ردیابی هوشمند افراد مبتلا به کرونا از هفته آینده اجرا می‌شود/ رصد و برخورد جدی تر با اصناف

کدخبر: ۳۶۸۸۸۸
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید افراد مبتلا به ویروس کرونا را زود پیدا کرده و اطرافیان آنها را هم شناسایی کنیم و اگر این فرد جایی رفته و برگشته، باید ردیابی شده و افراد را پیدا کنیم که به همین منظور با هماهنگی وزارت ارتباطات، ردیابی هوشمند از هفته آینده اجرا می‌شود.
ردیابی هوشمند افراد مبتلا به کرونا از هفته آینده اجرا می‌شود/ رصد و برخورد جدی تر  با اصناف

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: علی رضا رییسی پنجشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: رویکرد جدیدی در مقابله با کرونا در هفت بند و راهبرد مشخص اتخاذ شده است. یکی از بندهای اصلی، تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال جریمه بود. بیش از نصف مردم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما برای کسانی که رعایت نمی‌کنند باید فرآیندهایی تعریف شود تا افراد در آن قرار گرفته و رعایت کنند. به طور مثال اگر اداره‌ای ارباب رجوع دارد، باید سیستم نوبت دهی داشته باشد و نکته دیگر این‌که جرایم سنگین‌تری در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: برای همه اصناف در آینده نزدیک کیو آر کد تعریف می‌شود. این اقدام در گذشته کامل اجرا نشده بود. اقدام بعدی، انجام تست‌های هدفمند و به تعداد کافی است.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد که  آزمایشگاه‌های کشور به یکدیگر متصل شده‌اند. آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی که تست کرونا انجام می‌دهند، جواب تست در پرونده الکترونیک او ثبت شده و بهروز و مراقب سلامت مشاهده می‌کند که چه کسانی مبتلا شده‌اند.

افزایش تست‌های روزانه کرونا

رییسی ادامه داد که در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا، وزیر بهداشت درخواستی داشتند که رییس جمهوری موافق کرده و قرار شد ۱۵ هزار تست روزانه کرونا اضافه شده و تعداد تست‌های روزانه به ۴۰ هزار تست برسد. البته درخواستی برای تست‌های سریع کرونا نیز ارائه شده که این تست‌ها آنتی ژن است و حساسیت بالایی دارد. حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تست درخواست دادیم. در کشور نیز در حال تولید آن هستند که اگر تولید شود حدود ۳ دلار قیمت خواهد داشت.

وی گفت : برای افراد سالمند و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز تصمیماتی گرفته شده است. حدود ۸۸ درصد مرگ و میر کرونا در دنیا و ایران مربوط به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است که حدود ۱۱ میلیون می‌شوند. اگر این ۱۱ میلیون دقیقا توسط همه وزارتخانه‌ها تحت پوشش قرار بگیرند، قابل کنترل خواهد بود. می‌توان ویزیت راه دور، تحویل دارو درب منزل را برای این افراد انجام داد.

کرونا جدی گرفته شود، تحت کنترل است

معاون وزیر بهداشت افزود: خیز جدیدی از بیماری کرونا در دنیا اتفاق افتاده و تنها راه تاخت و تاز این ویروس، نادیده گرفتن آن و عادی انگاری و عدم رعایت اصول بهداشتی است. هر وقت این ویروس جدی گرفته شود، این بیماری کاملا تحت کنترل است.

وی ادامه داد: نقش مسئولان، راهبری و هدایت در زمینه مقابله با ویروس کروناست. بحث ویروس کرونا در جهان تبدیل به محکی برای ارزیابی مدیریت‌ها شده است. اگر رهبران دنیا بتوانند مردم را در مسیر درست قرار داده و مردم نیز با اعتماد و الزامات بتوانند نظر متخصصان را اعمال کنند، این ویروس می‌تواند کنترل شود.

رییسی توضیح داد که در موج جدید ویروس کرونا نیز وزارت بهداشت برنامه‌های مشخصی برای غربالگری‌ها داشت، اما در این مرحله به نظر می‌رسد که حساسیت مردم به نسبت فروردین ماه کاهش یافته است.

هنوز بسیاری در سخن به کرونا اعتقاد ندارند

معاون وزیر بهداشت ادامه داد : هنوز بسیاری می‌گویند که اعتقادی به کرونا ندارند؛ اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، باید با او برخورد کرد. زیرا مثل بمب ویروس است که افراد را به خطر می‌اندازد. حدود هشت ماه می‌شود که مرتب می‌گوییم و اطلاع رسانی می‌کنیم که سفر نروید. وقتی سفر اتفاق می‌افتد، وظیفه وزارت بهداشت این است که هشدار بدهد.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا

رییسی گفت: بر اساس آخرین آمارها، از دو هفته پیش که به حدود ۴۲ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا رسیده بودیم، در حال حاضر به حدود ۵۸ درصد رسیده‌ایم. هنوز مشکلاتی در نانوایی‌ها داریم. هرچند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در اداره‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت‌های مردم از نانوایی‌ها، سپس آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، باشگاه‌های ورزشی و اغذیه فروشی‌ها بوده است. هر موقع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اوج باشد، بیماری در پایین‌ترین وضعیت قرار دارد و هر موقع میزان رعایت کاهش پیدا کند، این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

تست‌ها افزایش پیدا کند، تعداد مبتلای شناسایی شده بالاتر می‌رود

معاون بهداشت وزارت بهداشت توضیح داد : در کشوری مثل انگلستان، تعداد مبتلایان تا سه هفته پیش کم بود و الان به ۲۳ هزار نفر رسیده، اما تعداد مرگ و میر حدود ۲۰۰ نفر است. دیروز حدود ۵ هزار ابتلا در مکزیک اتفاق افتاد، اما حدود ۵۵۸ مرگ داشتند. در نتیجه شاخص ابتلا قابل اتکا نیست. اگر تست‌ها افزایش پیدا کند، تعداد مبتلای شناسایی شده بالاتر می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید