کشف یک عضو جدید در بدن انسان؟!

کدخبر: ۳۶۸۷۰۳
اقتصادنیوز : بیش از ۱۶۰ سال پیش، نویسنده کتاب آناتومی گری، دکتر هنری گری، جامع‌ترین متن را در مورد بدن انسان جمع آوری کرد. با این حال، پس از ده‌ها اصلاحیه و ویرایش جدید، پزشکان هنوز در مورد چگونگی وضعیت اندام‌های بدن دست به اکتشاف می‌زنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، نتایج یک یافته جدید که توسط محققان موسسه سرطان هلند انجام شده است، چهارمین مجموعه غدد بزاقی انسان را کشف کرده که در فضایی بین حفره بینی با گلو قرار گرفته است.

اگر این عضو جدید بدن به رسمیت شناخته و تایید شود، اولین دستگاه جدید بدن طی حدود سه قرن گذشته است. پیش از این، پزشکان فهمیده بودند که فقط سه مجموعه جفت غدد بزاقی وجود دارد: نزدیک هر گوش، زیر فک و زیر زبان. مدارک مربوط به اندام‌هایی که قبلاً شناسایی نشده بودند، ماه گذشته در مجله رادیوتراپی و انکولوژی منتشر شد، علی رغم اینکه دکتر ماتیس والستار، نویسنده و جراح تحقیق، قصد مطالعه سرطان پروستات را داشت، اما او و همکارانش هنگام مطالعه در اسکن سر ایجاد شده با جزئیات بسیار بالا، قطعات ناآشنایی را مشاهده کردند. در مرکز جمجمه اسکن شده، دو ساختار باریک بافتی قرار داشت که گوش‌ها را به حلق متصل می‌کرد.

 مطالعه بیشتر با استفاده از کالبد شکافی نشان داد که این جفت اندام از نظر ساختاری شبیه غدد بزاقی واقع در زیر زبان هستند. همچنین به نظر می‌رسید که آن‌ها به یک مجرا متصل می‌شوند و نشان دهنده جریان بزاق است. دکتر ووتر وگل، انکولوژیست پرتوی، که از نویسندگان این تحقیق است، گفت: «مکان قرار گیری این غدد دور از دسترس است و برای تشخیص آن به تصویربرداری بسیار حساسی احتیاج است.»

وگل همچنین به شواهد حکایت از بیماران مبتلا به سرطان مغز اشاره کرد، که به دنبال پرتودرمانی دچار خشکی دهان مزمن می‌شوند. غدد بزاقی بافت بسیار ظریفی هستند و به طور معمول در طول درمان سرطان از عملکرد آن‌ها جلوگیری می‌شود تا از آسیب دائمی جلوگیری کند. ووگل گفت: با توجه به بی اطلاعی ما از وجود این غدد تازه کشف شده، هیچکس سعی نکرده است آن‌ها را حفظ کند.

با این حال، برخی از محققان در تایید این اندام‌های جدید مردد هستند. دکتر الوند حسن خانی، متخصص رادیولوژیست از دانشگاه پنسیلوانیا که در این مطالعه مشارکت نداشت، اشاره کرد که شبکه غدد بزاقی تقریباً از ۱۰۰۰ غده کوچک تشکیل شده است. وی معتقد است برای تایید این نتایج به تصاویر دقیق‌تر نیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید