نتانیاهو پشت ترامپ را خالی کرد/ حمایت اسرائیل از مذاکره با ایران!

کدخبر: ۳۶۹۱۰۶
گفتگوی روز گذشته رئیس جمهور ایالات متحده با نخست وزیر رژیم صهیونیستی سرخط اخبار امروز آمریکا شد.
نتانیاهو پشت ترامپ را خالی کرد/ حمایت اسرائیل از مذاکره با ایران!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، از روز گذشته گفتگوی تلفنی نتانیاهو با ترامپ سوژه رسانه های خبری جهان خصوصا ایران شده است. رسانه های خبری ایالات متحده نیز امروز تیتر خبری خود را مربوط به گفتگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا اختصاص دادند.

ماجرا از چه قرار بود که اینچنین واکنش رسانه ها را برانگیخته است؟

حساسیت‌ها از جایی آغاز شد که این گفتگو به طور زنده برای مخاطبان از شبکه سی ان ان پخش می شد در جایی ترامپ نظر بی بی را درباره مذاکرات صلح جویا می شود که نتانیاهو پاسخ مطلوب ترامپ را نمی دهد!

ترامپ در حضور خبرنگاران و با حضور وزرای خارجه و دارایی و جرد کوشنر ، دامادش، در حالی که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم اسراییل تلفنی از تل‌آویو به آنها پیوسته بود، خبر از عادی سازی روابط بین اسرائیل و سودان داد. و از نتانیاهو پرسید: ‌«به نظرت ⁧ جو ⁩ [بایدن] خوابالو میتونست به چنین توافقی برسد؟ فکر نکنم میتونست».....

نتانیاهو پاسخ داد: البته هر کس در آمریکا به ما برای صلح کمک کند، استقبال می‌کنیم و از شما هم سپاسگزاریم!

این گفتگو بسیار در رسانه ها مورد توجه قرار گرفته با این برداشت که نخست وزیر اسرائیل نیز از پیروزی ترامپ ناامید شده است. این در حالی است که نتانیاهو درباره ایران نیز مدعی شد که از مذاکره با تهران حمایت می کند!

او در این باره به ترامپ گفت من توافق اتمی را مخالف بودم نه هر توافقی با تهران!

نتانیاهو به ترامپ گفت: اسرائیل آماده حمایت از توافق احتمالی جدید بین ایالات متحده و ایران خواهد بود.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این تماس تلفنی زنده که از رسانه‌های تلویزیونی پخش می‌شد به ترامپ گفت که او با برجام مخالف بوده و مخالف هر توافقی با ایران نیست.

دونالد ترامپ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر ادعا کرد چنانچه در انتخابات پیروز شود، یکی از نخستین تماس‌هایی که دریافت می‌کند از طرف ایرانی‌ها خواهد بود که خواستار توافق خواهند شد.

وی همچنین مدعی شد که ایران و روسیه دوست ندارند که او در انتخابات ریاست‌ جمهوری به پیروزی برسد.

ترامپ در عین حال اطمینان داد که در انتخابات به پیروزی خواهد رسید.

بنیامین نتانیاهو با اشاره به سخنرانی‌ای که در سال ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا در مخالفت با حصول توافق هسته‌ای با ایران ایراد کرده بود، گفت: وقتی که من در کنگره آمریکا صحبت کردم، نگفتم با هر توافقی مخالفم. گفتم با آن توافق مخالفم.

نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه درباره دلیل مخالفت خود با برجام گفت که این توافق خواستار هیچ تغییری در رفتار ایران نبوده است.

وی مدعی شد: به همین دلیل، ایران بعد از آن توافق به جای کاهش ستیزه‌ جویی‌هایش آن را افزایش داد.

بنیامین نتانیاهو همچنین ادعا کرد: فکر می‌کنم اگر توافق جدیدی پیشنهاد شود مورد استقبال قرار خواهد گرفت. فکر می‌کنم این توافق تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران با مخالفت‌های شدیدی در برابر ستیزه‌جویی‌هایش روبرو شود.

وی مدعی شد که چنانچه ایران با واکنش‌های قدرتمندانه روبرو شود برای آنچه که "توافقی واقعی" خواند، به پای میز مذاکره خواهد آمد.

چرخش آرام اسرائیل به سمت بایدن

در همین باره ایرنا به نقل از پولتیکو نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها ۱۰ روز مانده به روز انتخابات در آمریکا با درخواست دونالد ترامپ برای محکوم کردن جو بایدن مخالفت کرد. با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها، به نظر می‌رسد نتانیاهو به فکر تجدیدنظر در دوستی مقطعی‌اش با ترامپ و چرخش به سمت بایدن افتاده است.

تارنمای پولیتیکو نوشت: نتانیاهو روز جمعه با درخواست ترامپ برای انتقاد از نامزد دموکرات آمریکا خودداری کرد؛ اقدامی که به نظرمی رسد ترامپ را در حضور خبرنگاران در اتاق بیضی کاخ سفید ناامید کرده است.

این رسانه افزود: خودداری نتانیاهو از انتقاد آشکار از بایدن به درخواست ترامپ، در فاصله تنها ۱۱ روز مانده به روز انتخابات در آمریکا رخ داد، انتخاباتی که تقریبا همه نظرسنجی ها نشان می دهند ترامپ از رقیب دموکراتش در سطح ملی و در ایالت های کلیدی عقب است.

حرف های ناامید کننده نتانیاهو شب گذشته در یک تماس تلفنی با ترامپ مطرح شد. همزمان، ترامپ مدعی شده بود که سودان سومین کشور خاورمیانه خواهد بود که تحت توافقی که با میانجی گری کاخ سفید انجام شده به عادی روابط با تل آویو روی خواهد آورد.

ترامپ از نتانیاهو پرسید: آیا فکر می کنی که بایدن خوب آلود می تواند این توافق را به نتیجه برساند؟ آیا  فکر می کنی که او می توانست چنین توافقی را بدست آورد؟ من که این طور فکر نمی کنم.

نتانیاهو بعد از اندکی تردید پاسخ داد: خٌب آقای رئیس جمهور،چیزی که می توانم به شما بگویم این است ما کمک به صلح "از سوی هر کسی در آمریکا" را تمجید می کنیم و بسیار از آنچه که شما تاکنون انجام داده اید قدردانی می کنیم.

پولیتیکو نوشت: وقتی ترامپ به این پاسخ نتانیاهو گوش می داد، لبخند از صورت او محو شد و گفت: «بله» و به سمت یکی از خبرنگاران کاخ سفید برگشت و از خواست که سوالش را بپرسد.

این تارنمای آمریکایی افزود: تلاش نخست وزیر اسرائیل برای فاصله گرفتن ازرئیس جمهوری آمریکا به ویژه با توجه به ائتلاف نزدیک دو طرف از لحاظ ژئوپلتیکی در سالهای اخیر اهمیت دارد.

به نوشته پولیتیکو، سیاستی که دولت ترامپ در خاورمیانه اتخاذ کرده است عمدتا به نفع تل آویو و به بهانه حفظ و حراست از این رژیم  درمقابله به اصطلاح تهدید ایران بوده است.

انتخابات آمریکا ۱۳ آبان ماه برگزارمی شود و بیشترنظرسنجی ها از پیشتازی بایدن در ایالت های کلیدی و در سطح ملی حکایت دارند.

آخرین مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نشویل ایالت تنسی برگزار شد. بنابر نظرسنجی شبکه سی ان ان، ۵۳درصد بایدن را برنده آخرین مناظره دانسته اند، درحالی که تنها ۳۹ درصد دونالد ترامپ را برنده آن دانستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید