افسرده ها کم اشتها هستند

کدخبر: ۳۶۶۹۰۱
اقتصادنیوز:مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به گسترش خدمات روانپزشکی طی چند دهه اخیر در کشور، گفت: موضوع مهم این روزها افزایش سواد سلامت افراد است تا با گسترش خدمات برای دریافت این خدمات به کارشناسان ما مراجعه کنند.
افسرده ها کم اشتها هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، احمد حاجبی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت روان به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، گفت: به ازای هر ۴۵ هزارنفر یک روانپزشک داریم. استاندارد خاصی در مورد این عدد تعریف نشده است و در کشورهای مختلف این عدد متفاوت است؛ البته نکته قابل تامل عدم توازن در توزیع پزشک میان جامعه است. به طور معمول در رابطه با اختلالات روانپزشکی هیچ درجه‌بندی وجود ندارد چون روند بیماری‌ها ثابت نیست. زمانی که ما بر اساس شاخص‌هایمان اعلام کردیم شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد است درهمان زمان این اختلالات در آمریکا ۲۶.۵ درصد گزارش شد و اعداد متفاوت است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد ۷۵ درصد کسانی که دچار اختلالات روانپزشکی هستند بویژه آنها که درآمد پایین و متوسط دارند از خدمتی در راستای اختلال خود استفاده نمی‌کنند. این درصد در مطالعات جهانی هم تقریبا همین میزان است.

حاجبی با تاکید براینکه تغذیه سالم جزئی از شیوه زندگی سالم است، اظهار کرد: تغذیه سالم می‌تواند در سلامت روان هم آثار مثبت داشته باشد. تغذیه سالم الزاما تغذیه‌ گران نیست بلکه تغذیه‌ای است که متخصصان تغذیه آن‌ها را توصیه کرده‌اند. معمولا اختلالات روانپزشکی در تغییر عادات غذایی هم موثر است مثلا در بحث افسردگی معمولا شاهد کاهش اشتهای افراد هستیم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره ارائه خدمات روانپزشکی در دوران کرونا، اظهار کرد: گروه‌های هدفی مد نظرمان بود که مداخلاتی هم صورت گرفت. سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت روان بسیار مهم است و در حال حاضر نسبت به دهه‌های قبل حرکت‌های روبه جلویی داشته‌ایم. در نظام مراقبت‌های ویژه حدود ۲۰۰۰ روانشناس در سطح یک ارائه خدمت می‌کنند و دسترسی مردم به دریافت این خدمات افزایش داشته است. کارشناسان ما آموزش دیده‌اند تا هم در مباحث پیشگیری و هم مداخله هنگام بیماری فعال باشند. نظام سلامت برای ایجاد عدالت در دسترسی و ارائه خدمات رایگان از سال ۱۳۹۳ همزمان با طرح تحول سلامت تعداد روانشناسان را افزایش داد تا بهتر پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش سواد سلامت روان به مردم، تصریح کرد: نظام سلامت در حال حاضر به عنوان هدفی اصلی باید بر این موضوع کار کند. شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در زمینه سلامت روان« سلامت روان برای همه، سرمایه‌گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر برای همه در همه جا» است که به این مهم می‌پردازد تا با افزایش دسترسی‌ها آگاهی مردم هم افزایش یابد.

حاجبی افزود: در حوزه روانشناسی، سازمان نظام روانشناسی بر اساس اساس‌نامه از پیش تعیین شده پروانه‌های این افراد را صادر می‌کند و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با سلامت روان که مدرک کارشناسی ارشد به بالاتر دارند می‌توانند پروانه دفتر کار داشته باشند. با این وصف نظارت بر این دفاتر و افراد با سازمان نظام روانشناسی است که با توجه به اساس‌نامه خود مجوزهای کار را صادر می‌کند. این سازمان دغدغه‌های جدی در این زمینه دارد و مکانیسم صدور پروانه را سخت تر از گذشته کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید