پاسخ به اساسی ترین سوالات درباره انسولین

کدخبر: ۳۶۸۰۵۳
اقتصادنیوز : بعد از مصرف غذا سطح انسولین افزایش می یابد تا قند اضافی را به صورت گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان ،انسولین یکی از هورمون های طبیعی بدن است که از پانکراس یا لوزالمعده ترشح می شود. این هورمون مانند یک کلید ، درِ سلول را برای ورود قند باز می کند و به سلول های مختلف بدن اجازه می دهد قند موجود در خون را جذب و استفاده کنند. بعد از مصرف غذا سطح انسولین افزایش می یابد تا قند اضافی را به صورت گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره کند و در فاصله بین غذا ها به صورت گلوکز آزاد شود تا قند موجود در خون در یک سطح نرمال و ثابت باقی بماند. پرسش و پاسخ ها را درباره عملکرد انسولین  از زبان متخصصان هیئت علمی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان در ادامه  مطلب  مطالعه کنید:

 دیابت نوع یک و نوع 2 چیست؟

دیابت نوع یک بیشتر در سنین پایین‌تر شروع می شود و نقصی در سلول های ترشح کننده انسولین وجود دارد که باعث می شود انسولین ساخته نشود.  در دیابت نوع 2 انسولین وجود دارد، اما سلول ها به دلایل مختلف  به اثر انسولین از خود مقاومت نشان می دهند. دیابت نوع 2 بیشتر در زمینه چاقی و بی تحرکی اتفاق می افتد در حالی که این موارد در دیابت نوع یک نقشی ندارد.

 آیا همه دیابتی ها به انسولین تزریقی نیاز دارند؟

خیر. در دیابت نوع یک که بدن انسولین ترشح نمی کند و در موارد پیشرفته دیابت نوع 2 که در بدن مقاومت به انسولین وجود دارد، رژیم درمانی باید شامل انسولین باشد. از آن‌جایی که اغلب دیابتی ها نوع 2 هستند، در صورت تشخیص به موقع دیابت و مدیریت مناسب قند در بیماران، نیازی به استفاده از انسولین نیست.

 آیا مصرف انسولین اعتیاد آور است؟

خیر. این یک باور غلط است. انسولین از هورمون های طبیعی بدن است و فرم تزریقی آن فرقی با هورمون طبیعی داخل بدن ندارد.

 مصرف دارو های مخصوص تیروئید با انسولین تضاد دارند؟

خیر، دارو های تیروئیدی منع مصرف با انسولین ندارند. شایان ذکر است که پر کاری و کم کاری تیروئید می تواند بر قند خون و عملکرد انسولین تاثیر بگذارد، بنابراین حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا دوز مناسب دارو را برای دیابت و مشکلات تیروئید دریافت کنید. همچنین داروی لووتیروکسین که برای کم کاری تیروئید استفاده می شود می تواند کارایی انسولین را کم کند و باید دوز انسولین مناسب انتخاب شود.

 برای درمان دیابت انسولین بهتر است یا داروهای خوراکی ؟

افراد مبتلا به دیابت نوع یک وابسته به تزریق انسولین هستند ولی در افرادی که دیابت نوع 2 دارند خط اول درمانی تغییر سبک زندگی و در مرحله بعدی استفاده از قرص هاست. استفاده از انسولین در دیابت نوع 2 و بیمارانی است که با دو روش قبلی دیابت آن ها کنترل نشده است. 

در حالت کلی عوارض تزریق انسولین کمتر از قرص هاست ولی ترجیح پزشکان استفاده از قرص است چون عوارض تزریق و اشکالات تکنیکی وجود ندارد.

 آیا انسولین خوراکی هم  وجود دارد؟

خیر. انسولین خوراکی هنوز ساخته نشده است، زیرا انسولین 

نمی تواند در مقابل ترشحات لوله گوارش ( به عنوان مثال اسید معده) سالم بماند. شاید در آینده دانشمندان روشی برای مقابله با این موضوع پیدا کنند.

 آیا انسولین بر دیگر غده های بدن نیز اثر دارد؟

بله. از آن‌جایی که کلید ورود قند به تمام سلول ها انسولین است و همه غده ها از اجتماع سلول ها تشکیل شده اند، انسولین بر تمام آن ها اثر می گذارد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند که انسولین به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد غده آدرنال یا فوق کلیه، تیروئید و بخش های دیگر پانکراس هم  اثر گذار است. کسانی که علاوه بر دیابت، این غدد نیز در آن ها مشکل دارد باید داروی مناسب  با دوز مناسب دریافت کنند.

 عوارض تزریق انسولین چیست؟

چون انسولین تزریقی فرقی با انسولین طبیعی بدن ندارد پس عوارض چندانی ندارد. 

یک عارضه بارز استفاده از انسولین افت قند خون است که در صورت مصرف به موقع با دوز مناسب و خوردن غذا می توان از این عارضه جلوگیری کرد. عارضه دیگر آن در استفاده طولانی مدت است که باعث می شود محل تزریق ملتهب  و سفت شود بنابراین محل تزریق را مرتب عوض کنید.

 آیا می توانم انسولینم را قطع کنم؟

سلامت یک بیمار دیابتی وابسته به مدیریت قند خون است. به هیچ عنوان خود سرانه داروهای دیابت خود را قطع نکنید و تغییر ندهید. حتماً به دستورات پزشک خود به دقت عمل کنید.

 اگر خودم میزان دارو را تغییر دهم چه می شود؟

با تغییر خودسرانه دارو دچار مشکلات حادی مثل DKA یا کتواسیدوز دیابتی می شوید و درطولانی مدت نیز به علت قند بالا اعضای بدن شما مانند کلیه و چشم، دچار آسیب می شوند. این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید، شاید با بهبود وضعیت شما نیازتان به انسولین نیز کاهش یافته باشد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید