عراق: درخواستی برای انتقال سفارت آمریکا از بغداد دریافت نکرده‌ایم

کدخبر: ۳۶۵۰۶۶
سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این کشور هیچ درخواستی برای انتقال سفارت به خارج از بغداد دریافت نکرده است.
عراق: درخواستی برای انتقال سفارت آمریکا از بغداد دریافت نکرده‌ایم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، امروز (شنبه - ۳ اکتبر) گفت که کشورش هیچ درخواستی برای انتقال هیچ سفارتی به خارج از بغداد دریافت نکرده است و میان دولت و وزارت خارجه درباره تصمیم اولیه دولت آمریکا مبنی بر بستن سفارتش در بغداد، هماهنگی وجود دارد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم» وی در جمع خبرنگاران گفت: عراق به صورت رسمی هیچ درخواستی درباره بستن سفارت‌خانه و هیأت‌های دیپلماتیک یا انتقال آنها به جایی خارج از بغداد دریافت نکرده است. وزارت خارجه عراق در جریان تصمیم اولیه واشنگتن برای انتقال سفارتش به بغداد قرار گرفت و این امر دولت و وزیر خارجه عراق را بر آن داشت تا در این زمینه با واشنگتن و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت‌‌وگو کنند.

الصحاف ادامه داد:  عراق درخواست کرده کشورهای اروپایی و آمریکا، درک درستی در قبال چالش‌های پیش روی دولت کنونی عراق داشته باشند. 

سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره نتایج تحقیق درباره هدف قراردادن سفارتخانه‌ها در بغداد توضیح داد: تا به این لحظه، کمیته تحقیق نتایج کاملی در این‌باره به ویژه درباره هدف قرار گرفتن سفارتخانه‌ها و هیأت‌های دیپلماتیک ارائه نکرده است اما تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی و هماهنگی‌های دولتی تحت نظارت مصطفی الکاظمی و وزیر خارجه او ادامه دارد.

هفته پیش منابع رسانه‌ای از احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر دادند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر د ادند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

پس از انتشار این اخبار و موضع‌گیری‌های متعدد از سوی شخصیت‌های سیاسی عراق، نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق این خبر را تایید کردند و درباره بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد و انتقال آن به اربیل ابراز نگرانی کردند.

«ملا طلال»، سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز دو روز پیش مدعی شد که حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اشغالگری نیست و سفارت آمریکا در بغداد فعلاً تعطیل نخواهد شد. هرچند که خبری رسمی مبنی بر بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد وجود ندارد، ولی دولت عراق به واشنگتن خبر داده که تمایل دارد سفارت باز بماند.

«عقیل الردینی» نماینده عراقی و از رهبران ائتلاف پارلمانی «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشن عراق مانند بسیاری دیگر از نمایندگان عراقی، موضوع بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد را نوعی فشار بر دولت کنونی عراق توصیف کرد و گفت: بستن سفارت آمریکا در بغداد، موضوعی است که در آن اغراق شده و به نوعی، فشار آمریکا به دولت عراق و رئیس آن مصطفی الکاظمی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید