اطلاع دهد که قدرت را پس می گیرد، معاون اول وی دولت را اداره خواهد کرد.

در متمم ۲۵ قانون اساسی اینگونه آمده است:

"هر زمان که رئیس جمهور اعلامیه کتبی خود را به رئیس سنا و رئیس مجلس نمایندگان ابلاغ کند که قادر به انجام وظایف و اختیارات خود نیست، تا زمانی که اعلامیه کتبی خلاف آن را به آنها ابلاغ کند، چنین اختیارات و وظایفی توسط معاون رئیس جمهور به عنوان سرپرست ریاست جمهوری اجرا می شود."

رونالد ریگان زمانی که پولیپ های سرطانی را از روده بزرگ خود خارج کرده بود اجرای وظایف خود را به معاونش سپرد و جورج دبلیو بوش نیز هنگاهی که کولونوسکوپی کرد دو بار این کار را انجام داد. در هر دو مورد، هنگامی که روسای جمهور تحت بیهوشی بودند قدرت را برای چند ساعت تحویل دادند.

مایک اشمیت گزارشگر نیویورک تایمز، اخیراً گزارش داد که پنس در حالت آماده به کار قرار دارد تا موقتاً در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، این در حالی است که این احتمال وجود دارد که ترامپ مجبور شود تحت روشی برای بیهوشی در بیمارستان والتر رید قرار گیرد، البته اطلاعات اندکی در مورد آن در دست است و از اینکه جزئیات بیشتری از وضعیت ترامپ و کاخ سفید منتشر شود جلوگیری شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید