داروی درمان سرپایی کرونا اعلام شد

کدخبر: ۳۶۷۳۸۴
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه سرپایی، داروی کلروکین جزو داروهای اصلی بوده و خارج نشده است. در حوزه بستری این دارو خارج شده بود. در دنیا نمونه درمان با کلروکین به اندازه ایران وجود ندارد. این دارو بسیار ارزان قیمت و موثر است؛ البته اگر بیمار به موقع مراجعه کند.
داروی درمان سرپایی کرونا اعلام شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: علی رضا رییسی چهارشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت در نظر گرفته شده برای سفرهای غیرضروری از امشب افزود: این تصور وجود دارد که اگر با خانواده و اقوام بنشینیم، ویروس کرونا به ما منتقل نمی‌شود. همین نیت برای سفر، شروعی برای شکستن پروتکل‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: برای مهار ویروس کرونا فقط یک علت وجود ندارد که اگر انجام بدهیم، بتوانیم بگوییم که اپیدمی کنترل می‌شود.

محدودیت برای سفرهای غیرضروری

معاون وزیر بهداشت گفت: محدودیت برای سفرهای غیرضروری اصلا جدید نیست و هشت ماه است که این را می‌گوییم. البته بسیاری از مردم تاکنون رعایت کرده‌اند. بحث ماسک نیز در ابتدا جریمه و اجبار نداشت و توصیه می‌کردیم و مردم رعایت می‌کردند. هر وقت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سطح قابل قبول بوده، ویروس در سطح پایین‌تری از سرایت قرار داشته است. در طول همه ماه‌های گذشته هر زمان که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شده و تا حدود ۸۰ درصد رعایت شده، بیماری کرونا در پایین‌ترین سطح قرار داشت.

وی ادامه داد: در محدودیت برای سفرها نیز فقط جلوی اتومبیل‌های شخصی گرفته می‌شود و جا دارد که از پلیس راهور و نیروی انتظامی تشکر کنیم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور همواره پا به پای وزارت بهداشت حرکت کرده‌اند. در ابتدا با توصیه و آموزش و اطلاع رسانی شروع کردیم و مردم نیز رعایت می‌کردند. اکنون مطالبه مردمی شکل گرفته و بیش از نصف مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و سفر نمی‌روند؛ اگر نگاهی به کشورهای اروپایی و آمریکایی بیندازید نیز مشاهده می‌شود که برخی کشورها تعطیل کرده‌اند.

رییسی بیان کرد: اصلا قرار نبود کسی سفر غیرضروری برود. ما در یک اپیدمی حضور داریم. رییس جمهوری نیز اعلام کردند که هر عاملی که برای کنترل ویروس کرونا موثر است، ایشان نیز آمادگی کامل برای حمایت دارند. در ادامه نیز اگر نیاز باشد، ممکن است این محدودیت سفر تمدید شود.

همواره باید تصور کنیم ویروس کرونا وجود دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تعطیلی‌های بخشی از مشاغل در تهران و تاثیر آن اظهار کرد: عدم رعایت به معنی افزایش بیماری است. وقتی دست به تعطیلی می‌زنیم، شاید موقت باشد. ویروس همواره وجود دارد و به خودی خود در خارج از بدن انسان هیچ فعالیتی ندارد، اما وقتی وارد بدن انسان می‌شود، فعالیت آن آغاز شده و قابلیت انتقال خواهد داشت. در نتیجه ویروس به وسیله انسان انتقال می‌یابد. در نتیجه هر لحظه نیاز است که تصور کنیم ویروس کرونا در محیط و طرف مقابل وجود دارد.

وی ادامه داد: دنیا به این رسیده که تعطیلی وسیع یا لاک داون موقت است. برخی از مشاغل در تهران تعطیل شدند. اعتقاد داریم که اگر یک فرد در یک مغازه کار می‌کند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و افراد ماسک بزنند و تجمع اتفاق نیفتد، می‌تواند به کار خود ادامه بدهد. فرض کنید یک نفر در یک خانه تنها زندگی می‌کند و اصلا بیرون نیاید و همه مواد غذایی را ضد عفونی کند؛ احتمال ابتلای این فرد بسیار پایین خواهد بود؛ اما تا چه زمانی می‌تواند از منزل بیرون نیاد؟ باید کاری کنیم که این فرد بتواند از منزل خارج شود، اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و به ویروس کرونا مبتلا نشود. خانواده‌های زیادی داریم که حتی یک نفر هم در آن خانواده مبتلا نشده است، زیرا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رییسی بیان کرد: وقتی بیماری شعله ور می‌شود، مجبور هستیم که محدودیت‌هایی ایجاد کنیم. محدودیت در رفت و آمد و جریمه برای ماسک به این دلیل بود که برای برخی هیچ توصیه و نصیحتی موثر نیست.

اپیدمی را نمی‌توان با خواهش و التماس جمع کرد

معاون وزیر بهداشت گفت: رییس جمهوری و وزیر بهداشت دغدغه رعایت کرامت افراد و از طرفی سلامت افراد را دارند. دوست نداریم کسی را جریمه کنیم. از طرفی این جریمه به علت پول نیست. واقعیت این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش و التماس جمع کرد.

وی افزود: روزانه حدود ۳۰۰ خانواده در کشور، عزیزان خود را از دست می‌دهند. در نتیجه باید محکم بایستیم و نظارت‌ها را تقویت و تشدید کنیم.

منعی بین رفت و آمد در تهران و کرج وجود ندارد

رییسی اظهار کرد: هیچ منعی بین رفت و آمد در تهران و کرج وجود ندارد. هیچ منعی بین رفت و آمد در شهرهای یک استان هم وجود ندارد. استان تهران و البرز یکی در نظر گرفته شده است. پلاک‌های بومی این ۵ کلانشهر (تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه) نمی‌توانند خارج شده و پلاک غیربومی نیز نمی‌تواند وارد استان شوند.

بهترین درمان، مراقبت است

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بهترین درمان برای کرونا، مراقبت است. اگر بیمار در بیمارستان بستری شود، باید به موقع آمده و دیر مراجعه نکرده باشد. آن‌چه حال بیمار را خوب می‌کند، مراقبت پزشک و پرستار است. این مراقبت از دارو نیز مهم‌تر است. تلاش این است که مراقبت‌های خوبی در بیمارستان‌ها ارائه شود تا بیمار به لوله تنفسی نیاز نداشته باشد. وقتی بیمار به این مرحله می‌رسد، احتمال مرگ و میر افزایش می‌یابد.

درمان سرپایی کرونا با کلروکین

وی اظهار کرد: در حوزه سرپایی، داروی کلروکین جزو داروهای اصلی بوده و خارج نشده است. در حوزه بستری این دارو خارج شده بود. در دنیا نمونه درمان با کلروکین به اندازه ایران وجود ندارد. این دارو بسیار ارزان قیمت و موثر است؛ البته اگر بیمار به موقع مراجعه کند. در حال حاضر هزار و ۲۰۰ مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته داریم که بیمار در مراحل ابتدایی تست شده و تشخیص داده می‌شوند.

فاویپیراویر و رمدسیویر در چه مرحله‌ای تاثیر دارند؟

رییسی گفت: همه مطالعات انجام شده، فاویپیراویر را به عنوان داروی اصلی برای درمان کرونا تایید نکرده‌اند. داروهای ضد ویروس شاید در مرحله‌ای تاثیر بگذارند، اما زمانی دیگر بحث ویروس مطرح نیست و واکنش بدن به ویروس شروع می‌شود. بسیاری از افراد در این مرحله التهابی قرار دارند و داروی ضد ویروس در این مرحله کارایی ندارد. مراقبت‌هایی که انجام می‌شود به علت همین عارضه‌های التهابی است. اگر مطالعات را مشاهده کنید، می‌گویند که بستگی دارد داروهایی مثل رمدسیویر یا فاویپیراویر در چه مرحله‌ای تجویز شود. وقتی ریه کاملا درگیر شده باشد، دیگر استفاده از رمدسیویر تاثیری ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید