آیا بلیت مترو و اتوبوس بازهم گران می شوند/ موافقان و مخالفان چه گفتند

کدخبر: ۳۶۵۲۲۴
اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو موافقت کردند .
آیا بلیت مترو و اتوبوس بازهم  گران می شوند/ موافقان و مخالفان چه گفتند

به گزارش اقتصادنیوز ،در جلسه  امروز شورای شهر تهران لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف (1) بند (1) تبصره (24) مصوبه بودجه سال 99 شهرداری ها و سازمان ها و شرکت های تابعه (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی مورد بررسی قرار گرفت.

مناف هاشمی در این باره گفت: هزینه ها در حوزه اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری ماهیانه 40 میلیارد تومان کاهش درآمد دارد و از طرف دیگر تعداد مسافران کاهش یافت و خرید قطعات و ضدعفونی نیز هزینه را از بودجه شورای شهر بیشتر کرده است. قیمت بعضی از قطعات 80 درصد گران تر شده است. به هیچ عنوان این بودجه کفاف نمی دهد. این افزایش قیمت بار مالی سنگینی برای شهروندان نیست اما کمک بزرگی برای اتوبوسرانی است.

سید حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بررسی یک فوریت اصلاحیه بند ۱ تبصره ۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و مجوز انتشار ۴۰هزار میلیارد ریال اوراق مالی به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران، خطاب به معاون حمل و نقل ترافیک درباره ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ۹۸، گفت: تاکید می‎کنم که اولویت اول شورای پنجم، حوزه حمل و نقل عمومی و توسعه آن است و مدعی هستم که در این زمینه کوتاهی نکرده‌ایم.

او ادامه داد: اما از نظر شورا، شما آقای مناف هاشمی و شهردار و معاونین و اصحاب مدیریتی ایشان یک گروه هستید. امروز بیش از دوماه است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان تومان پول نقد شهرداری در بانک رفاه مانده است. خواهشمندم به جای اینکه جلسات خود را با مقامات در صحن شورا گزارش کنید، این مبلغ را نقد و خرج کنید.

خزانه‌ دار شورای شهر تهران گفت: شرایط کشور بحرانی است و نمی‌توان با مدیریت نشسته و جلسه‌ی کاری از پیش برد، شما باید با جدیت تمام برای وصول این اوراق مشارکت تلاش کنید و پشت‌ در اتاق رئیس جمهور مصرانه حضور داشته باشید.

 نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: بانک مرکزی و سایر مقامات‌ کشور بدانید که نمی‌توان با این شیوه پایتخت را مدیریت کرد. شرایط بحرانی است و باید مدیریت بحران انجام دهید .

 علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز به عنوان مخالف گفت: افزایش قیمت ها اولین راه حلی است که به ذهن هر دستگاه تصمیم گیری می رسد که جبران هزینه کند. اگر این لایحه به فوریت برود این معنی را دارد که ما این راه حل را در نظر گرفتیم اما اگر عادی به کمیسیون برود این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه بر دوش مردم باشد فکر شود.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان موافق لایجه گفت: در موضوع قیمت تمام شده بلیت قبلا مفصل صحبت کردیم. امروز بلیت مترو اگر درست محاسبه شود، مردم متوجه می شوند اضافه شدن چه سهمی از هزینه ها دارد. از مردم تقدیر می کنیم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اما عذرخواهی می کنم چراکه ناچاریم که با گذشت 7 ماه اگر افزایش نیابد قیمت ها شما از امکانات محروم می شوید.

حجت نظری هم به عنوان مخالف گفت: اینکه بخواهیم در شرایطی که نمی توانیم هزینه ها را تأمین کنیم دست در جیب مردم کنیم اتفاق خوبی نیست نمی توانیم با افزایش هزینه های مردم و افزایش قیمت بلیت هزینه های خودمان را کاهش و در آمد را افزایش دهیم. با توجه به تغییر ساعت کاری ترافیک با افزایش قیمت کاری خواهید کرد که مردم بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند چون صرفه بیشتری خواهد داشت. این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک خواهد شد.

محمد علیخانی نیز گفت: این لایحه یک فوریت است و در کمیسیون بررسی می شود و همکاران می توانند نظر دهند. وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است و دولت به وظایف خود عمل نکرده است و درصدی که افزایش پیدا می کند خیلی زیاد است. با این تغییر کلا 30 میلیارد به درآمد مترو اضافه می شود و 25 میلیارد به در آمد اتوبوسرانی که در مجموعه 50 تا 60 میلیارد است و باید در کمیسیون راهکارهای دیگری پیدا کنیم.

آخرین آمار استفاده از اتوبوس یک سوم یعنی 600 هزار نفر بوده و مترو هم در روز زیر یک میلیون مسافر دارد. وضعیت بحرانی است و باید درباره آن چاره اندیشی شود.

محسن هاشمی گفت به دلیل اینکه مترو و اتوبوسرانی تعدیل نیرو نداشته اند می توانند از این روش ها بر اساس مصوبه ستاد کرونا برای تأمین هزینه استفاده کنند.

در نهایت یک فوریت این لایحه در مورد نرخ بلیت مترو، اتوبوسرانی و مینی بوسرانی به رأی گذاشته شد و با 10 موافق و 5 مخالف به تصویب رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید