موضع حزب‌الله در مذاکرات با رژیم صهیونیستی چیست؟

کدخبر: ۳۶۶۸۸۲
دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان امروز، دوشنبه اعضای تیم مذاکره کننده با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی را نهایی کرد.
موضع حزب‌الله در مذاکرات با رژیم صهیونیستی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد، دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد، تیم مذاکره کننده درباره ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی شامل سرهنگ خلبان بسام یاسین به عنوان رئیس تیم، سرهنگ نیروی دریایی مازن بصبوص، وسام شباط، رئیس بخش نفت در وزارت انرژی و نجیب مسیحی کارشناس است.

هیئت مذاکره کننده لبنانی در این مذاکرات که  قرار است روز چهارشنبه آغاز شود امروز نهایی شد. نشریه «الشرق الاوسط» در گزارشی به موضع حزب‌الله لبنان در این مذاکرات پرداخت. براساس این گزارش، به خواست حزب الله، «هادی هاشم»، مدیر دفتر وزیر خارجه سابق لبنان، از هیئت لبنان حذف شده است.

این گزارش افزوده که ریاست این هیئت با سرهنگ «بسام یاسین»، معاون رئیس ستاد عملیات لبنان است و دیگر اعضای آن سرهنگ نیروی دریایی «مازن بصبوص»، و «نجیب مسیحی»، کارشناس حقوقی، «وساطم شباط»، رئیس بخش نفت در وزارت انرژی لبنان هستند.

به گفته این منابع همه طرف‌های سیاسی لبنان از اینکه هیئتشان در این مذاکرات هیئتی نظامی باشد خاطرجمع هستند چون این هیئت اختیارات لازم برای تصمیم گیری مستقیم را ندارد و همه مسائل حساس را به فرماندهی کل یعنی ریاست جمهوری واگذار خواهد کرد.

این منابع افزوده‌اند که جایی برای نگرانی بابت تبدیل مذاکرات از حل اختلافات مرزی به عادی سازی روابط با اسرائیل نیست چون همه ازجمله اعضای هیئت مذاکره کننده این موضوع را خط قرمز می‌دانند.

منابع غیر رسمی دیگری نیز به «الشرق الاوسط» گفتند که رهبران حزب الله تصمیم گرفته‌اند که در این باره موضع گیری نکنند و از اعضای خود نیز خواسته‌اند که از هرگونه موضع گیری خودداری کند.

به گفته این منابع، اعتراض حزب‌الله به درج فقره مذاکره  بر سر مرزهای خاکی در دستور کار مذاکرات نیز باعث شد که فقط موضوع مرزهای آبی در دستور کار قرار بگیرد.

این منابع افزودند که پافشاری حزب‌الله به حذف نام هادی هاشم از هیئت لبنانی با این هدف بوده که مذاکرات کاملا در سطح فنی برای بازیابی حقوق لبنان بماند.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، به ادعای این منابع، هدف دیگر لبنان بستن پای «جبران باسیل»، وزیر خارجه سابق و متحد سیاسی حزب‌الله، در برابر حضور نامستقیم در مذاکرات و جلوگیری از استفاده وی از این مذاکرات در عرصه داخلی لبنان برای افزایش اعتبارش و نیز پررنگ کردن نقش خود برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا بوده است.

بدین ترتیب به نظر می‌آید آغاز مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی که با واسطه آمریکا انجام خواهد شد بحران سیاسی تازه‌ای در لبنان ایجاد نخواهد کرد و حزب‌الله که متحد سیاسی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان است ترجیح داده تا اطلاع ثانوی در مقام ناظر روند مذاکرات بماند.

مذاکرات رژیم صهیونیستی و لبنان که از چند سال پیش زیر نظر «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، و با وساطت آمریکا آغاز شده بود و هدف اصلی آن تعیین مرزهای آبی به منظور تقسیم ثروت‌های گازی دریای مدیترانه است، از روز چهارشنبه وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

قرار است در این مذاکرات هیئت لبنانی و اسرائیلی زیر یک سقف در روستای «ناقوره» در مرز لبنان و اسرائیل حاضر شوند اما به صورت مستقیم با هم مذاکره نداشته باشند و طرف آمریکایی و نیروهای سازمان ملل (یونیفل) مذاکرات را هدایت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید