چرا انگلیس نگران عملکرد اینترپل و رهبر آتی آن است؟

کدخبر: ۳۶۷۹۳۴
پارلمان انگلیس طی روزهای آینده درباره عملکرد آتی اینترپل و نگرانی‌ها از مداخله کشورهایی چون امارات، چین و روسیه در این حوزه تشکیل جلسه خواهد داد.
چرا انگلیس نگران عملکرد اینترپل و رهبر آتی آن است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه تلگراف نوشت، گفته شده در این نشست پارلمانی به اعضا اعلام خواهد شد که روسیه" کشوری جنایتکار" است که از قدرت و نفوذ خود در سازمان بین‌المللی پلیس و جنایت (اینترپل) سوءاستفاده می‌کند و همچنین انتخاب احتمالی یک مقام امنیتی امارات که متهم به شکنجه نیز هست، برای ریاست این نهاد بین‌المللی باعث نگرانی‌های جدی است. 

کمیته مسائل خارجی روز سه شنبه به اظهارات "بیل براودر"، سرمایه‌گذار بریتانیایی و از منتقدان ولادیمیر پوتین گوش خواهد کرد. وی تاکنون هشت بار  به درخواست روسیه با حکم دستگیری از سوی اینترپل روبه‌رو شده و تحت اتهامات "ساختگی" مسمومیت یک خبرچین کرملین قرار گرفته- که همگی رد شده‌اند.

وی خواهد گفت: پلیس بین‌الملل (اینترپل) باید "دسترسی سوء‌استفاده‌گران سریالی مانند روسیه به پایگاه‌های داده‌اش را تعلیق کند، بریتانیا باید با متحدانش- آمریکا، کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و دیگران کمک مالی به اینترپل را به انجام اصلاحات توسط این سازمان مشروط کند."

این سازمان بعد از آنکه رئیسش "منگ هونگوی" توسط مقامات چینی ناپدید و در سال ۲۰۱۸ به خاطر اتهامات رشوه‌خواری به ۱۳ سال زندان محکوم شد، تحت بررسی فزاینده قرار گرفته است.

"الکساندر پروکوپچوگ" روس، به عنوان جانشین فرضی او در صف قرار گرفت اما به سوء‌استفاده از اعلان‌های قرمز متهم شده است. انتخاب او از سمت مقامات آمریکایی که به مسدود کردن پیشنهاد رهبری او کمک کردند، به "قرار دادن یک روباه در سمت اداره مرغداری" تشبیه شد!

اوایل این ماه، روزنامه تلگراف افشا کرد که یک رئیس امنیتی امارات متحده عربی متهم به "شکنجه" یک فرد دانشگاهی بریتانیایی، پیشتاز تصدی در سمت ریاست اینترپل است و می‌تواند در ماه دسامبر انتخاب شود.

سرلشکر "ناصر احمد الرئیسی" متهم به مجموعه‌ای از تخلفات حقوق بشری در خاورمیانه، از جمله علیه "متیو هجز" و "علی احمد"، شهروندان بریتانیا است و به اینترپل هشدار داده شده که در صورت ریاست این شخص، اعتبار خود را از دست خواهد داد. او هرگز به این ادعاها پاسخ نداده است.

براودر، متولد آمریکا که خود زمانی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران روسیه بوده، ‌بیش از یک دهه را به مبارزه در راه افشای پولشویی این کشور گذرانده است.

این تحقیق بر نقش دفتر امور خارجه و مشترک‌المنافع در اعمال نفوذ انگلیس در این سازمان‌ها متمرکز خواهد شد و بررسی می‌کند که چطور می‌تواند اصلاحات را به منظور کاهش آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر استفاده و سوء‌استفاده انجام دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید