ترامپ: نام اوباما «حسین» است/ بایدن، صفحه «یافت نشد» علیه رقیب به راه انداخت+ عکس

کدخبر: ۳۶۹۱۱۱
تداوم حاشیه‌های مناظره رقبای ریاست جمهوری آمریکا، سفر به زادگاه و اقامتگاه، مدیریت کرونا، دریافت پول از چین و تبلیغات تلویزیونی بایدن و ترامپ، محور مسایل انتخاباتی در روز جمعه بود.
ترامپ: نام اوباما «حسین» است/ بایدن، صفحه «یافت نشد» علیه رقیب به راه انداخت+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، 10روز مانده به پایان انتخابات در آمریکا تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در سطح ملی از ۴ تا ۱۳ درصد نسبت به دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه برتری دارد.

بنابر آمارهایی که در سایت ۵۳۸ تجمیع و منتشر شده، این نظرسنجی‌ها که عمده آنها در ۲۰ تا ۲۲ اکتبر انجام شده است گویای آن است که بایدن ۴۵ تا ۵۴ درصد آرای شرکت‌کنندگان در نظر سنجی‌ها را از آن خود کرده است و در مقابل ترامپ توانسته به ۳۶ تا ۴۵ درصد این آرا دسترسی داشته باشد.

حاشیه بایدن در ایالت نبرد انتخاباتی میشیگان بین ۷ تا ۸ درصد اعلام شده است و یک نظرسنجی هم بر این باور است که ترامپ با ۲ درصد برتری دارد.

در ایالت ویسکانسین هم بایدن حاشیه ۶ تا ۱۲ درصدی را برای خود ایجاد کرده است و در ایالت پنسیلوانیا برای بایدن برتری ۳ تا ۹ درصدی اعلام شده در حالیکه برخی از نظرسنجی‌ها مدعی برتری ۲ درصدی ترامپ در این ایالت مهم هستند.

وضعیت نظرسنجی‌ها در آریزونا دیگر ایالت رقابتی گویای آن است که بایدن با ۷ تا ۱۰ درصد پیشتاز است هرچند نظرسنجی‌های دیگری از رقابت تنگاتنگ یا برتری ۱ درصدی ترامپ خبر می‌دهند.

فلوریدا همچنان رقابتی سخت را نشان می‌دهد به گونه‌ای که برخی از نظرسنجی‌ها بایدن را با ۱ تا ۲ درصد پیشتاز معرفی می‌کنند و برخی دیگر از برتری ترامپ با ۲ تا ۴ درصد خبر می‌دهند.

در کارولینای شمالی هم بایدن حاشیه‌ای ۴ تا ۸ درصدی برای خود ایجاد کرده است در حالیکه یک نظرسنجی برای ترامپ پیش‌بینی برتری ۱درصدی داشته است.

نظرسنجی در ایالت جورجیا هم بایدن را با ۱ تا ۶ درصد جلوتر از ترامپ می‌داند اما در یک نظرسنجی با ۵۰۰ نفر نمونه، از برتری ۴ درصدی ترامپ صحبت شده است.

در تگزاس که تقریبا به طور سنتی جمهوریخواهان همیشه برتری داشته‌اند، در یک نظرسنجی از برتری ۱ درصدی بایدن سخن گفته شده و در نظر سنجی دیگر هم ترامپ را با ۴ درصد پیشتاز برشمرده است.

اگرچه با توجه به حدود ۵۰ میلیون رایی که به صندوق‌ها ریخته شده است که خود یک سوم میزان مشارکت‌کنندگان دوره‌ پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، اما هنوز آثار آخرین مناظره انتخاباتی بین بایدن و ترامپ در این نظرسنجی‌ها وارد نشده است؛ هرچند که پیش‌بینی‌ها از ناچیز بودن تاثیر آن حکایت دارد.

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی بین ۲ نامزد اصلی ریاست جمهوری آمریکا، شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد.

- اما در روز بعد از این مناظره، جو بایدن در روز جمعه در ایالت دلاویر زادگاه خود سخنرانی کرد و در آن از طرح خود برای مبارزه با ویروس کرونا سخن گفت و رقیب خود را به نداشتن برنامه متهم کرد.

- ترامپ برای برگزاری  گردهمایی "آمریکا را دوباره عظمت می‌بخشیم" به فلوریدا، ایالت محل زندگی خود که برای انتخاب مجدد وی بسیار مهم تلقی می‌شود، سفر کرد.

- اوایل روز جمعه هم اعلام کرد سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.

- مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا هم روز جمعه در انتخابات زودهنگام در ایالت ایندیانا که محل زندگی او است،  شرکت کرد.

- گفته می‌شود ترامپ قصد دارد اوایل روز شنبه در فلوریدا رای دهد. ترامپ نیویورکی، در سپتامبر سال ۲۰۱۹ اقامتگاه اصلی خود را به پالم بیچ فلوریدا تغییر داد.

- بایدن در جمع‌آوری اعانه نسبت به ترامپ همچنان پیشتاز است.

- حداقل ۴۷ میلیون آمریکایی قبلا رای داده‌اند که از تعداد کل آرای به صندوق ریخته شده زودهنگام در سال ۲۰۱۶ پیشی گرفته است.

تداوم اظهارات نژادپرستانه ترامپ

ترامپ روز جمعه در سخنرانی خود در گردهمایی روستاهای فلوریدا سه بار از نام "باراک حسین اوباما" برای رئیس جمهوری سابق استفاده کرد و تاکید بیشتری بر "حسین" داشت.

وی مسکن کم درآمد را با جرم مخلوط کرد، در مورد مهاجرانی که آنها را "مجرمان، متجاوزان و حتی قاتل" نامید، هشدار داد و در مورد ممنوعیت مسافرت از کشورهای مسلمان برای جلوگیری از آنچه که "اسلام رادیکال" خواند، صحبت کرد.

نامزد حزب جمهوریخواه با حمله به کامالا هریس معاون انتخاباتی جو بایدن، گفت او نخستین رئیس جمهوری زن نخواهد بود. همانطور که قرار نیست، باشد. ما قرار نیست یک سوسیالیست داشته باشیم. ببینید! ما یک کشور سوسیالیست نخواهیم بود. ما قرار نیست یک رئیس جمهوری سوسیالیست ، به ویژه یک رئیس جمهوری زن سوسیالیست داشته باشیم.

ترامپ درباره ویروس کرونا هم به ادعا کرد به زیبایی آن را جمع می‌کنند در حالیکه خبرها از افزایش آمار و رکورد جدید مبتلایان کرونا در این کشور حکایت داشت.

وی در پاسخ به اظهارات بایدن در مناظره که گفته بود در حال ورود به یک زمستان تاریک هستیم، اظهار کرد: ما وارد یک زمستان تاریک نمی شویم. ما در حال دور نهایی هستیم و به نور انتهای تونل نزدیک می‌شویم.

ترامپ پیش از این هم از این عبارت استفاده کرده بود اما وضعیت آمریکا به بیش از ۸ میلیون مبتلای شناسایی شده و ۲۲۳ هزار جان باخته رسید.

ابتکار تیم بایدن:سایتی که وجود ندارد

کارزار انتخاباتی بایدن دامنه‌ یک سایت به آدرس TrumpCovidPlan.com را خریداری کرد که وقتی آن را وارد می‌کنید این عبارت با حروف درشت نشان داده می‌شود که "یافت نشد"

در زیر آن هم این جمله نوشته شده است که "طرح ترامپ برای شکست ویروس کرونا و بازگشایی ایمن، وجود ندارد."

سپس گزینه "بیشتر بدانید" را فراهم کرده است که با کلیک روی آن به یک جدول زمانی گرافیکی از توییت‌ها و نظرات عمومی ترامپ درباره ویروس کرونا می‌رسد و از اواخر ژانویه شروع می شود که وی گفت: "ما آن را کاملا تحت کنترل داریم. ... خوب می‌شود. "

جو بایدن هم در زادگاه خود ویلمینگتون در ایالت دلاویر به عملکرد ترامپ در قبال کرونا حمله کرد و گفت" اگر این موفقیت است، پس شکست چگونه است؟

لغو تبلیغات تلویزیونی ترامپ

به گزارش واشنگتن پست، تیم انتخاباتی ترامپ، تبلیغات تلویزیونی او را در ۱۰ ایالت رقابتی به ارزش ۲۴.۶ میلیون دلار لغو کرد، در حالی که مبارزات انتخاباتی بایدن در ۱۶ ایالت منتهی به روز انتخابات ۱۶.۳ میلیون دلار بر تبلیغات افزوده است.

تیم انتخاباتی ترامپ با لغو خرید تبلیغات در چندین ایالت، تبلیغات ۸.۴ میلیون دلاری را در فلوریدا و ۴.۳ میلیون دلار را در اوهایو ترتیب داد. در مقابل، کارزار انتخاباتی بایدن ۶.۶ میلیون دلار در فلوریدا و ۵ میلیون دلار در پنسیلوانیا بر این تبلیغات افزود.

برای تبلیغات در ۲ هفته آینده هم گفته می‌شود بایدن هزینه تبلیغاتی ۴۳.۶ میلیون دلاری را پرداخته است و این رقم برای ترامپ ۱۲.۴ میلیون دلار است و هیچ تبلیغ ملی در نظر گرفته نشده است.

بر خلاف کشورهای زیادی که با شروع تبلیغات انتخاباتی، چهره شهر پر از عکس نامزدها می‌شود در آمریکا این رسم وجود ندارد و تعداد ناچیزی نام نامزدها بر اساس سلیقه در مقابل درب منازل یا اماکن خاص می‌توان یافت.

۵.۴ میلیون دلار درآمد ترامپ از چین

ترامپ شامگاه پنج‌شنبه در مناظره با بایدن مدعی شد "من از چین پول نمی گیرم"  اما تارنمای فوربس روز جمعه گزارشی را منتشر کرد که می‌گوید از زمان روی کار آمدن ترامپ، میلیون‌ها دلار از نهادهای دولتی چین دریافت کرده است.

فوربس تخمین می‌زند که حداقل ۵.۴ میلیون دلار از قرارداد اجاره نامه مربوط به یک بانک دولتی در برج ترامپ، وارد فعالیت اقتصادی ترامپ شده باشد.

سالها قبل از روی کار آمدن رئیس جمهوری، با پرداخت حدود ۱.۹ میلیون دلار اجاره سالانه، بانک صنعتی و تجاری چین در سال ۲۰۰۸ اجاره نامه‌ای را امضا کرد.

ترامپ به خوبی از این معامله آگاه است. وی به سه روزنامه نگار فوربس که در سال ۲۰۱۵ به برج ترامپ سفر کرده بودند، گفت: "من بانک صنعتی چین را به شما نشان خواهم داد." من در این ساختمان بهترین مستاجران جهان را دارم. "

ترامپ در سال ۲۰۱۷ از آسمان خراش خود به کاخ سفید نقل مکان کرد اما از علاقه ۱۰۰ درصدی او به نهادی به نام Trump Tower Commercial LLC ، مالکیت خرده فروشی و فضای اداری ساختمان را در اختیار داشت.

با توجه به اینکه نهادهای دولتی در چین حداقل ۷۰ درصد سهام بانک صنعتی و بازرگانی چین را در اختیار دارند، او را در یک وضعیت غیرمعمول قرار داد. ناگهان یک معامله معمولی املاک و مستغلات به مجرا برای یک ابرقدرت خارجی به منظور پرداخت پول به رئیس جمهوری ایالات متحده تبدیل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید