چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران ناقل کرونا می‌شوند؟

کدخبر: ۳۶۸۷۰۴
اقتصادنیوز :جالب است بدانید که احتمال انتشار ویروس کرونا از سوی برخی از افراد، بیش از دیگران است. درواقع یکی از رمز و راز‌های مهم کرونا این است که به نظر می‌رسد تعداد کمی از افراد مسئول انتقال ویروس به گروه بزرگی از افرادند.تحقیقات مقدماتی منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی ایالات متحده نشان می‌دهد که کمتر از ۲۰ درصد از حاملان کرونا، مسئول ۸۰ درصد موارد جدید هستند.
چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران ناقل کرونا می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، رابرت گلاتر، پزشک اورژانس بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق مردم، افراد بسیار کمی را آلوده می‌کنند، اما یک اقلیت منتخب از افراد وجود دارند که به شدت تهاجمی ویروس کرونا را گسترش می‌دهند. این افراد اصطلاحاً پخش کننده بالقوه کرونا محسوب می‌شوند.»

اگر برایتان سوال است که به چه تعداد نفر نیاز دارید که فردی پر خطر محسوب شوید؟ دکتر گلاتر می‌گوید: «تعداد مشخصی وجود ندارد. اما این تعداد معمولا بیش از دو یا سه نفر است.» برای درک بهتر این موضوع بهتر است برخی مفاهیم را مرور کنیم:

آرون گلات، متخصص انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید: «بار ویروسی به میزان ویروسی که در بدن شما گردش می‌کند اشاره دارد. ایده این است که برخی از افراد ویروس بیشتری نسبت به دیگران دارند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند ذرات عفونی بیشتری را منتشر کنند.»

مطالعه‌ای که در ژوئیه سال ۲۰۲۰ در JAMA Network Open منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که بار ویروسی بالایی دارند می‌توانند میلیون‌ها ذره ویروسی را به هوا نشر دهند، به خصوص اگر سرفه می‌کنند. این خیلی بیشتر از میزان انتقال ویروس در افرادی است که بار ویروسی کمتری دارد و به طور طبیعی نفس می‌کشند.

 به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به همه افراد توصیه می‌کند که در محیط‌های عمومی، وقتی در اطراف افرادی هستید که با آن‌ها زندگی نمی‌کنید و همچنین نمی‌توانید شش فوت با دیگران فاصله داشته باشید، از ماسک استفاده کنید.

بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا هرگز علائمی پیدا نمی‌کنند. این افراد بدون علامت ممکن است ویروس را نیز منتقل کنند، اما نه به اندازه شخصی که دارای علامت است. با این حال، آن‌ها خطر مشابه موارد دارای علائم را دارند. درواقع با توجه به این که آن‌ها کاملاً مطلع نیستند که مبتلا شده اند، بنابراین ممکن است رفتار‌های پرخطری انجام دهند.

مطالعه‌ای که در آگوست سال ۲۰۲۰ در JAMA Pediatrics منتشر شد، نشان می‌دهد که کودکان بدون علامت نیز ممکن است ویروس را منتقل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید