توضیحات سخنگوی گمرک درباره قاچاق دارو از ایران در خاک عراق

کدخبر: ۳۶۷۸۱۴
سخنگوی گمرک گفت: بیش از 1654 تن دارو که از کشورهای صادر کننده توسط عراقی ها خریداری شده صرفا با انجام تمام تشریفات، از خاک ایران ترانزیت شده و داروها به هیچ عنوان ایرانی یا برای مصرف در ایران نبوده است.
توضیحات سخنگوی گمرک درباره قاچاق دارو از ایران در خاک عراق

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: توقف محموله دارویی دریکی از استانهای عراق به ظن قاچاق از ایران که این روزها خبرساز شده است،اساسا مسئله داخلی این کشور و کنترل داخلی تردد کالا بوده و آنچه به  جمهوری اسلامی ایران مرتبط است برمی گردد به حوزه ترانزیت که کاملا براساس قوانین و کنوانسیون های بین المللی مرتبط با ترانزیت دارو رعایت شده  است. 

لطیفی افزود: از ابتدای سال 99 تا 26 مهرماه، هزار و 654 تن داروکه بخشی از آن پتاسیم کلاولانات، انسلین، واکسن های دامپزشکی، پنی سیلین و مشتقات آن، آنتی بیوتیک ها ، باندهای استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید، چسب لویکوپلاست و.. بودند از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی و از  مرزهای بازرگان و منطقه ویژه شهید رجایی وارد و سپس از مرزهای غربی به مقصد عراق ترانزیت شدند.

سخنگوی گمرک تاکید کرد:این داروها کاملا غیر ایرانی بودند و تجار عراقی از کشورهای دیگر برای مصرف در عراق خریداری کردند و صرفا این محموله ها از کشورمان طبق قوانین بین المللی ترانزیت شدند و تمام اسناد و کالاها در ورودی و خروجی  در ایران کنترل شده و با انجام کامل تشریفات ترانزیتی و کنوانسیون های بین المللی ترانزیتی و رعایت استانداردها اجازه عبور از قلمرو کشورمان به مقصد عراق را کسب کردند. 

وی در ادامه در خصوص حجم کالاهای ترانزیتی دارویی  متعلق به عراق گفت: از یکهزار و 654تن کالا، بیش از 976 تن از ترکیه و از مرز بازرگان، 213 تن از کشور هندوستان و از طریق بندر شهید رجایی، نزدیک به 200 تن دارو نیز از اندونزی و 160 تن از چین و 92 تن از امارات متحده عربی پس از ورود به گمرک شهید رجایی و ترانزیت از کشورمان از طریق مرزهای غربی به کشور عراق منتقل شده است.

لطیفی افزود: با بررسی داروهای خریداری شده تجار عراقی از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی، حدود64درصد لیست داروهای خارجی عراق، در ایران امکان تولید داشتند، با این وجود، داروی ایرانی در بین این یکهزار و 654تن دارو قرار ندارد و همه داروها خارجی هستند.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد:حجم یکهزار و 654تن دارو که توسط عراقی ها از کشورهای دیگر در حدود7ماهه امسال از قلمرو کشورمان به عراق ترانزیت شده و  همانطور که گفته شد، جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون های بین المللی با استانداردهای سختگیرانه اسناد و محموله های دارویی را کنترل می کند که امکان سو استفاده نباشد و آنچه اتفاق افتاده مربوط به اسناد و مدارک و قوانین سرزمینی کشور عراق  بود که گفته می شود مشکل پیش آمده با ارائه اسناد حل شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید