پیشنهاد فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه

کدخبر: ۳۶۶۱۳۰
فرانسه و آلمان گفتند پس از عدم دریافت هیچ پاسخ معتبری از مسکو در مورد مسموم کردن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین با عامل اعصاب، به اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم علیه روسی‌ها را می‌دهند.مسکو دولت‌های فرانسه و آلمان را به تهدید و تلاش برای باج‌خواهی متهم کرد.
پیشنهاد فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، رویترز اعلام کرد، چندین دولت غربی گفته‌اند روسیه، که اتهامات ناوالنی مبنی بر درگیری این کشور در مسموم کردن این منتقد در ماه اوت را رد کرده، باید در تحقیقات کمک کند یا با عواقب آن روبه‌رو شود.

تصمیم و سرعت توافقی که دو قدرت اصلی اروپا برای پیشبرد تحریم‌ها اتخاذ کردند، بیانگر سخت‌تر شدن دیپلماسی اتحادیه اروپا در قبال مسکو است، که در عوض گفته "تجارت معمول" با برلین و پاریس را ممکن نمی‌داند.

این اقدام در تضاد شدید با سال ۲۰۱۸ و زمانی است که تقریباً یک سال طول کشید تا این دو عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ها علیه روس‌ها به دنبال حمله عامل اعصاب به جاسوس روس در بریتانیا، موافقت کنند.

"ژان-ایو لودریان"، وزیر امور خارجه فرانسه و "هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که تاکنون هیچ توضیح معتبری از سمت روسیه ارائه نشده است. در این زمینه، ما فکر می‌کنیم که هیچ توضیح پذیرفتنی دیگری برای مسمومیت آقای ناوالنی جز درگیری و مسئولیت روسیه، وجود ندارد.

این دو دیپلمات پیش‌تر به رویترز گفته بودند که این دو کشور هنگام ملاقات ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا در ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر)، تحریم‌هایی علیه مقامات نظامی اداره اصلی اطلاعات روسیه پیشنهاد خواهند کرد.

این دو وزیر گفتند: با گرفتن نتایج ضروری از این حقایق، فرانسه و آلمان پیشنهادهایی برای تحریم‌های اضافی با شرکای اروپایی به اشتراک خواهند گذاشت. "این پیشنهادات، افراد مسئول در این جرم و نقض هنجارهای بین‌المللی، مبنی بر عملکرد رسمی آن‌ها و همچنین نهاد درگیر در برنامه نوویچوک را هدف قرار می‌دهد. "

دیده‌بان جهانی تسلیحات شیمیایی روز سه‌شنبه اعلام کرد که نمونه‌های خون گرفته شده از ناوالنی حضور یک عامل اعصاب از خانواده ممنوع نوویچوک را تأیید کرده است.

"ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به جای همکاری صحیح با فدراسیون روسیه در نفع شفاف‌سازی شرایطی که بر سر وبلاگ‌نویس آمده، دولت‌های فرانسه و آلمان حالا به تهدید و تلاش برای باج‌خواهی از ما تغییر رویه داده‌اند.

وی ادامه داد: پاریس و برلین  تمایلی به در نظر گرفتن حقایقی که روسیه بارها ابراز کرده، ندارند. زاخارووا از این حقایق اسمی نبرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی که در وب‌سایت این وزارت‌خانه منتشر شد، افزود: ما "تجارت معمول" با برلین و پاریس را  ممکن نمی‌دانیم.

انتظار می‌رود وزاری خارجه اتحادیه اروپا حمایت سیاسی خود را روز دوشنبه ارائه دهند، اما انتظار نمی‌رود که تحریم‌ها فوراً مورد تأیید قرار گیرند، چرا که متون حقوقی بایستی از سوی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، تهیه و شفاف‌سازی شوند.

لودریان روز چهارشنبه به یک کمیته پارلمانی در پاریس گفت: ما و آلمان می‌گوییم که شفاف‌سازی از سمت روسیه ضروری است و اگر این کشور دست به شفاف‌سازی نزند، ما باید با اروپایی‌ها به نتیجه برسیم. ما با آلمان همگام هستیم.

وی گفت که پاریس در گفت‌وگو را به روی مسکو نمی‌بندد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید