شروط آذربایجان برای آتش‌بس با ارمنستان

کدخبر: ۳۶۹۰۹۸
رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت، کشورش برای آتش‌بس آماده است اما حل و فصل مسالمت‌آمیز این رویارویی مرگبار را وابسته به اقدامات طرف مقابل دانست.
شروط آذربایجان برای آتش‌بس با ارمنستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ که صدها کشته بر جای گذاشته و خطر ورود قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ترکیه و روسیه هم به آن وجود دارد، وزیر خارجه آمریکا دیداری با وزرای خارجه دو طرف داشت تا راه‌حل دیپلماتیک برای این درگیری را بررسی کند.

در همین حال الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس نیوز گفت کشورش برای زمین گذاشتن سلاح‌هایش آماده است. علی‌اف گفت: ما برای موافقت با آتش‌بس آماده‌ایم.

او چنین اقدامی را به خروج ارمنستان از آنچه "سرزمین‌های مرزی اشغالی" توصیف کرد، مشروط دانست. دو آتش‌بس پیشین در جریان حدود چهار هفته نبرد مرگبار بی‌نتیجه مانده‌اند.

باکو بابت آنچه ادعا می‌شود تلفات غیرنظامی در این درگیری باشد، مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته است. ساختمان‌های مسکونی و حتی یک کلیسای معروف هدف آتش قرار گرفته‌اند. جمهوری‌ آذربایجان تاکید می‌کند ارمنستان هم اقدامی مشابه انجام می‌دهد. رئیس‌جمهوری باکو تاکید دارد که این خرابی عامدانه نیست.

الهام علی‌اف گفت: ما علنا گفتیم که تلافی خواهیم کرد اما در میدان نبرد. ما غیرنظامیان را نمی‌کشیم. ما اماکن مذهبی را هدف نمی‌گیریم.

او همچنین درباره جانبداری برخی کشورها گفت: موضع ما این است که تمام کشورهای منطقه باید از مشارکت مستقیم در این درگیری دور بمانند. ما کاملا با "بین‌المللی‌سازی‌" این درگیری مخالفیم. ما به مزدور نیازی نداریم. همه این‌ها اخباری جعلی با هدف تخریب وجهه کشور ما و تضعیف شجاعت سربازان در میدان نبرد است.  

رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره تلاش مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو با طرفین درگیر گفت: هر انگیزه‌ای به منظور پایان دادن به خصومت از حمایت ما برخوردار است. موضع صریح رئیس جمهور ترامپ مورد حمایت من و همچنین مردم آذربایجان است.

صحبت‌های علی‌اف در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی جمعه، ارمنستان را مورد ستایش قرار داد و به جمهوری آذربایجان اشاره‌ای نکرد. علی‌اف بار دیگر در پاسخ به اینکه آیا یک راهکار مسالمت‌آمیز را امکان‌پذیر می‌داند، گفت:‌ قطعا اطمینان دارم اما این به طرف مقابل بستگی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید